۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۲۷۶۱۰
آیت الله مهدوی:

استمرار معنویت به همراه معرفت سبب حفظ نشاط در انسان می‌شود

امام جمعه موقت اصفهان، با بیان اینکه اگر عبادات و معنویت همراه با معرفت باشد موجب خستگی نخواهد شد، گفت: تکرار توأم با معرفت برای انسان لذت بخش خواهد بود و موجب می‌شود انسان از اعمال خود نشاط به دست بیاورد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در هیأت فداییان حسین(ع) اصفهان، با اشاره به آیاتی از سوره اعراف، گفت: استمرار در معنویات موجب جلوگیری از غفلت و عادت به خیر و انس گرفتن با معنویات خواهد شد، در این حالت سختی انجام عبادات از ما گرفته خواهد شد‌.

تکرار موجب از بین رفتن لذت عبادت نخواهد شد

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: باید بتوانیم با عبادات و اعمال انس بگیریم و از عبادات و اعمال نیک برای خود عادت درست کنیم و همواره با آنها مأنوس باشیم، در این میان سؤال مهمی وجود دارد و آن این است که عادت به عمل خیر نشاط را از انسان خواهد گرفت، آیا بهتر نیست کمتر به عمل خیر بپردازیم تا هربار که به سراغ آن می‌رویم نشاط داشته باشیم و لذت بخش باشد برای ما؟

وی ادامه داد: باید ببینیم اهل بیت(ع) به چه صورت بوده‌اند، وقتی دقت کنیم ایشان همواره اعمال را تکرار می‌کرده‌اند و شیرینی و حلاوت عبادات هم برایشان کم نمی‌شده است، حقیقت این است که تکرار لذت معنویات و عبادات را از بین نمی‌برد، اگر عملی را انجام دادیم ولی اسرار آن را ندانستیم برای ما کسل کننده است ولی اگر نسبت به حقیقت اعمال جهل نداشتیم تکرار برای ما خسته کننده نخواهد بود، پس راز نشاط در تکرار در علم ما نسبت به عملی است که انجام می‌دهیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری دانستن مصلحت و حقیقت اعمال و عبادات را بستر ساز نشاط انسان در تکرار اعمال عنوان کرد و گفت: ندانستن مصلحت عبادات و اعمال و پرداختن به معنویات برای انسان کسالت بار خواهد بود، به همین دلیل لازم است انسان پیرامون عبادات و معنویات به ویژه نماز مطالعه داشته باشد، تکرار توأم با معرفت برای انسان لذت بخش خواهد بود و موجب می‌شود انسان از اعمال خود نشاط به دست بیاورد.

معرفت مانع خستگی از عبادت و معنویت می‌شود

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اهمیت رشد شعور در انسان برای درک صحیح از عزاداری و حضور مستمر در جلسات معنوی و عزاداری، تصریح کرد: اشخاص اگر فقط با شور در جلسات حاضر شوند و معرفت نداشته باشند دچار دلسردی و خستگی خواهند شد اما معرفت موجب می‌شود که انسان هرگز از عزاداری و حضور در مجالس معنوی خسته نشوند، همین معرفت باعث می‌شود که اصحاب امام حسین(ع) روز عاشورا حاصر به تنها گذاشتن ایشان نمی‌شوند.

وی با تأکید بر اهمیت معرفت در استمرار و ماندگاری در انجام معنویات و عبادات، اظهار کرد: امام شناسی موجب می‌شود انسان در مسیر معنویت ثابت قدم باشد، شناخت امام ما را به شناخت خداوند راهنمایی خواهد کرد، شناخت امام به این دلیل که ائمه معصومین(ع) از سوی خداوند فرستاده شده‌اند موجب خواهد شد تا به شناخت خداوند برسیم، همه جهان هستی قدرت خداوند است ولی همه صفات خداوند در امام جمع شده است و از طریق شناخت قدرت و عظمت امام می‌توانیم به شناخت خداوند برسیم.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه شناخت صحیح از امام حسین(ع) باعث شد یاران خاص ایشان در کنارشان بمانند و عدم شناخت باعث شد عده‌ای از افراد فرار کنند و ایشان را یاری نکنند، خاطرنشان کرد: کسانی که ماندند در لحظه‌ای حساس تصمیم گیری کردند و در کنار امام زمان خود ماندند و به سعادت ابدی رسیدند. اگر در عزاداری شور و شعور در انسان ایجاد شود و معرفت به حق وجود داشته باشد انسان می‌تواند به جایی برسد که در لحظات خاص تصمیم گیری درست داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به داستان ازدواج حصرت موسی با دختر حضرت شعیب، تصریح کرد: تمام وجود حضرت شعیب عشق به خدا بوده است، وقتی با حضرت موسی روبرو می‌شود و با او صحبت می‌کند درک می‌کند تمام وجود ایشان هم عشق به خداوند است، اگر انسان انس با خداوند داشته باشد و برای خدا حرکت کند قطعا نیاز به دیگران نخواهد داشت و خدا امور او را اصلاح می‌کند./1304/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات