۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۵۲۸۷۹۱
یک جامعه‌شناس مطرح کرد؛

نقشه صحنه پردازان بین الملل برای تهی سازی اندیشه های دینی جوانان

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه عاشورا تاثیرگذارترین عامل در سوق عواطف و عقلانیت انسان به سمت کمال انسانی است گفت: صحنه‌پردازان بین‌المللی با اقدامات خود برای تهی‌سازی اندیشه و عمل در جامعه دینی ما برنامه ریزی می کنند.
عزای امام حسین

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام محی‌الدین میرمرشدی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با اشاره به ورود مدگرایی به عزاداری های ماه محرم گفت: سرمایه‌داران و تولیدکنندگان در آستانه فرارسیدن ماه محرم اقدام به تولید کالاها و لباس‌هایی می‌کنند که به احساسات آنها مرتبط باشد. دور از ذهن و تصور نیست که ببینیم نوجوانی که عشق ابا عبدالله الحسین (ع) را دارد به آرایشگاهی وارد شود و برای اینکه پول او را بستانند به روی موهایشان نام امام حسین (ع) را هک کنند.

نگاه احساسی و عاطفی جایگزین نگاه عقلانی به عاشورا شده است

حجت‌الاسلام میرمرشدی تصریح کرد: متاسفانه برخی در جامعه ما به جای عمق‌بخشی نسبت به اعتقادات خویش و شناخت نسبت به ابعاد قیام عاشورا و امام حسین (ع) بیگانه هستند و صرفا به جای نگاه عقلانی به عاشورا نگاه احساسی و عاطفی را جایگزین کرده‌اند و تحت تاثیر این رنگ و لعاب‌های ارایه‌شده، توسط شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای که به همه چیز و همه جای ما کار دارند دلبستگی پیدا کرده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: ناخودآگاه در یک تداخل فکری و احساسی تصور می کنند با امام حسین (ع) ارتباط روحی برقرار می کنند و خلأ خود را برطرف می‌کنند.با یک ناخن مصنوعی نام ابا عبدالله الحسین (ع) ،یک شال بر گردن و یک لباس حک‌شده به نام عاشورا خلایی را که دیگران گرفتارند، پر می‌کنند و بر این تصورند که با این وسیله وصل‌شدن به عاشورا می‌توانند کمبودهای خود را جبران کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: این نقشه‌ای است که صحنه‌پردازان بین‌المللی برای تهی‌سازی اندیشه و عمل در جامعه دینی ما از آن بهره می‌برند، دلمشغولی و خودمشغولی جایگزین واقعیت‌گرایی،آرمان‌خواهی و حقیقت‌مداری می‌شود و این درد خانمانسوز همچنان ادامه می‌یابد و جامعه روز به روز واپسگراتر غرق در مدپرستی می شوند.

عاشورا تاثیرگذارترین عامل در سوق عواطف و عقلانیت انسان به سمت کمال انسانی

وی در ادامه افزود: البته می توان دید مثبتی بر این موضوع داشت، اینکه هنوز پس از 1400 سال عاشورا به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع زنده و از جمله تاثیرگذارترین صحنه ها می‌تواند احساسات، عواطف و عقلانیت ما را به سمت کمال انسانی سوق دهد.

حجت‌الاسلام میرمرشدی اظهار کرد: عاشورا این ظرفیت را دارد که گرمی‌بخش محیط اندیشه و عمل جامعه ما باشد و نسل جوان و نوجوان ما همچنان عاشق و شیفته عاشورا است که گاهی حتی با همین سرگرمی‌ها نیز میزان ارادت و محبت خود را به سالار شهیدان به زیبایی ابراز می‌کنند و این برای برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در جامعه دینی ما هم یک هشدار است و هم نقطه امید و اگر درست حرکت کنیم می توانیم از این انگیزه‌های زیبای الهی و انسانی به نفع اهداف و آرمان‌های ابا عبدالله الحسین (ع) بهره‌برداری کنیم.

این جامعه‌شناس ادامه داد: باید نسل امروز جامعه را با ابا عبدالله الحسین (ع) پیوند دهیم همچنان که دیدیم وقتی اراده کردیم نوشت‌افزارها و دفاتر مشق فرزندانمان  را از عروسک باربی نجات دهیم و به تصویر دینی و اسلامی خودمان رنگ و لعاب دهیم بنابراین در این زمینه نیز می توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی با اشاره به علل ترویج مدگرایی و ورود خرافه به عزاداری های امام حسین (ع) گفت: این ضعف هم به مسئولان فرهنگی، رسانه‌ها، جلسات و منبرها، هیئات و تشکل‌های مذهبی و تنگ‌نظری‌های بسیاری از مدیران ما برمی‌گردد و هم به طرح‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی که دشمنان ما می‌کنند.

بی‌اعتمادی نسل جوان به نخبگان هنری و فرهنگی از دلایل ورود مد و خرافه به عزاداری ها

وی با بیان اینکه یکی دیگر از علل ورود مد و خرافه به جامعه امروز ما بی‌اعتمادی نسل امروزمان به نخبگان هنری و فرهنگی است، تصریح کرد: هنرمندان نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ در جامعه دارند، به عنوان مثال زمانی که در گوگل نام خلیج فارس را حذف و خلیج عربی را جایگزین آن کردند، وقتی هنرمندان و قشر هنری و سایر بخش‌های فرهنگی ما وارد شدند توانستند تفکر خلیج فارس را دوباره برگردانند لذا می توان گفت نقش هنرمندان در این زمینه بسیار مهم است.

وی با اشاره به مهم‌ترین راهکار برای فرهنگسازی اظهار کرد: مجریان، هنرپیشگان و ورزشکاران به دلیل شهرتی که در جامعه دارند، زیاد دیده می شوند، اگر می خواهیم لباس یا مویی را مد کنیم از طریق این قشر بهترین روش را می توانیم پیاده کنیم، اگر در فیلم‌ها و بک گراندهای فیلم های سینمایی از نمادهای بومی استفاده کنیم و بر روی بومی سازی نمادهای خود سرمایه‌گذاری کنیم می توانیم موفق شویم و یا در استودیوهای ورزشی و سالن‌ها، سینماها، پارک‌ها و فرهنگسراها، مدارس و آموزشگاه‌های آزاد غیره می‌توانیم اندیشه هایی را در قالب مد پیاده کنیم.

وی اظهار کرد: من قبول ندارم در جامعه ما شادی وجود ندارد، دلیلش این است ملاحظه کنید میزان مسافرت ها در کشور ما چقدر است؟چقدر هزینه برای پارک ها و تفرجگاه های ما در کشور هزینه می شود، تعداد پارک ها و تفریح‌گاه های ساخته شده در سال های اخیر بسیار قابل توجه است

وی با بیان اینکه رشته‌های ورزشی جدید زیادی وارد کشور ما شده است، گفت: تئاتر و نمایش ها در کشور ما افزایش یافته که "شبکه نسیم "نمونه بارز این اقدام است لذا اینگونه نیست که بگوییم به دلیل عدم شادی در جامعه این مدگرایی ها وارد عزاداری های ابا عبدالله الحسین (ع) شده است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات