۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۲۹۶۸۵
آیت الله مظاهری:

روحیه شهادت طلبی مردم اجازه نمی دهد دشمن بر کشور غالب شود

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: در حال حاضر اگر مردم جامعه ما روحیه شهادت طلبی نداشتند، دشمن به راحتی بر جامعه ما غالب می شد و این نظام مقدس را براندازی می کرد؛ جمهوری اسلامی ایران زنده است به خون شهداء و حضور همیشگی مردمش در صحنه که حاضر هستند از همه چیزشان بگذرند تا دین حفظ شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: شهید در لحظه شهادتش به مقام عنداللهی می رسد.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و پنجاه و چهارم که می فرماید«وَلا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لا تَشْعُرُونَ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه در قرآن تکرار شده است و این تکرار برای تأکید و به معنای اهمیت مسائل بیان شده در آیه است؛ قرآن می فرماید فکر نکنید شهدا مرده اند بلکه زنده اند و در مهمانی و ضیافت خداوند مشغول روزی خوردن هستند و این داستان تا زمانی که خداوندیِ خدا ادامه دارد، جریان خواهد داشت.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان معانی مختلف واژه حیات اظهار کرد: نخستین معنای حیات در آیه صد و پنجاه و چهارم سوره بقره، جودانگیِ ایثار و شهادت است؛ حیات تشیع با شهادت شیعیان تأمین می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: بنی امیه به گونه ای برنامه ریزی کرده بودند تا ریشه اسلام را بخشکانند ولی قیام خونین امام حسین(ع) که منجر به شهادت ایشان و یارانشان شد، از تحقق مقصود بنی امیه جلوگیری کرد؛ اگر قیام امام حسین(ع) و شهادت ایشان نبود هیچ خبری از اسلام نداشتیم؛ اگر هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما نبود تشیع در مخاطره جدی قرار می گرفت؛ شهدای رزمنده تشیع را حفظ کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که بالاترین مرتبه حیات مخصوص شهدا است، اذعان کرد: در حال حاضر اگر مردم جامعه ما روحیه شهادت طلبی نداشتند، دشمن به راحتی بر جامعه ما غالب می شد و این نظام مقدس را براندازی می کرد؛ جمهوری اسلامی ایران زنده است به خون شهدا و حضور همیشگی مردمش در صحنه که حاضر هستند از همه چیزشان بگذرند تا دین حفظ شود.

وی ادامه داد: امیدوارم با رهبری امام عصر(عج) و با یاری شیعیان پرچم اسلام در دنیا برافراشته شود و عالم به واسطه فرا گیر شدن قوانین اسلام، گلستان شود.

حضرت آیت الله مظاهری ابراز کرد: دومین معنای حیات، زنده بودن حقیقی شهدا است؛ ما قائل به عالم پس از مرگ و زندگی بزرخی هستیم و اعتقاد داریم کسی که در دنیا مسلمان حقیقی بوده در عالم برزخ در رفاه است و کسی که منکر خداوند و یا به خداوند مشرک بوده، در عالم برزخ در حال عذاب شدن است.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: در میان بندگان خداوند خواصی هستند که چشم برزخی دارند، این افراد در ارتباط با خداوند مستحکم هستند و در حین دعا و نماز با خداوند مکالمه دارند؛ افرادی هستند که اخص الخواص هستند و در همین دنیا میزبانی خداوند را درک می کنند؛ در سوره یس آیه پنجاه و هشتم می فرماید«سَلامٌ قَوْلا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ» بیان می دارد، خداوند به اخص الخواص سلام می کند و این بزرگان آنچنان از این مسأله مشعوف می شوند که قابل توصیف نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: مشخص نیست رزق و روزی اخص الخواص در بهشت چیست، این افراد در جایگاهی هستند که چیزی به جز خداوند را درک نمی کنند، در روایت آمده است نعمت های بهشتی به خداوند شکایت می برند که چرا این بنده ات از ما استفاده نمی کند و خداوند در پاسخ به آن نعمت ها می فرماید، تمام توجه بنده ام مشغول من است و بگذارید در این لذت باقی بماند.

وی افزود: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، خداوند در هر روز به افراد مقرب 360 مرتبه نظر می اندازد که با هر نظر انداختن سعه وجودی افراد مقرب افزوده می شود؛ این مقام عنداللهی است؛ در پایان سوره فجر خطاب به این اخص الخواص گفته می شود ای نفس به اطمینان رسیده، بهشت برایت کوچک است بیا و در قرب الهی قرار بگیر، ای کسی تو از خداوند راضی هستی و خداوند نیز از تو راضی است، بیا و در بهشت قرب الهی منزل بگیر؛ مقام راضیة مرضیة مقام بسیار عالی است که بدون حضور در آن، نمی توان درک کرد چه لذتی دارد، این مقام جایگاهی است که هیچ و هیچ کس در دل انسان نیست مگر خداوند.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان خاطرنشان کرد: شهید در لحظه شهادتش به مقام عنداللهی می رسد؛ یکی از رزمندگان می گفت مجروح شدم ولی فکر می کردم شهید شده ام و منتظر بودم حورالعینی بیاید و من را با خودش به بهشت ببرد، هر چه منتظر ماندم کسی نیامد و از این جا فهمیدم هنوز زنده هستم./867/پ201/ب1

ارسال نظرات