۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۵۴۵۳۹۴
معاون حوزه علمیه خراسان:

ولایت فقیه مهم‌ترین مانع تسلط دشمنان بر جامعه اسلامی است

معاون حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ولایت فقیه مهم‌ترین مانع تسلط دشمنان بر جامعه اسلامی است، گفت: دشمنان دین همیشه سعی کرده‌اند تا بر جامعه اسلامی مسلط شوند؛ اما علمای شیعه همواره مرزبانی کرده‌اند.
حجت الاسلام علی اکبر نوایی- مراسم ۹ دی بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر نوایی، معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان، امروز در همایش حماسه یوم‌الله 9 دی در مسجد امام خمینی(ره) بجنورد که با حضور طلاب و روحانیان و اساتید حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم برگزار شد، اظهار کرد: امام حسن عسکری (ع) برای اینکه شیعه را به دوران غیبت منتقل کنند و شیعه هم بتواند خودش را نگه دارد تلاش کردند این جامعه را از طریق نیابت و وکالت به دوران غیبت منتقل کنند.

وی افزود: ازاین‌رو روایتی را بیان می‌کنند و می‌فرمایند: «عُلَماءُ شیعَتِنا مُرابِطونَ فِی الثَّغرِ الّذی یلی إبلیسَ و عَفاریتَهُ، یمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا و عَن أن یتَسَلَّطَ عَلَیهِم إبلیسُ و شیعَتُهُ» و تأکید می‌کنند: علمای شیعه ما، نگهبانان مرزی هستند که در آن سویش ابلیس و دیوهایش قرار دارند و این علما جلوی یورش آنها به شیعیان ناتوان ما و تسلط یافتن ابلیس و پیروان او بر ایشان را می‌گیرند.

حجت‌الاسلام نوایی ادامه داد: دشمنان دین همیشه سعی کردند تا بر جامعه اسلامی مسلط شوند؛ اما علمای شیعه مرزبانی کردند و در مسائل عقیدتی هم بزرگ‌ترین مسئله، مسئله ولایت است.

مسؤول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه باید اندیشه‌مان را با ولی مطابقت دهیم تا راه گم نشود، اضافه کرد: دشمنان اسلام در طول تاریخ از ولایت سیلی خورده‌اند.

وی افزود: شیخ مفید رسالات زیادی دارد که در یکی از رسالتش مسئله ولایت فقیه را پررنگ مطرح می‌کند، حوزه علمیه نجف را تأسیس کرد و بنیان آن را برای ولایتمداری بنا نهاد.

به گفته حجت‌الاسلام نوایی فلاسفه اسلامی هم همین رویه را داشتند؛ به عنوان مثال فارابی در کتاب تحصیل السعادة و در کتاب سیاسه المدنیه رییس اول وقت و رییس ثانی را مطرح می‌کنند که مراد اداره اول پیغمبر و ائمه معصومین هستند و مراد از رییس ثانی فقیه است.

وی ادامه داد: این در مورد اثر اول بعد از غیبت کبری بود؛ اما در عصر میانی در عصر صفوی هم ولایت مداری مطرح است، محقق کرکی تا آنجا فعالیت داشته که شاه‌طهماسب اول و شاه اسماعیل کفش محقق کرکی را برمی‌داشتند، ناظر به این حدیث پیامبر اسلام که می‌فرمایند: «الْمُلُوک حُکامٌ عَلَی النَّاسِ وَ الْعُلَمَاءُ حُکامٌ عَلَی الْمُلُوک؛ پادشاهان حاکم بر مردم‌اند و علما حاکم بر پادشاهان».

حجت‌الاسلام نوایی تصریح کرد: این نکته را باید روحانیت مدنظر داشته باشد گاهی ممکن است حرکت‌های حساب‌نشده‌ای صورت‌های بگیرد و دشمن این حرکات را ابزار قرار دهد؛ اما روحانی باید به مردم هوشیاری دهند و از ولی فقیه دفاع محکم و همه‌جانبه داشته باشند./9314//۲۰۳/خ

ارسال نظرات