۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۵۲۱۱۳۲
استاد گلشنی:

تفکر سکولار شأنی برای ایجاد تحول در علوم قائل نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از تفکر امروز جامعه به عنوان مهم ترین مانع ایجاد تحول علوم انسانی نام برد و گفت: تفکر سکولار برای ایجاد تحول شأنی قائل نیست.
مهدی گلشنی مهدی گلشنی

استاد مهدی گلشنی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در علوم انسانی از محیط های حوزوی و دانشگاهی خواست که نقش دولت را در این زمینه فراموش کنند و با هدف ایجاد تحول رسما وارد میدان شوند و فعالیت هایی را در این راستا آغاز کنند.

وی افزود: اگر در محیط های فرهنگی و علمی کشور جریان هایی با هدف ایجاد تحول در علوم و بومی سازی علوم انسانی فعالیتی را آغاز کنند، دولت مجبور می شود به سراغ این جریان ها بیاید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ورود قشر جوان و نخبه به عرصه های مختلف علمی فرهنگی تصریح کرد: جوان ها بیشترین نیروی محرکی هستند که می توانند این جریان ها را به راه بیندازند که اگر چنین نشود، محیط ما هویت خود را از دست خواهد داد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران در ادامه از تفکر جامعه امروزی به عنوان مهم ترین مانع ایجاد تحول علوم انسانی نام برد و گفت: تفکر سکولار برای ایجاد تحول شأنی قائل نیست.

استاد گلشنی در ادامه این مصاحبه با اشاره به نظرهای متناقضی که از سوی اندیشمندان مختلف درباره علم دینی مطرح می شود، گفت: متأسفانه برخی درباره علم دینی صحبت کرده اند که به هیچ عنوان علم روز را نمی شناسند و قضاوت های شان دست دوم است.

وی شناخت دست اول علم را مقدم بر هر قضاوتی دانست و به عنوان نمونه با بیان این که اگر کسی روان شناسی بخواند نمی تواند تکلیف همه علوم را تعیین کند، اظهار داشت: روان شناسی متأثر از فیزیک و زیست شناسی است اگر آنجا مشکلات را ندانید اینجا نمی توانید قضاوت کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت رصد و بازشناسی تحولات علم در غرب از سوی حوزه، گفت: حوزه باید روشن بینانه تر با موضوع علم دینی برخورد کند و همین که کسی ادعای علم دینی کرد به سراغ او نرود./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات