۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۲۳۹۱۶
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی:

نعمت های بهشتی بر منکران ولایت حرام تکوینی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حرمت ابدی و تکوینی نعمت های بهشتی برای اهل آتش، گفت: علت این حرمت ابدی و تکوینی انکار رسالت انبیاء و ائمه معصوم و استکبار ورزیدن در برابر حق است.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 47 و 48 سوره اعراف گفت: خداوند در آیه ۴۷ سوره اعراف می فرماید«وَ إِذا صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النَّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ» یعنی«هنگامی که چشمانشان به اهل جهنم می افتد، می گویند پروردگارا ما را همنشین گروه ستمکاران قرار مده، هنگامی که اصحاب اعراف یا اصحاب جنت نگاهشان متوجه اهل جهنم می شود به خدا پناه می برند از اینکه با آنان محشور شده و در آتش واقع شوند و اینکه فرمود:(صرفت ابصارهم )به جهت آن است که انسان به طور عادی تمایلی به نگاه کردن به چیزهایی که موجب ناراحتی او می شود ندارد ولیکن گاهی بدون اختیار نظرانسان به چنین مناظری می افتد و اصحاب جنت هم به خودی خود میلی به دیدن عذاب دوزخیان ندارند، اما زمانی که چشمهایشان به طرف آنان بر گردانیده می شود، و نگاهشان به آنها می افتد نگران شده و به خدا پناه می برند و قرینه اینکه مراد در اینجا اصحاب جنت هستند نه رجال اعراف.

وی افزود: در آیه 48 سوره اعراف بیان شده که«وَ نادي‏ أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالاً يَعْرِفُونَهُمْ بِسيماهُمْ قالُوا ما أَغْني‏ عَنْکُمْ جَمْعُکُمْ وَ ما کُنْتُمْ تَسْتَکْبِرُون» یعنی اصحاب اعراف مردمی را که از سیمایشان می شناسند بانگ می زنند که کفایت نکرد ازشما جمعیت شما و آنچه سرکشی می کردید.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در آیه 47 منظوراز اهل اعراف، بهشتیان و در حقیقت کسانی هستند که ولایت امام علی(ع) و اهل بیت(ع) را پذیرفته اند و در آیه 48 منظور از اصحاب اعراف ائمه معصوم و اهل بیت(ع) هستند که به دوزخیان می فرمایند شما به بهشتیان نگاه کنید این ها همان کسانی هستند که شما بیان می کردید به هیچ وجه رستگار نمی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی تصریح کرد: اهل بیت(ع) به این افراد می فرمایند که هرکس ولایت ما را انکار کند اعمالش مقبول نیست و ما اعمال او را انکار کرده و چنین شخصی وارد آتش دوزخ می شود.

وی افزود: در این دو آیه به این نکته اشاره شده است که اهل بیت(ع) تمامی مجرمان اعم از منکران ولایت و مستکبران و بهشتیان را با چهره و سیمای آنها شناخته و نسبت به اعمال آنها آگاه هستند و خطاب به مستکبران می فرمایند مال و ثروت موجب بی نیازی شما نشد و استکبار شما در دنیا برای آخرت شما هیچ نفعی نداشت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 49 سوره اعراف گفت: در این آیه خطاب دوم اهل بیت(ع) به مستکبران آمده و همانطور که بیان شد به آنها در مورد علت رستگاری شیعیان می فرمایند«أَ هؤُلاءِ الَّذينَ أَقْسَمْتُمْ لا يَنالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لا خَوْفٌ عَلَيْکُمْ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ» یعنی آیا همین ها بودند که شما قسم می خوردید که رحمتی از خدا به آنان نمی رسد اکنون شما تحقیر شدگان به بهشت وارد شوید که نه بیمی خواهید داشت و نه هرگز اندوهگین می شوید».

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با اشاره به آیه 50 سوره اعراف تصریح کرد: خداوند در آیه از قرآن کریم می فرماید«وَ نادي‏ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُما عَلَي الْکافِرينَوَ نادي‏ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُما عَلَي الْکافِرينَ» واهل آتش، اهل بهشت را ندامی دهند که از آن آب یا از آن چیزهایی که خدا روزیتان کرد بر ما بریزید، امابهشتیان می گویند به درستی خدا اینها را بر کافران حرام کرده است )،(افاضه )یعنی لبریز شدن و ریختن آب و اهل دوزخ از اهل بهشت انتظار آب و همه انواع نعمتهایی را که خداوند به آنها بخشیده دارند و مسلما مهمترین حاجت آنها آب است تا آتش دوزخ رابه وسیله آن مهار کنند، اما بهشتیان در پاسخ اهل آتش بیان می کنند که خداوند این نعمتها را بر کافران حرام کرده است.

وی افزود: براساس آیه 50 سوره اعراف نعمت های بهشتی بر منکران ولایت و اهل استکبار حرام است و این حرام یک حرام ابدی و تکوینی است نه حرام تکلیفی زیرا تکالیف در عالم دنیا معنا دارد و حلال و حرام عالم قیامت حلال و حرام تکوینی است و به همین دلیل اهل بهشت نمی توانند قدری از نعمت های بهشتی را در اختیار جهنمیان قرار دهند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات