رفع دغدغههای معیشتی معلمان رأس امور دولت اسلامی باشد
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه و ملتمان، مثلت مقدس خانواده، مدرسه و مسجد در تعلیم و تربیت فرزندان و نسل جوان و نوجوان کشورمان در حقیقت یک نقش اساسی و بنیادی است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: فرزندان ما که در شرایط تربیت پذیری، آموزش و یادگیری هستند، در حقیقت در این سه محیط زندگی می کنند؛ هر کسی در منطقه و محله خود مسجدی دارد که نوعا فرزندان ما با مسجد سر و کار داشته و باید داشته باشند و فضای مسجد، فضایی معنوی است که رسالت اصلی و اولیه بر عهده روحانی که به عنوان امام جماعت و خطیب و صاحب جلسه احکام شرعی، تفسیر قرآن، بیان آیات و روایات و آموزش احکام دین است؛ محیط سوم، محیط مدرسه است که در این محیط، نقش اساسی و محوری را معلم و مدیر بر عهده دارند.
تربیت نسل آینده رسالت سنگین خانواده و مدرسه و مسجد است
وی درباره اهمیت نسل آینده کشور گفت: این سه محیط و مرکز برای تعلیم و تربیت فرزندانمان همسو، هماهنگ و مرتبط با هم باشند و میزان موفقیت در به انجام رساندن رسالت سنگین ساختن نسل جوان بسیار بالا خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی درباره لزوم توجه و عمل به وظیفه در تربیت فرزندان افزود: این شایسته نیست که والدین با فرستادن فرزند به مدرسه از خود سلب مسئولیت کنند، بلکه باید به وظیفه خود عمل کنند چرا که پدر و مادر نقشی دارند که از عهده روحانی، معلم، مربی و مدیر ساخته نیست، کما این که روحانی تأثیری دارد که والدین، مدیر و معلم و مربی آن تأثیر را نمی توانند داشته باشند.
فرزندان سرمایه و ثروت عظیم ملی محسوب می شوند
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که فرزندان امروز کارگزاران آینده کشور خواهند شد، تصریح کرد: باید توجه داشت که فرزندان ما، سرمایه و ثروت عظیم ملی ما محسوب می شوند؛ همین فرزندان و نوجوانان و جوانان که دوره تعلیم و تربیت را می گذرانند، مدیران ارشد و کارگزاران بزرگ و مسئولان آینده کشور ما خواهند بود.
ضرورت برقراری ارتباط مشفقانه بین اضلاع تربیتی/استمداد مالی مدارس از خانواده ها بدآموزی دارد
وی با بیان این که شایسته است که مثلت مقدس خانواده، مدرسه و مسجد ارتباط جدی مشفقانه و دلسوزانه برقرار شود، گفت: بین این اضلاع تربیتی فقط این بحث مطرح نباشد که هر از چندی جلسه اولیا در مدرسه تشکیل شوند و آن هم درباره کاستی ها و امکانات مدرسه و با هدف استمداد مالی از اولیا باشد، این بد آموزی دارد؛ متن قانون اساسی ما است که آموزش در کشور باید رایگان باشد و از طرفی برای این که این قانون رعایت شود، در رسانه ها و بخش نامه ها اعلام می شود که هر گونه اخذ وجه از اولیای دانش آموزان تخلف محسوب می شود، اما واقعیت امر نسبت به دریافت وجه این طور نیست.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به این که توجهی لازمی به مدارس دولتی نمی شود، اظهار داشت: شرایطی که در نظام آموزشی ما وجود دارد که مدارس آموزشی غیرانتفاعی به وجود آمده و گاهی تفکیک طبقاتی صورت گرفته و مدارسی هستند با امکانات خوب و به اصطلاح خودشان معلمان مجرب تدریس می کنند، اما مدارسی دولتی هستند که توجه لازم به آنها نمی شود.
آسیب های معیشت نامناسب معلمان در نظام تربیتی
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم درباره وضعیت معیشت مالی معلمان و آسیب های آن در نظام تربیتی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند آموزش و پرورش اصل، شالوده، پایه و زیرساخت کشور است و بایستی وزارت پرعائله آموزش و پرورش که از پرعائله ترین، حساس ترین و در عین حال از مشکل دارترین وزارت خانه های کشور محسوب می شود و همچنین بیشترین جا به جایی ها در سطح وزارت و مدیران کل در این مجموعه انجام می گیرد، بداند که معلمان نسبت به بحث حقوقشان حرف دارند و برای این که زندگی هایشان اداره شود، گاهی نیز شغلی غیر از تعلیم و تربیت را دارند و شب ها با خستگی به خانه بر گشته و شاید آن نشاط، شادابی و روحیه کاری لازم برای رفتن به سر کلاس را نداشته باشند.
وی افزود: برای این که از نسل تربیت شده، آموزش دیده و دارای نشاط، نظم و انضباط، اراده و موفق برخوردار باشیم، بایستی همکاری بین این سه مرکز و مثلث مقدس دلسوزانه باشد و جنبه تبلیغات نداشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی درباره عدم مطلوبیت معیشت معلمان و تأکید بر ضرورت توجهی جدی به این مسأله اظهار داشت: باید در رأس امور، در رفع دغدغه های معیشتی معلمان نیز جدیتی صورت بگیرد که ما واقف به شرایط اقتصادی کشور هستیم و مشکلات دولت را درک می کنیم اما این وضعیت موجود نیز نمی تواند مطلوب باشد؛ اگر یک آرامش نسبی فکری، روحی و روانی در فضای آموزش و تربیتی فرزندانمان ایجاد کنیم، همه عوامل با دلگرمی، علاقه، اشتیاق و از سر دلسوزی سر کلاس و محیط مدرسه حاضر شده و به بچه ها محبت کرده و اخلاق، ادب، تعلیم و تلقین روحیه خود باوری را بیشتر مدنظر قرار داده و می دهند.
نقش افزایش روحیه خودباوری در دانش آموزان
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم درباره لزوم توجه به افزایش روحیه امید در دانش آموزان گفت: در بسیاری از کشورها معلمان، دانش آموزان را به طوری بار می آورند که باید آقا و مدیر جهان باشید و در عرصه مدیریت کلان جهانی حضور داشته باشید و مرتبا از روحیه خودباوری و امید استفاده می شود و ما نیز باید برای نسل جوان با ادبیات درست و مطابق موازین قرآنی و تعلیم و تربیت دینی این برنامه ها را با جدیت دنبال کنیم.
وی در پایان به سخنی با دست اندرکاران تعلیم و تربیت پرداخت و تصریح کرد: از تلاش های دلسوزانه معلمان، مدیران، مربیان و دست اندرکاران آموزش و پروش کشور تشکر می کنیم و کار بسیار حساس، ظریف، لطیف و در حقیقت تعیین کننده ای را بر عهده گرفته اند و ضمن تقدیر و تشکر، استدعای خاضعانه ما این است که کمبودها، مشکلات و نارسایی ها در حوزه آموزش و پرورش مانع از آن نشود که دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت از مسؤولیت انسان سازی در این رسالت سنگین الهی، انقلابی و ملی کم بگذارند./822/ت۳۰۱/س