۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۵۴۵۵۱۳
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

الزام طرح مباحث حقوق بشری و حقوق شهروندی در حوز‌ه‌های علمیه

حجت الاسلام ورعی پرداختن به مباحث حقوق بشر و حقوق شهروندی را در تراز دروس خارج فقه و دروس تخصصی حوزه‌های علمیه ضروری خواند.
حجت الاسلام و المسلمین سید جواد ورعی حجت الاسلام و المسلمین ورعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جواد ورعی، دانشیار فقه و مبانی حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، امروز در نشست علمی «فقه حقوق بشر، بایسته‌ها و چالش‌های فرا روی» که در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، بیان داشت: بیتردید پرداختن به مباحث حقوق بشر و حقوق شهروندی آن هم در تراز دروس خارج فقه و دروس تخصصی حوزههای علمیه از ضروریات است.

حجت الاسلام ورعی با اشاره به الزامات طرح مباحث حقوق بشری و حقوق شهروندی در حوزههای علمیه، اظهار داشت: یک فقیه پیش از آن که وارد مسایل حقوق بشری و امثال این مباحث در حوزه تخصصی خارج فقه شود، در وهله نخست باید در مبانی کلامی و فلسفی، در اصول فقه مبنایی را اتخاذ کند، چرا که اصل بحث کرامت انسانی یک بحث فقهی نیست، بلکه ذاتاً جزء مبانی و مباحث فقهی به شمار میآید.

وی ابراز داشت: در صورتی که فقیه در مرحله متقدم دیدگاه انسانشناسی و جهان شناسی خود را در خصوص جهان، انسان و دو جنس مرد و زن معین کند، قهراً آثارش در فقه هویدا خواهد شد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نبود نوآوری و یکسان بودن دیدگاه‌هایِ فقهایِ نسلِ امروز با نسلِ گذشته در عرصه احکامِ فقهیِ مرتبط با مبحثِ کرامت یا مسأله حقّ، به مباحث مقدماتی و مبنایی بازگشت دارد، به همین علت نگاه ما نسبت به مسأله انسان، مقوله کرامت انسانی و حیات انسانی باید در رتبه متقدم روشن بشود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که مطرح شدن مباحث حقوق بشری و حقوق شهروندی در تراز درس خارج فقه باید به صورت کاملاً مقید به متد و شیوههای گذشته و روش مورد قبولِ اجتهادی و به قول حضرت امام خمینی(ره) به سبک شیخ انصاری و صاحب جواهر باشد.  

دانشیار فقه و مبانی حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: معضل امروز فقها در نظام اسلامی آن است که اسلام و فقه شیعی را مخالف با حقوق بشر میدانند، از این رو باید کوشید تا در اسرع وقت به سوالات و ابهامات جدی مربوط به حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی پاسخ داد.

وی گفت: فلسفه پرداختن به مباحث حقوق بشر با رویکرد تخصصی این است که بتوانیم مشکلاتمان را برطرف سازیم، از این رو در مواردی که فقه شیعه احکامی دارد که با دلیل محکمی قابل اثبات است، از همان شیوه تبعیت کنیم./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات