۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۲۰۹۰۹
به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

پنجمین دور گفت‌وگوی ادیان و تمدن ها برگزار شد

پنجمین دور گفت‌وگوی ادیان و تمدن ها و کنفرانس اسقفان سوئیس به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
گفت و گوی ادیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین دور گفت‌وگوی ادیان و تمدنها و کنفرانس اسقفان سوئیس صبح امروز یکشنبه پنجم شهریور ماه در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در بخش ابتدایی این نشست هم اندیشی، دکتر اروین تانر تیزانی دبیرکل کنفرانس اسقفان سوئیس گفت: برای سومین بار است که به ایران سفر کرده و با شیعیان درباره مسایل بین مسلمانان و مسیحیان گفتگو می‌کنم.

وی افزود: امروز دور پنجم گفت‌وگوهای ما و شیعیان ایرانی شکل می‌گیرد، گفت‌وگوهایی که در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ با محوریت حقوق ادیان و کرامت انسانی شکل گرفت.

وی یادآور شد: در ابتدای گفتگوها بیشتر تمرکز بر روی مسائل سیاسی بود، اما امروز با پیشرفت روابط شاهد هستیم که فراتر از تک‌گویی‌ها، تبادل عقاید نیز شکل می‌گیرد.

تیزانی درباره محدودیت‌های موجود در گفتگو میان ادیان، گفت: اولین چالش موجود در این نوع از گفتگوها این است که برخی به دنبال تغییر عقیده و دین طرف مقابل هستند. دقیقا در راستای همین نگاه است که برخی حتی تلاش می‌کنند که فرآیند گفتگوها را مسدود کنند.

وی تصریح کرد: بدون شک باید در دور پنجم گفتگوهای خود این موضوع را مدنظر قرار دهیم که چه عواملی ممکن است روند گفتمان‌های ما را متوقف سازد.

افراطی‌گری واقعیت تلخ جهان معاصر است

در بخش دیگری از این نشست هم اندیشی، دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: سوال بزرگی که امروز در میان ادیان مطرح شده این موضوع است که چرا ادیان با کارکردهای مختلف خود نتوانسته اند صلح پایدار در جهان ایجاد کنند.

وی افزود: سوال اصلی زمان مطرح می‌شود که در دنیایی که ابزارهای ارتباطی فراوانی وجود دارد، این مفاهیم نتوانسته به طور کامل مخاطب خود را تحت تأثیر قرار دهد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: واقعیت این است که مسلمانان و مسیحیان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا مفاهیم انسانی را بسط و گسترش دهند، اما واقعیتی فراتر از این نیز وجود دارد و آن؛ خشونتی است که در جهان امروز جاری گردیده است.

وی با آسیب‌شناسی ترویج آموزه‌های دینی، بیان داشت: اشتباه ما این بود که گمان می کردیم اگر آموزه‌های دینی را بیشتر به مخاطب عرضه کنیم، بیشتر به دل آنها ورود می‌کنیم.

ابراهیمی ترکمان با اشاره به جریانات افراطی، گفت: امروز کار به جایی رسیده است که در مقابل جریانات الهی، برخی به نام خدا دست به قتل و خشونت می‌زنند.

وی گفت: قطعا اشکال کار از جایی سرچشمه می‌گیرد که نقش یقین و باور دل کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تکثرگرایی را نیز یکی دیگر از آفات دنیای مدرن دانست و تاکید کرد: امروز تمرکز عقل و اندیشه انسان از خدا دور شده و تکثرگرایی در دنیا ترویج پیدا کرده است.

ابراهیمی ترکمان با ارائه راهکار، اظهار داشت: امروز اگر بین علم و یقین بتوانیم رابطه برقرار کنیم، می‌توانیم کارکرد واقعی دین را پویا و احیا کنیم.

وی تصریح کرد: بدون شک افراطی‌گرایی در روزگار کنونی نقش عقل را به حداقل رسانده و به سمت فهم نادرست رفته است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان گفت: امروز باید همانگونه که از افراطی‌گرایی متنفر هستیم، باید عشق خود را به بشریت افزایش دهیم./856/پ201/ب1

ارسال نظرات