۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۲۱۹۹۴

گزارش رسا از مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه عالی خاتم الاوصیا

با حضور آیت الله حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه های علمیه مراسم افتتاحیه سال تحصییل ۹۶ـ ۹۷ در مدرسه عالی خاتم الاوصیا برگزارشد.
افتتاحیه مدرسه عالی خاتم الاوصیاء افتتاحیه مدرسه عالی خاتم الاوصیاء افتتاحیه مدرسه عالی خاتم الاوصیاء افتتاحیه مدرسه عالی خاتم الاوصیاء

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، آیین افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه عالی خاتم الاوصیاء نیز با حضور آیت الله حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه و اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد.

در این مراسم که امروز پنج شنبه نهم شهریورماه برگزار شد، آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال و شماری دیگری از اساتید، طلاب و فضلای حوزه حضور داشتند.

بعد از قرائت قرآن و مداحی، حجت الاسلام محمود رضا عصاری مدیر مدرسه خاتم الاوصیا ضمن عرض خیر مقدم به طلاب جدید الورود و آعاز سال تحصیلی 96ـ97 و فرا رسیدن عید قربان و روز عرفه و همچنین خیر مقدم حضور آیت الله حسینی بوشهری و دیگر حاضران به بیان مطالبی در خصوص لزوم اتخاذ استراتژی خاص از سوی مؤمن و ایجاد وجه تفارق و عدم تشابه به سیره کفار پرداخت .

وی لزوم توجه به شاخصه های سعه صدر در راه علم آموزی و تمسک به اولیا و ائمه اطهار علیهم السلام در مشکلات و همچنین قضاوت بر اساس علم را برای یک طلبه ضروری دانست .

در ادامه این برنامه آیت الله حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور به بیان مطالبی در خصوص ریشه های اصلی تشکیل حوزه های علمیه پرداخت و هسته اولیه شکل گیری آن را اززمان پیامبر اسلام دانست .

وی با بیان این که اصحاب پیامبر همه ازعالمان و فضلایی بودند که مباشرتا توسط پیامبر تربیت می شدند، اظهار داشت: روند طلبه و عالم پروری همچنان ادامه یافت تا این که در عصر صادقین علیهما السلام به اوج خود رسید و با پرورش عالمانی همچون شیخ مرتضی و شیخ مفید در ایران و عراق می بینیم که این موضوع همچنان پاینده و بالنده ازحرکت نایستاد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در ادامه، نحوه مدیریت و جهت دهی به حوزه ها را با دیدگاه های متفاوت مورد بررسی قرارداد و در این باره گفت: هم اکنون سه دیدگاه در خصوص نوع شکل دهی به حوزه ها وجود دارد: دید اول دیدی است که معتقد است حوزه باید یک دانشگاه مدرن باشد؛ یعنی اصالت ها در این دیدگاه مهم نیست که به نوعی راه افراط است و عملا عبور کردن از خطوط است.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: دیدگاه دوم دیدگاهی است که صرفا معطوف به گذشته است و معتقد است به هیچ وجه حوزه نباید کاری به علوم جدید داشته باشد و حوزه نیاز به تحول و تحول گرایی ندارد که این دیدگاه هم به نوعی راه تفریط است.

وی بیان کرد: اما دیدگاه سوم معتقد است حوزه مطلوب یک نگاه به گذشته دارد  یک نگاه به حال دارد و نیم نگاهی هم به آینده دارد یعنی در عین حال که به دروس حوزه اصالت می دهد به گذشته بسنده نمی کند و معتقد است حوزه باید برای نیازهای مردم جوابی داشته باشند و به روز باشد و سایر علوم را هم مورد توجه قراردهد که در حقیقت این دیدگاه مورد توجه ماست و معتقدیم یک طلبه باید در آینده یک مرجع، یک مبلغ، یک نظریه پرداز و آگاه به مسائل زمان باشد.

 وی همچنین در ادامه به معرفی شاخصه های یک حوزه مطلوب پرداخت و در این باره اشاره کرد که اولین شاخصه این است که شخصیت هایی که استوانه های حوزه  بودند را تعظیم کنیم و مبادا نسبت به آن ها  بی تفاوت باشیم.

وی برگزاری بزرگداشت های آیت الله حائری یزدی و شیخ اعظم و آخوند خراسانی از سوی مدرسه عالی خاتم االاوصیا (عج) را نمونه های این گونه توجه بنیانی دانست که می تواند برکات و آثار خاص خود را داشته باشد .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شاخصه بعدی را این موضوع عنوان کرد که باید آگاه به زمانه باشیم اما اسیر فرهنگ زمانه نباشیم و همواره باید از جایگاهی رفیع،زمانه را نظاره کنیم .

لزوم برنامه ریزی برای آینده کشور و توجه به مشکلات مردم و جامعه  از سوی حوزه از دیگر مباحثی بود که با این شاخصه و در زیر مجموعه آن از سوی آیت الله حسینی بوشهری مورد بررسی قرار گرفت .

وی شاخصه بعدی را حفظ استقلال حوزه های علمیه دانست و ابراز داشت: منظور این است که حوزه باید هم ناصح باشد و هم منتقد اما هضم در دولت نباشد.

نواندیشی و توجه به نیازهای روز و تحقق اجتهادی پویا البته بر اساس روش صاحب جواهر  در یک کلام جامع نگری و پرهیز از جزء نگری شاخصه بعدی بود که مورد مداقه و بررسی قرار گرفت .

توجه به شکوفایی استعدادها در حوزه ها واخلاق محوری پایان بخش مباحث در زمینه شاخصه های حوزه مطلوب بود که آیت الله حسینی بوشهری در رابطه با آن به ایراد مطلب پرداخت .

وی با توسیع مبحث به سایه سار مباحث اخلاق محوری در حوزه، توجه به مقام مبلغ و تایید روایات و آیات در خصوص  آن و این که باید عملا دعوت کننده به دین بود نه با زبان را مورد تاکید قرار داد.

همچنین لزوم مراقبت و رعایت ادب الهی واستفاده از نصیحت ناصحین و پرهیز از شوائب دنیوی واستفاده از فرصت خیر و پرورش روحیه تواضع در طلاب و در نهایت توجه کامل به درس، از دیگر مواردی بود که آیت الله حسینی بوشهری در زیر مجموعه اخلاق محوری مورد واکاوی و ژرفکاوی قرار داد.

آیت الله بوشهری پایان بخش صحبت های خود را بیان حدیثی از امام علی علیه السلام در مورد نحوه بدست آمدن علم اختصاص داد و و با استناد به روایتی عنوان داشت علم در سایه پنج مطلب حاصل می شود:

1.سؤال زیاد 2. مطالعه وسختی زیاد3. پاکی رفتار 4. خدمت بزرگان 5. استعانت از خدای ذوالجلال.

در این مراسم همچنین آیت الله ابوالقاسم علیدوست به ایراد سخنرانی و تبیین و تشریح وظایف طلبگی پرداخت.

گفتنی است، مراسم فوق هشتمین مراسم افتتاحیه بود که برگزار می شد.  اهدای جوایز به استاد برتر و دانش پژوه نمونه پایان بخش آیین آغاز سال تحصیلی مدرسه خاتم الاوصیا(عج) بود. /924/پ200/ج

گزارش تصویری مرتبط

ارسال نظرات