۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۲۹۲۷۳
رییس بنیاد فارِس المؤمنین:

ربّانیون، مهمترین لقب اصحاب امام حسین بود/مبارزه با ظلم از خصایل همت‌های عالی است

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: مهمترین خصلت یاران امام حسین(ع) که هیچ شخص دیگری حتی مالک اشتر و سلمان فارسی هم این خصوصیت را نداشتند و در زیارت رجبیه آمده این است که آنها خدایی(ربّانیون) شده بودند.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی رئیس بنیاد فارِس المؤمنین در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد، گفت: شش خصوصیت یاران امام حسین(ع) معرفت عمیق، فهم بالای دین، دین‌داری آگاهانه، تولی و تبری، رهایی و آزادگی از هر قید و وابستگی و دلبستگی، صبوری و شکیبایی، ایثار و از خودگذشتگی و شیفتگی به عبادت بود.

وی درباره خروجی خصایل و ویژگی‌های اصحاب امام حسین(ع) که سه مطلب را در پی داشت، عنوان کرد: این 3 مطلب سبب شد ۷۲ نفر یاران امام در واقعه کربلا در مقابل لشکریان شام که حدود ۳۰ هزار نفر بودند بهترین شکل از همراهی امام زمان خود را به نمایش بگذارند. ما نیز اگر بخواهیم به ساحت مقدس امام زمان(ع) در دوره ظهور و در رکاب ایشان حاضر باشیم باید این ویژگی‌ها را در خود بپرورانیم. کوفیان تنها مربوط به دهه ۶۰ هجری نبودند و امروز هم می‌تواند کوفی وجود داشته باشد و ممکن است اگر امام بیاید ما نیز خدایی نکرده همان رفتار کوفیان را داشته باشیم.

رئیس بنیاد فارِس المؤمنین در ادامه اظهار داشت: اولین خروجی خصایل یاران امام حسین(ع)، شجاعت‌ها و دلاوری‌های بی‌نظیر آنها برای حفظ جان امام حسین(ع) بود که در طول تاریخ نظیر نداشت، در حالی که امام حتی ذره‌ای از مرگ هراس نداشت. این بزرگواران به علت اینکه رهایی‌ها و وابستگی‌ها را قبلاً پشت سر گذاشته بودند ذره‌ای در وجودشان ترس راه نداشت.

وی افزود: دومین خروجی خصایل اصحاب این بود که در صحنه کربلا عزت و نفوذناپذیری را از خود به نمایش گذاشتند، همان مطلبی که جامعه امروز ما بسیار به آن محتاج است که جای بحث بسیاری نیز در آن وجود دارد. عزت یعنی نفس و روح انسان در مرتبه والا قرار بگیرد به گونه‌ای که عوامل بیرونی او را مقهور نکند و به نوعی شکست ناپذیر شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه در واقعه کربلا عوامل بیرونی مانند کم بودن یاران امام حسین(ع) برای افراد با عزتی مانند یاران امام کم نبود و شانه خالی نکردند که امام را وادار به جنگ نکردن کنند. کثرت لشکر دشمن و تجهیزات و ثروت آنها یاران امام را مقهور نکرد، چیزی که متاسفانه در جامعه امروز ما وجود ندارد.

وی در ادامه ابراز داشت: به طور مثال وقتی یک نفر به خارج از کشور می‌رود تمام داشته‌های خود را فراموش می‌کند و به دارایی‌های بیگانه می‌بالد، این شخص به علت اینکه عزت نفس پایینی دارند امکانات جهان غرب او را مقهور کرده و دچار بی‌هویتی شده است. بیگانگان برای خود یک نوع عظمتی را درست کرده‌اند که انسان‌های کشورهای دیگر همواره خود را به عنوان جهان سومی بدانند.

بدحجابی در ایران نتیجه شیدایی نسبت به جهان غرب است

رئیس بنیاد فارِس المؤمنین افزود: این شخص برای اینکه از این شکست خارج شود بیشترین تلاش را دارد تا خود را به شکل آنها در بیاورد و در این مسیر چون تجهیزات و علم آنها را نمی‌تواند به دست آورد، تنها ظاهر خود را از بین می‌برد. ظاهر مردم ایران به مرور زمان بیشترین شباهت را به ظاهر غربی‌ها پیدا کرده در حالی که هند و چین این‌طور نیستند و هویت خود را حفظ کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بی‌حجابی در ایران یک مسئله ضددین نیست، گفت: بسیاری از بانوانی که ممکن است بی‌حجاب یا بدحجاب باشند اهل نماز و روزه و نذر و زیارت هستند یعنی خداشناس و خداپرست هستند و بی‌حجابی و بدحجابی آنها از جهت انکار خدا نیست. بی‌حجابی در ایران یک پدیده واله بودن، بی‌هویتی و کمبود عزت نفس نسبت به جهان غرب است.

ربّانیون، مهمترین خصلت اصحاب امام حسین بود

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به آیات قرآن، گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید کثرت مال و ثروت و فرزندان و اهل آنها شما را به شگفتی وادار نکند، اگر با ما باشید حتی کم هم باشید پیروز می‌شوید. امام حسین(ع) همواره می‌فرمود دست بیعت ذلیلانه به دشمن نمی‌دهم؛ این از نفوذناپذیری و عزت نفس بالای امام بود و مرگ با عزت را بهتر از زندگی با ذلت و مرگ را راحت‌ترین راه برای رسیدن به عزت می‌دانست.

وی با بیان اینکه مبارزه با ظلم از خصایل همت‌های عالی است، گفت: سومین خروجی خصایل یاران امام، روشن‌گری و رسوایی طرف مقابل بود. در هر سخنرانی از ناحیه امام و اصحاب همواره درصدد بودند که چهره واقعی دشمن را نشان دهند که چطور حرام خدا را حلال می‌کنند، به مردم مظلوم ظلم روا می‌کنند، حدود الهی را رعایت نمی‌کنند و به بیت‌المال دست درازی می‌کنند و سنت پیغمبر را از بین بُرده و بدعت‌ها را زنده کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین خصلت یاران امام حسین(ع) که هیچ شخص دیگری حتی مالک اشتر و سلمان فارسی هم این خصوصیت را نداشتند و در زیارت رجبیه آمده این است که آنها خدایی(ربّانیون) شده بودند./856/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات