۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۵۲۲۴۰۸
حجت الاسلام همتی:

ریشه بسیاری از اختلاف فرزندان در رفتار تبعیض آمیز والدین است

استاد حوزه علمیه قم ریشه بسیاری از اختلافات فرزندان را رفتار تبعیض آمیز والدین ارزیابی کرد.
تربیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام همتی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: برای ایجاد امنیت در فرزندان و تربیت صحیح آنها والدین باید از اختلاف پرهیز کرده، از تنبیه غیر منصفانه کودک خودداری کنند و همچنین باید میان فرزندان منصفانه رفتار کرده و عدالت میان فرزندان ر ا رعایت کنند.

وی اضافه کرد: باید دقت کرد که اضطراب و استرس ریشه احساس عدم امنیت بوده و در خانواده ای که فرزندان امنیت ندارند در اثر استرس و اضطراب سیستم ایمنی بدن کودک نیز ضعیف می شود. اگر اضطراب و استرس در فرزندان درمان نشود آنها در بزرگسالی دچار استرس مزمن شده و سلامت روان و روح خود را از دست می دهند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تنبیه کودکان باید منصفانه باشد، تصریح کرد: اگر تنبیه به موقع و به هنگام و سریع صورت نگیرد اثر گذار نخواهد بود و باید دقت کرد که منظور از این تنبه به هیچ وجه تنبیه بدنی فرزندان نیست.

حجت الاسلام همتی ادامه داد: تنبیه باید حتمی، بلافاصله و بدون عصبانیت باشد تا بتواند رفتار غلط را اصلاح کند.

وی با بیان این که در تربیت فرزندان باید عدالت را رعایت کرد و حتی در بوسیدن باید این عدالت رعایت شود، گفت: حضرت رسول(ص) بر این موضوع تأکید ویژه ای دارند و باید دقت کرد که اگر عدالت در میان فرزندان رعایت نشود آنها دچار احساس استرس و اضطراب و عدم امنیت شده و ریشه بسیاری از اختلافات فرزندان در بزرگسالی نیز در همین عدم رعایت عدالت در میان فرزندان است که این موضوع در جریان داستان حضرت یوسف(ع)و برادرانشان به وضوح قابل مشاهده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: عدالت قلبی نمی شود و این طبیعی است که انسان به خاطر برخی از شاخصه ها یکی از فرزندان خود را بیشتر دوست داشته باشد اما این دوست داشتن نباید در رفتار بروز کند همان گونه که امام صادق(ع) می فرمایند من به یکی از فرزندان خود بیشتر توجه و محبت می کنم زیرا ظرف محبت او بیشتر است و اگر این ظرف پر نشود او به برادران خود آسیب می رساند.

حجت الاسلام همتی با اشاره به این که در زمینه عدالت نباید میان فرزندان خود تفاوت بگذاریم، تصریح کرد: دختران حسنه هستند و پسران نعمت، انسان در مورد نعمت مورد پرسش قرار می گیرد و در مورد حسنه پاداش دریافت می کند بنابراین به هیچ وجه نباید میان فرزند دختر و پسر تبعیض و بی عدالتی قائل شد.

وی یادآور شد: باید دقت کرد که عدالت به معنای مساوات نیست بلکه به هرکس باید بر اساس ظرفیت او محبت کرد و ظرف محبت به دختران بیشتر است و باید دقت کرد که اگر در محبت عدالت رعایت نشود نظام ارتباط میان فرزندان در بزرگسالی از بین می رود./837/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات