۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۳۲۱۵۹
معاون پژوهش مؤسسه دارالإعلام:

مراکز تخصصی به موضوعات روز جامعه بپردازند

قاسمی یکی از مشکلات مراکز تخصصی حوزه را به روز نبودن موضوعات آموزشی و پژوهشی دانست و تأکید کرد که حقیقتا این مراکز باید به موضوعات روز مطرح در جامعه پرداخته و از حوزه مسائل بین المللی نیز غافل نباشند.
ابوالفضل قاسمی معاون پژوهش دارالاعلام

ابوالفضل قاسمی در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آسیب ها و راهکارهای ارتقای سطح فعالیت های آموزشی و پژوهشی مراکز تخصصی حوزه ابراز داشت: مراکز تخصصی حوزه باید یک گام جلوتر حرکت کنند و از این رو توجه به پژوهش در کنار آموزش باید به طور جدی از سوی این مراکز دیده شود تا در آینده شاهد رشد چشم گیر طلاب در رشته های مختلف باشیم.

معاون پژوهش مؤسسه دارالإعلام لمدرسه اهل‌البیت(ع)  افزود: این که می بینیم مراکز علمی حوزه به آموزش بیش از پژوهش اهمیت می دهند آن است که آموزش زودتر ثمر می دهد و هزینه کمتری هم دارد ولی پژوهش نتیجه های مستحکم تری دارد؛ البته باید دانست که پژوهش صرفا به معنای نوشتن کتاب و مقاله نیست ولی خروجی حقیقی از پژوهش است.

وی با اشاره به این که توجه کم به مسأله پژوهش دامن گیر دانشگاه شده است، یادآور شد: این موضوع در حوزه بیشتر نمود دارد در حالی که در بزرگترین مراکز علمی پیشرفته جهان بیشتر از همه چیز روی پژوهش هزینه می کنند و اتفاقا خروجی بیشتری هم می بینند، بنابراین اساتید ما نیز باید کمی به سمت پژوهش محوری بروند.

قاسمی اضافه کرد: مشکل دیگری که در مراکز تخصصی حوزه دیده می شود به روز نبودن موضوعات است؛ گاهی چندین سال در یک کتاب می مانیم و به همین جهت از واقعیات جامعه و مسائل بین المللی دور می شویم، امروز فلان مسأله تئوری قدیمی فلسفی کجای مشکل جامعه را حل می کند؟ چطور می تواند شبهات روز فلاسفه غرب را پاسخ دهد؟ و گاهی دیده می شود در یک موضوع کلامی به مسائلی می پردازیم که مربوط به قرون گذشته است.

وی با بیان این که توجه به نیازهای حاکمیت باید در دستور کار این مراکز قرار بگیرد، افزود: همانطور که می دانید امروز یکی از مسائل مهم و یکی از اصلی ترین معضلات جهان اسلام جریان های تکفیری است، به همین جهت ما در مؤسسه دارالإعلام تلاش می کنیم در این مسأله ورود جدی داشته باشیم و دستگاه های حاکمیتی کشور نیز مراجعات زیادی به این مؤسسه دارند.

معاون پژوهش مؤسسه دارالإعلام لمدرسه اهل‌البیت(ع)  در بخش دیگری از این گفت‌وگو توجه به مسأله وحدت بین شیعه و سنی را یکی از ارکان اصلی حوزه های علمیه و مراکز تخصصی دانست و تأکید کرد: مراکز علمی حوزه باید عملا به این مسأله پایبند باشند و در آموزش و پژوهش های خود نیز به این مسأله توجه کنند، چراکه بدون شک وحدت نیز یکی از اصلی ترین نیازهای حاکمیت و جهان اسلام است./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات