۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۵۲۹۹۳۶
مدیر مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی مطرح کرد؛

ضرورت اهتمام طلاب به علم آ‌موزی از سطح مقدمات

حجت‌الاسلام رامشک با بیان این که پایه و اساس اجتهاد و طلبگی، سطح مقدمات حوزه علمیه است، بر اهتمام به علم آموزی در این سطح تأکید کرد.
حجت‌الاسلام رامشک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی رامشک در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد، با اشاره به این که مردم نسبت به کار خیر به چند گروه تقسیم می شوند، گفت: اولین گروه کسانی هستند که نسبت به کار خبر بخل می ورزند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) دومین گروه را این گونه توصیف کرد: دومین گروه کسانی هستند که نه تنها بخیل هستند، بلکه راه کار خیر را نیز سد می کنند؛ این دسته از افراد نه تنها به خودشان، بلکه به همه جامعه ضرر می رسانند.

وی ادامه داد: سومین گروه افرادی هستند که کار خیر را دوست داشته، آن را انجام می دهند، همچنین مردم را نیز به انجام کار خیر ترغیب می کنند.

حجت‌الاسلام رامشک با اشاره به آیه شریفه «أُولئِكَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ» اظهار داشت:‌ چهارمین گروه کسانی هستند که کار خیر را زود و بدون معطلی انجام می دهند؛ در روایات آمده است که کار خیر را زود انجام دهید، چراکه اگر انجام آن را به تأخیر بیافکنید، شیطان مانع آن خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) به آیه شریفه «فاستبقوا الخیرات» اشاره کرد و عنوان داشت: گروه ششم کسانی هستند که علاوه بر اعمال مذکور، نسبت به انجام کار خیر از یکدیگر سبقت می گیرند؛ انبیای الهی هم در کارهای خیر از یکدیگر سبقت می گرفتند که پیامبر اسلام(ص) گوی سبقت را از همه آنها ربودن و اشرف الأنبیاء شدند.

وی با بیان این که هر چقدر نیت انسان الهی باشد، کمالات انسانی افزایش پیدا می کند، ابراز داشت: کارهای خیر همانند ورزش دو و میدانی است، یعنی می توان در انجام کارهای خیر از دیگران سبقت گرفت، اما نباید راه آن را بر بقیه بست یا مانع انجام کار خیر برای دیگران شد.

حجت‌الاسلام رامشک وجود نورانی انبیای الهی و ائمه معصومین(ع) را مایه خیر و برکت جوامع بشری دانست و افزود:‌ معصومین(ع) سرمنشأ، پایه و اساس خیر در عالم هستند؛ انسان هنگامی که به کمالات دست پیدا کند، حضورش در جامعه سبب رفع بلاها از آن جامعه خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) یکی از مصادیق خیر را «گناه نکردن» معرفی کرد و گفت:‌ گناه نکردن بالاترین خیر است؛ همیشه نباید به دنبال این باشیم کدام کار را انجام دهیم که ثواب به دست بیاوریم، بلکه گاهی هم باید بیندیشیم که کدام کارها را اگر انجام ندهیم به خیر دستیابی پیدا می کنیم.

وی با اشاره به این که یکی دیگر از مصادیق خیر، «علم» است، خاطرنشان کرد: با استناد به روایات می توان گفت که یکی از بهترین امور خیر، انجام کار علمی است؛ بر این اساس طلاب در بهترین جایگاه خیر حضور دارند و بخاطر همین باید همواره نسبت به تحصیل و کسب علم اهتمام ورزند.

حجت‌الاسلام رامشک در پایان یادآور شد:‌ طلاب علوم دینی باید بدانند که پایه و اساس اجتهاد و طلبگی، همین سطح مقدمات حوزه علمیه است؛ ضروری است طلاب در این سطح نسبت به علم‌آموزی اهتمام بیشتری بورزند تا در آینده محصول این تلاش را برداشت کنند./۸۴۱۲۰۲/ی

ارسال نظرات