۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۵۳۴۲۰۸
آیت الله مظاهری:

خداوند دین مؤمن واقعی را حفظ می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: پروردگار عالم به مؤمنان لطف خاصی در دنیا و آخرت دارد، در دنیا به گونه ای با انسان مؤمن برخورد می کند که دینش را از دست ندهد و در آخرت هم او را در بهشت برین جای می دهد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: مؤمن و کافر تحت رحمانیت خداوند زندگی می کنند.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و شصت و سوم که می فرماید«وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ» افزود: بزرگان دین توحید را به چهار قسم تقسیم کرده اند؛ توحید ذاتی، توحید صفاتی که به معنای درک خداوند به عنوان موجود مستجمع جمیع صفات کمالات است، توحید افعالی و توحید ربوبی.

حضرت آیت الله مظاهری توضیح داد: رحمان صفتی از خداوند است که بیان می دارد همه انسان ها اعم از مؤمن و کافر در دنیا و آخرت به اندازه لیاقتی که دارند مورد ترحم خداوند واقع می شوند؛ روایت عجیبی است که بیان می دارد، پیامبر(ص) در روز قیامت به سجده می افتند و با حالت تضرع از خداوند می خواهند که امّتشان را نجات دهد، در آن زمان از سوی خداوند خطاب می رسد هر کس را که می خواهی شفاعت کن و پیامبر(ص) از هر کسی که لیاقت داشته باشد دستگیری می کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: پروردگار عالم به مؤمنان لطف خاصی در دنیا و آخرت دارد، در دنیا به گونه ای با انسان مؤمن برخورد می کند که دینش را از دست ندهد و در آخرت او را در بهشت برین جای می دهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در تشریح توحید صفاتی اذعان کرد: خداوند خالق همه صفات فضیله است به همین سبب از همه صفات فضیله برخوردار است و کسی نمی تواند این موضوع را انکار کند.

وی افزود: هر فعلی از هر شیئی سر بزند، فاعل اصلی اش خداوند است؛ اگر به جایگاهی دست یابیم، خداوند خواسته است و اگر جایگاهی را کسب نکنیم، خداوند دست عنایتش را از زندگی ما برداشته است؛ منقول است پیامبر(ص) در نیمه شب از خواب بیدار می شدند و این دعا را تلاوت می فرمودند که خدایا به اندازه یک چشم بر هم زدن من را به حال خودم واگذار نکن.

حضرت آیت الله مظاهری اضافه کرد: اگر یک لحظه نظر خداوند از عالم هستی برگردد هیچ چیز از عالم هستی باقی نمی ماند؛ انسان باید از روی اعتقاد و باور خداوند را همه کاره عالم هستی بداند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: می توان به توحید صفاتی رسید ولی درک توحید افعالی ریاضت های زیادی را می طلبد؛ انسان باید خدا را همه کاره بداند و خودش را هیچ کاره بداند؛ ابراز عقیده واقعی در این زمینه بسیار سخت است؛ لازم است انسان در این مرتبه توسلات زیادی به اهل بیت(ع) داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: خوشا به حال کسی که همه مراتب توحید را باور کرده است و زندگی اش را بر اساس اعتقاداتش چیده است؛ باید خداوند را همه کاره بدانیم، خوشا به حال کسانی که توحید افعالی را هضم کرده اند و از روی یقین آن را پذیرفته اند./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات