۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۹
کد خبر: ۵۲۴۶۸۲
حجت الاسلام توانایی خبرداد؛

فرهنگ سازی امر به معروف در میان دانش آموزان با راه اندازی طرح «یادآوران»

مدیرکل نظارت و بازرسی ستاد امر به معروف و نهی از منکر از راه اندازی طرح «یادآوران» ویژه فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر در میان دانش آموزان خبرداد.
حجت ‌الاسلام محمدحسین توانایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش مبلغان و ائمه جماعات مدارس استان قم عصر چهارشنبه در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمدحسین توانایی مدیرکل نظارت و بازرسی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این همایش به بیان شیوه های صحیح تذکر پرداخت و اظهار داشت: ابتدا باید دانست که هرگز نمی شود با همان قالبی که برای مردم در مسجد صحبت می کنیم، به بیان نکات تربیتی برای دانش آموزان در مدارس بپردازیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی طرح یادآوران ویژه فرهنگ سازی در امر به معروف و نهی از منکر در میان دانش آموزان خبرداد و از ائمه جماعات مدارس خواست در این زمینه همکاری های لازم را با مدرسه داشته باشند.

حجت الاسلام توانایی تصریح کرد: اصلی ترین مسأله در ارتباط با دانش آموزان شیوه ارتباط صحیح با لحن و کلام درست و اعمال و رفتار صحیح است، هیچگاه نباید از بالا امر به معروف و نهی از منکر کرد؛ از این رو ما برای تذکر هفت مرحله در نظر گرفته ایم که مرحله نخست آن «تکریم» است؛ تکریم به معنای برقراری ارتباط با همدلی و مهرورزی است.

وی اضافه کرد: مرحله دوم «تفکیک» است، یعنی باید همیشه بین فعل و فاعل یا رفتار و شخصیت تفکیک قائل بشویم، به این معنا که وقتی از فرزندتان کار اشتباهی سر می زند، خطا را تقبیح کنید نه خود او را یعنی نگویید من از دست تو ناراحت هستم بلکه بگویید کار تو مرا ناراحت کرد.

مدیرکل نظارت و بازرسی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به «تشخیص» به عنوان مرحله سوم تذکر صحیح خاطرنشان کرد: باید دانست که چه کسی را با چه مطلبی در چه زمانی، در کجا و چگونه نصیحت کرد؛ مرحله چهارم تکرار است یعنی اگر نصیحت اثر خود را نداشت توسط افراد دیگر با شیوه درست به تکرار امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم.

وی با بیان این که اگر شیوه صحیح تذکر رعایت شود حتما تأثیر می گذارد، یادآور شد: مرحله پنجم «تبلیغ» و فرهنگ سازی است به این معنا که باید در میان نوجوانان موجی برای کارهای خیر ایجاد شود که این وظیفه نیز بر عهده روحانیان و مبلغان است؛ فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر به این است که بدانیم فقط در حجاب خلاصه نمی شود و امروز رانت و رشوه خواری و گناهان دیگری هم در جامعه رواج دارد.

حجت الاسلام توانایی افزود: مرحله ششم و آخر تشکر از فرزند در خانواده و مدرسه برای انجام کار خیر است؛ اما مسأله مهم آن است که این شیوه ها بیشتر برای دوره اول متوسطه به بعد کارایی دارد و برای دانش آموزان ابتدایی باید از شیوه خاص خودش استفاده کرد که بیشتر همراه با شعر و فعالیت های کودکانه است.

وی با تأکید بر این که تقویت مهارت های زندگی در میان روحانیان، ارتباط با جوان و نوجوان را عالی می سازد، خاطرنشان ساخت: این مهارت ها شامل برنامه ریزی، خودباوری، مهارت حل مسأله، مهارت تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، مدیریت هیجان و استرس و کنترل اعصاب می شود که نوجوانان ما امروز به شدت به یادگیری این مسائل نیاز دارند./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات