۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۵۳۱۶۱۹
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

قرآن تجلی علم الله است/ هیچکس ادعا ندارد که توانسته قطره ای از قرآن را تفسیر کند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: با وجود تلاش های بسیار زیادی که از سوی علمای بزرگ تفسیر همچون صاحب طبرسی یا استاد ما علامه طباطبایی صورت پذیرفته است هیچ کس نتوانسته قطره ای از دریای قرآن را تبیین کنند و ادعای رسیدن به چنین مقصودی را در سرش نداشته؛ چون قرآن تجلی علم الله است و کلام عادی نیست.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: چهارده معصوم(ع) تالی تلو قرآن هستند.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و پنجاه و هشتم که می فرماید«إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُنَاحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ» را تلاوت کرد و افزود: آیه مربوط به صفا و مروه است که حاجیان باید بین این دو مقام سعی داشته باشند، اولین نکته ای که بعد از قرائت این آیه باید مورد توجه قرار گیرد بررسی ارتباط این آیه با آیات ماقبل خودش است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان مثل صاحب طبرسی پافشاری زیادی می کند که همه آیات قرآن را به یکدیگر ربط بدهد ولی نتوانسته به مقصودش برسد، از سیاق متن قرآن مشخص می شود این آیات با آیات قبلی ربطی به هم ندارند، اگر هم ربطی به یکدیگر داشته باشند ما از ارتباط آن ها بی خبر هستیم، با وجود تلاش های بسیار زیادی که از علمای بزرگ تفسیر همچون صاحب طبرسی یا استاد ما علامه طباطبایی صورت پذیرفته است هیچ کس نتوانسته است قطره ای از دریای قرآن را تبیین کنند و ادعای رسیدن به چنین مقصودی را در سرش نداشته چون قرآن تجلی علم خداوند است و کلام عادی نیست.

رییس حوزه علمی اصفهان اظهار کرد: روایات بیان می دارد زمانی که سوره ای بر پیامبر(ص) نازل می شداز جانب خداوند دستور می رسید، فلان سوره را بین دو سوره مشخص دیگر قرار دهید حتی در رابطه با تک تک آیات نیز چنین مسأله ای جریان داشته است، به امر پروردگار، به بیان پیامبر(ص) و کتابت امیرمؤمنان(ع) قرآن به همین شکلی که در حال حاضر در دست ما است در زمان خودِ پیامبر(ص) مرتب شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که چهارده معصوم(ع) تالی تلو قرآن هستند، اذعان کرد: قرآن ترکیب ترتیبی دارد و فقط پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) که تالی تلو قرآن هستند از این ترکیب خبر دارند، ترتیبی که در حال حاضر در دسترس است همان ترکیبی است که در دوران پیامبر(ص) ترکیب بندی شده است این قرآن فعلی نسبت به قرآنی که در زمان پیامبر(ص) مدون شده حتی یک زیر و زبر کم و زیاد نشده است.

وی با نقد کردن نظر اهل تسنن در رابطه با بخش بخش بودن قرآن، تبیین کرد: اهل تسنن معتقد هستند قرآن قسمت قسمت بوده و عثمان یا ابوبکر آن را جمع آوری کرده اند، این یک نظریه کاملاً غلط است، ما معتقد هستیم بعد از این که پیامبر(ص) رحلت فرمودند و سقیفه بنی ساعده امیرمؤمنان(ع) را از خلافت کنار زدند و خلافت را به نفع خلفا غصب کردند، حضرت علی(ع) برای حفظ اسلام از انحراف، تفسیری ولایی نوشتند و می خواستند آن را در اختیار خلفا قرار دهند که آن ها با جسارت به ایشان این تفسیر بی نظیر را نپذیرفتند به همین سبب ایشان تفسیر را برداشتند و از جلسه خارج شدند، این تفسیر در دوران ظهور امام عصر(عج) نمایان می شود، این تفسیر قرآن به خط امیرمؤمنان(ع) نوشته شده بود و می توانست مسأله مهم ولایت را در جامعه آن روز حفظ کند ولی با بیان این عبارت که کتاب خداوند ما را کفایت می کند، نگذاشتند این تفسیر در بین مردم جامعه منتشر شود.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با بیان این که مطرح کردن مساله تحریف قرآن جنایت و خیانت است، تأکید کرد: قرآن فعلی که در دست شیعه و سنی است در همان زمان ها با خط امیر مؤمنان((ع) نقطه گذاری شد، شیعه نتوانست خط امیرمؤمنان(ع) را حفظ کند و خطوط مختلف جایگزین شد./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات