۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۴۱۴۱۲
حجت الاسلام واضحی آشتیانی:

توهین علنی به مقدسات اهل سنت جز ضعف تشیع نتیجه ای ندارد

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وهابیت و آل یهود به دنبال سوء استفاده از اختلافات شیعه و سنی است. ایستادگی در مقابل ظلم و استکبار را نیازمند اتحاد با دیگر مذاهب خواند.
حجت الاسلام جعفر واضحی آشتیانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جعفر واضحی آشتیانی در نشست بصیرتی «جریان شناسی شیعه انگلیسی در هفته وحدت» که از سوی سازمان بسیج مداحان و مدیران هیئات مذهبی قم در ساختمان آیت الله سعیدی برگزار شده بود، به ایراد سخن پرداخت.

استاد حوزه علمیه قم با تبریک ایام هفته وحدت، اظهار داشت: بسیاری از صحابه رسول اکرم(ص) در تاریخ اسلام هستند که ما آن ها را نمی شناسیم اما برخی به قدری پست و کثیف بوده اند که خدای متعال به صراحت آن ها را در قرآن کریم نام می برد و نمونه آن ابولهب است.

وی با بیان اینکه یکی از چهره های شاخص عالم حضرت محمد(ص) است که خداوند به شدت از ایشان تعریف کرده، گفت: رسول خدا(ص) برای جهانی شدن دین خداوند، تلاش بسیار زیادی کردند؛ در دو آیه «یا ایها المزمل» و «یا ایها المدثر» خدای متعال به پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که ای جامه به خود پیچیده، قسمتی از شب را به راز و نیاز با ما بپرداز و قسمتی را انذار کن.

سخنران مذهبی و کارشناس دینی حوزه علمیه قم ادامه داد: پروردگار در آیات دیگری می فرمایند که ای پیامبر(ص) ما می ترسیم تو جانت را به خطر بیندازی تا این مردم به خداوند ایمان بیاورند؛ همچنین در آیه دیگری می فرمایند که ما قرآن را نازل نکردیم که تو خودت را به سختی بیندازی؛ این آیات به این خاطر بود که رسول خدا(ص) در اجرای فرامین الهی خودشان را به سختی های زیادی وا می داشتند.

وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) بنده بی ترمز خداوند در اطاعت است، بیان داشت: خداوند متعال وقتی دیدند که پیامبر اسلام(ص) به خاطر یک جمله «برخیز و انذار کن» دارد به قدری سختی به خود می دهد که ممکن است جان از او بدر رود و به همین خاطر بود که به اصطلاح امروزی ما، خداوند ترمز او را کشید.

حجت الاسلام واضحی آشتیانی با طرح این پرسش که آیا در میان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) کسی را می شناسید که تقیه نکرده باشد، افزود: حتی سید الشهدا(ع) نیز بیش از 9 سال از حکومت خود را تقیه کردند؛ حضرت زهرا(س) نیز حدود یک ماه تا چهل روز تقیه نکردند و تمام سال های قبل از آن را تقیه داشتند.

وی یادآور شد: رسول اکرم(ص) نیز در زمان رسالتشان تقیه کردند؛ ایشان می توانستند در همان سال های نخست اسلام تمام مخالفان و منافقان را اعدام کنند، اما ایشان تقیه کردند؛ اگر رسول اکرم(ص) از حق جانشینی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) کوتاه نمی آمدند، خود پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و قرآن را از بین می بردند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: این که برخی می گویند باید اصحاب فتنه که سبب شده اند جان ده ها نفر گرفته شود، محاکمه علنی شوند و به جزای اعمال خود برسند، فهم و بصیرت ندارند؛ رهبر معظم انقلاب در این امر از رسول خدا(ص) تأسی کرده و مصالح را سنجیده اند.

وی غیبت امام زمان(عج) را بزرگترین تقیه عنوان کرد و گفت: یک حقیقت کامل وجود دارد و آن این است که شیعه اثنی عشری تنها مکتبی است که منتهای حق و حقیقت است؛ آیا امروز ما می توانیم به هدف اصلی خود که همان شیعه اثنی عشری است، برسیم؟ به دلیل جمعیت و قدرت کم، نمی توانیم به آن حقیقت کامل برسیم اما حداقل می توانیم در مقابل ظالمان و مستکبران ایستادگی کنیم.

سخنران مذهبی و کارشناس دینی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر شیعه بخواهد به تنهایی در مقابل جبهه استکبار ایستادگی کند، توانایی و قدرت لازم را دارد؟ اگر در کشورهای منطقه با اهل سنت و مذاهب اسلامی متحد نبودیم، نمی توانستیم در مقابل مستکبران ایستادگی کنیم؛ این اتحاد بر مبنای عقل و شریعت و سیره رسول اکرم(ص) است.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) امام شیعیان نیست بلکه امام مسلمین است، گفت: رسول خدا(ص) پیامبر اسلام است و در واقعه غدیر ایشان را به عنوان امام مسلمین معرفی کردند، پس نباید امیرمؤمنان علی(ع) را مختص شیعیان بدانیم.

حجت الاسلام واضحی آشتیانی تأکید کرد: اعضای یک خانواده ممکن است با هم مشکلات و اختلافاتی داشته باشند اما هیچگاه ارتباط خود را با هم قطع نمی کنند؛ اسلام نیز به همین شکل است و مذاهب مختلف آن مثل یک خانواده هستند که با هم وحدت دارند؛ مراد از وحدت این است که به دنبال احیا و عزت دین مبین اسلام باشیم.

وی با تأکید بر اینکه اسلام لعن اجتماعی و علنی را شرعا حرام می داند، افزود: وهابیت از اهل سنت جداست و حتی اگر مذاهب دیگر کار غلطی انجام دهند، ما به عنوان شیعه نباید اشتباه آن ها را تکرار کنیم؛ پیامبر اکرم(ص) نیز هزاران صحابه داشتند اما آیا همه آن ها خوب بودند؟ عموم اهل سنت محب اهل بیت(ع) هستند و حتی برای اهل بیت(ع) نذر و نیاز می کنند.

سخنران مذهبی و کارشناس دینی حوزه علمیه قم اظهار داشت: شما اگر خودتان را جای دیگران بگذارید و ببینید که گروهی جمع شده اند و به اهل بیت(ع) توهین می کنند، تحریک نمی شوید؟ اگر شیعه و سنی دستشان در دست هم باشد، استکبار که هیچ، تمام عالم را می توانیم مسلمان کنیم؛ مراجع عظام تقلید فتوا داده اند که در مکه و مدینه هم با آن ها نماز جماعت بخوانید و حق ندارید که این نماز را اعاده کنید.

وی به سوء استفاده وهابیت از اختلاف شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: اگر شیعه و سنی با هم اختلاف داشته باشند، آل سعود عربستان که فرقه ای از یهودیت است، اهل سنت را به طرف خود جذب می کند؛ مطمئن باشید لعن علنی بزرگان و مقدسات دیگر مذاهب، نتیجه ای جز اختلاف افکنی و تضعیف شیعه ندارد؛ خون های بی گناه بسیاری از شیعیان به خاطر این اختلافات ریخته شده است.

حجت الاسلام واضحی آشتیانی در پایان تصریح کرد: شخصیتی مثل سید حسن نصرالله شیعه است اما یک بار هم به مقدسات اهل سنت توهین نکرده است و با این شیوه، امروز قدرت و نفوذی جهانی پیدا کرده است؛ اگر سردار سلیمانی در طول عمر خود یک بار در مجالس اهانت به مقدسات اهل سنت شرکت کرده بود، هیچ گاه به این محبوبیت و قدرت در میان اهل سنت و مسملانان جهان نمی رسید./840/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات