۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۲۹۵۴۳

اخبار ضد و نقیض از تعلیق عضویت نمایندگان کُرد در پارلمان عراق

در حالی که برخی منابع از حضور شماری از نمایندگان کُرد در نشست امروز پارلمان عراق خبر می‌دهند، برخی منابع دیگر، تعلیق عضویت آنها را اعلام می‌کنند.
پارلمان عراق

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، یک منبع آگاه در پارلمان عراق، اعلام کرد که تمامی نمایندگان کُرد به استثنای نمایندگان وابسته به حزب دموکراتیک کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» وارد سالن پارلمان شدند.

این منبع در گفت‌وگو با «الغد پرس»،با اعلام این خبر گفت: «سلیم الجبوری»رئیس پارلمان عراق، امروز با نمایندگان احزاب اتحادیه میهنی کردستان و التغییر درباره پایان دادن به تصمیمشان مبنی بر تحریم نشست‌های پارلمان رایزنی کرد.

امروز سه‌شنبه، نشست عادی پارلمان به ریاست سلیم الجبوری با حضور 175 نماینده آغاز شد و اخباری در دست است که نشان می‌دهد، نمایندگان پارلمان عراق از ورود نمایندگان کُرد شرکت‌کننده در همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، جلوگیری کرده‌اند و درگیری لفظی نیز میان آنها روی داده است.

از سوی دیگر، پایگاه خبری شبکه کردی «روداو» در خبری فوری، تعلیق عضویت تمامی نمایندگان کُرد در پارلمان عراق را اعلام کرد.

شبکه «الحدث» نیز این خبر را تایید کرد.

«جاسم محمد جعفر» نماینده ائتلاف همپیمانی ملی در پارلمان عراق در این‌باره به «اسپوتنیک» گفت: پارلمان عراق اجازه ورود به 15 نماینده کرد از احزاب التغییر، الجماعة الاسلامیة و اتحادیه میهنی کردستان را نداد.

وی افزود: تا به امروز به دلیل اختلاف بر سر نحوه برخورد با نمایندگان کُردی که در همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان شرکت کرده بودند، نشست پارلمان برگزار نشده بود.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «شفق نیوز»، اظهار داشت در نشست عادی امروز پارلمان عراق، نمایندگان خواستار پایبندی به توصیه‌های آیت‌الله سید علی السیستانی مرجعیت عالی شیعیان عراق درباره بحران ایجاد شده بر سر همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان شدند و در ابتدای نشست امروز، این نمایندگان به تصویب لایحه‌ای مبنی بر پایبندی به توصیه‌های آیت‌الله سیستانی رای دادند و از دولت خواستند تا تمامی اقدامات لازم برای اجرای این توصیه‌ها را صورت دهد.

آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه، خواستار حل مشکلات به وجود آمده بر اساس قانون اساسی و عدم تجاوز از حقوق قانونی کردها شده بود.

از سوی دیگر، پایگاه خبری «السومریة نیوز» نوشت: یکی از نمایندگان کُرد گفته است: ما صحن پارلمان را ترک کردیم زیرا این نشست از همان ابتدا تحریک‌آمیز بود.

گفته می‌شود رای‌گیری درباره لایحه پیشنهادی کمیسیون دارایی پارلمان مبنی بر توقف کلیه تعاملات مالی و ارتباطات با منطقه کردستان از جمله مسائل موجود در دستورکار نشست امروز پارلمان عراق است.

هیأت ائتلاف همپیمانی ملی عراق، صبح امروز، پیش از نشست پارلمان با سلیم الجبوری درباره مسئله حضور نمایندگان کُرد در نشست‌های پارلمان رایزنی کرده بود. 

یک منبع آگاه در این‌باره به «الفرات نیوز» گفت: در این نشست تصمیم گرفته شد که هر نماینده کُردی که در نشست‌های پارلمان حضور یابد، تایید کننده مصوبات نشست اخیر پارلمان درباره همه‌پرسی به شمار آید و کلیه مضامین قانون اساسی را تایید نماید و نتایج این همه‌پرسی را به رسمیت نشناسد. همچنین فهرستی از اسامی نمایندگان تایید کننده همه‌پرسی تهیه شد تا به دستگاه قضایی تحویل داده شود و عضویت آنها در پارلمان عراق لغو شود اما تا زمانی حکم دستگاه قضایی، عضویت این نمایندگان در پارلمان، به حالت تعلیق درخواهد آمد.

از سوی دیگر، برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نشست امروز پارلمان عراق در پی خروج نمایندگان کرد، به علت عدم رسیدن به حد نصاب به پنجشنبه آینده موکول شد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات