۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۵۲۰۶۰۷

تحلیلی از اهداف استعمار پیر انگلیس در کشور اسلامی لیبی

سفر اخیر وزیر خارجه انگلیس به لیبی این سؤال را پیش می آورد که استعمار پیر چه اهدافی را از سفر وزیر خارجه خود به کشور اسلامی لیبی دنبال می کند.
سفر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به لیبی

به گزارش خبرگزاری رسا، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته در سفری دو روزه وارد لیبی شد و با شماری از مقام های لیبیایی در طرابلس، بنغازی و مصراته دیدار کرد و در این میان سوالی که در خصوص این سفر مطرح می شود این است که انگلیس چه اهدافی را از سفر وزیر خارجه خود به لیبی دنبال می کند؟

جانسون و هیات همراهش روز چهارشنبه هفته گذشته در طرابلس با «فایز السراج» رییس شورای ریاست جمهوری، «محمد سیالة» وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی دیدار کرد. وی در دیدار از طرابلس با «عبدالرحمن السویحلی» رییس شورای عالی حکومت نیز دیدار کرد و همچنین سفری به شهر مصراته داشت و طی آن سفر با «محمد اشتیوی» شهردار این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه انگلیس روز پنجشنبه نیز به بنغازی رفت و دیداری با ژنرال «خلیفه حفتر »فرمانده ارتش لیبی داشت.

در خصوص محتوای این دیدارها نیز گفته شده محور اصلی بحث ها، بررسی آخرین تحولات لیبی بوده است.

همچنین گفته شده، فایز السراج روز چهارشنبه خواستار کمک انگلیس به لیبی برای برداشتن تحریم فروش اسلحه به کشورش شد که سازمان ملل از سال 2011میلادی تاکنون آن را ضد لیبی وضع کرده است.

همچنین وزیر خارجه انگلیس در طرابلس گفت، لندن 9میلیون پوند به دولت وفاق ملی برای مبارزه با تروریسم و قاچاق انسان، کمک می کند.

نکته قابل توجه در این دیدارها این است که از سال 2011میلادی این نخستین بار است که وزیر خارجه انگلیس به لیبی سفر می کند.

اینکه وزیر خارجه انگلیس در این شرایط به لیبی سفر می کند و با روسای تشکل ها و گروه های مختلف در این کشور بحران زده دیدار می کند، باعث ایجاد سوالات زیادی در خصوص اهداف ونیت واقعی انگلیسی ها از این سفر می شود.

این روزها مهم ترین دغدغه اروپایی ها، بحث مهاجران آفریقایی که از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا می رسانند و همچنین بحث تروریسم است.

در خصوص مساله مهاجران آفریقایی باید گفت انگلیس همانند ایتالیا، اسپانیا و فرانسه با این مشکل مواجه نیست زیرا از نظر جغرافیایی با کشورهای آفریقایی به ویژه لیبی فاصله زیادی دارد و بنا بر این مقصد اولیه مهاجران نیست زیرا ایتالیا و اسپانیا بسیار نزدیک تر از انگلیس به لیبی هستند.

در خصوص مساله تروریسم نیز باید گفت انگلیس جزیره ای است در اقیانوس اطلس، بنا بر این برای ورود به این کشور باید یا از طریق هوایی یا دریایی اقدام کرد و انگلیس نیز مرزهای خود را شدیدا کنترل می کند در نتیجه مقصد راحتی برای تروریست ها نیست.

با توجه به این موارد باید گفت انگلیس اهداف دیگری جدا از اهداف اعلامی خود در لیبی مانند مبارزه با تروریسم، مبارزه با پدیده مهاجران غیر قانونی آفریقایی به اروپا، اهداف انسان دوستانه و غیره دارد و شاید بوی نفت و گاز لیبی به مشام انگلیسی ها نیز رسیده است و آن ها نیز می خواهند در دوران پس از قذافی، سهمی از این کیک داشته باشند و در رقابت با فرانسه و ایتالیا برای استفاده از منابع زیر زمینی لیبی عقب نماند زیرا رییس جمهوری فرانسه چند هفته پیش دو شخصیت قدرتمند لیبی یعنی فایز السراج و ژنرال حلیفه حفتر را به پاریس دعوت کرد تا در خصوص آینده لیبی با هم به توافق برسند.پس از آن زمزمه هایی از تمایل شدید ایتالیا برای حضور در لیبی به گوش رسید و اکنون نیز انگلیس وارد میدان شده است.

هنوز مشخص نیست کدام کشور غربی دیگر به لیبی چشم طمع دوخته است اما باید گفت در هر صورت این مردم لیبی هستند که از سال 2011میلادی تا کنون یعنی از زمان سرنگونی دیکتاتور این کشور سرهنگ «معمر قذافی » از تحولات جاری در کشورشان زیان می بینند و نعمت امنیت را از دست داده اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات