۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۵۵۱۳۹۱
مدیر حوزه علمیه قزوین:

انتقاد نسبت به گفتار و کردار معصومین ورود در مسیر گمراهی است

حجت الاسلام عباسی گفت: انتقاد و اعتراض نسبت به معصوم(ع) ورود در مسیر گمراهی است، اگر نظر معصوم(ع) حق است هرگونه اعتراض و انتقاد موجب بطلان و گمراهی است از این رو اگر کسی خلاف حکم خدا و رسول نظری را بدهد در این صورت در گمراهی آشکاری قدم برداشته است.
حجت الاسلام علی عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در جلسه اخلاق که در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجدالنبی(ص) قزوین برگزار شد با اشاره به مهم‌ترین موضوع معرفتی در مبارزه فرهنگی گفت: در خصوص مبارزه فرهنگی با دشمن آنچه که مهم است خود سخن و مطلب است که باید با مبانی ارزشی مورد ارزیابی قرار گیرد، این مسأله جزء موضوعات مهم معرفتی است که باید برای تعیین جایگاه آن کار کارشناسی انجام گیرد.

وی در ادامه با اشاره به یکی از موضوعات معرفتی در بحث اعتقادات دینی افزود: بحث انتقاد از مقام عصمت معصومین(ع) از موضوعات مهم معرفتی است اینکه حق انتقاد کردن از این مقام یا نکردن باید بر مبنای چه اصولی باشد چیزی است که دلالتش در قرآن بیان شده است.

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم پیرامون مقام عصمت معصومین(ع) اظهار کرد: در آیه نخست سوره حجرات آمده است «ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خداوند و رسول او پیشی نگیرید و تقوای او را داشته باشید خداوند متعال دانا به کارهای شما و شنوا نسبت به گفتار شما است».

وی در ادامه با اشاره به نکات آیه شریفه اضافه کرد: نخست اینکه مخاطب آیه مومنان هستند علت اینکه عموم مردم مورد خطاب قرار نگرفته‌اند به دلیل این است که ادب در برابر خداوند و رسول او اقتضای ایمان است و تنها مومنان هستند که حریم خدا و رسول را حفظ می‌کنند.

حجت الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به نکته دوم آیه نخست سوره حجرات گفت: در این آمده است که از خداوند و رسول او پیشی نگیرید منظور از تقدم پیدا نکردن تقدم در حکم است یعنی در حکم و نظر دادن و اظهار نظر کردن از خدا و رسول تقدم نگیرید و منتظر حکم آنها باشید.

وی در ادامه با اشاره به آیه دوم پیرامون مقام عصمت معصومین(ع) ابراز کرد: در سوره احزاب آیه 36 خداوند متعال به صورت صریح و واضح می‌فرمایند «مرد مومن و زن مومنه حق ندارند زمانی که خداوند و رسول او حکمی را می‌کند در امر خودشان چیز دیگری را اختیار کنند».

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به گرفته شدن اختیار حکم کردن از زن و مرد مومن افزود: علت اینکه اختیار حکم کردن و نظر دادن از زنان و مردان مومن گرفته می‌شود به آن علت است که معصوم(ع) حق‌الیقین است، یعنی بالاترین درجه عصمت را داشته و از همین رو هرگز نمی‌توان نسبت به کسی یقین صددرصد است انتقاد و اعتراضی را وارد کرد.

وی در ادامه انتقاد و اعتراض نسبت به معصوم(ع) را ورود در مسیر گمراهی دانست و عنوان کرد: اگر نظر معصوم(ع) حق است هر گونه اعتراض و انتقاد موجب بطلان و گمراهی است از این رو اگر کسی خلاف حکم خدا و رسول نظری را بدهد در این صورت در گمراهی آشکاری قدم برداشته که هیچ تردید و شکی در آن نیست.

حجت الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به آیه سوم و چهارم سوره نمل پیرامون مقام عصمت معصومین(ع) تاکید کرد: در این آیه خداوند متعال می‌فرماید پیامبر از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید هر چه بگوید گفته خداوند است و هر چه عمل کند خواست او است لازمه آیه مذکور این است که اگر کسی به پیامبر انتقاد کند در حقیقت به خداوند متعال انتقاد کرده است.

وی در پایان گفت: تمام کسانی که در گذشته از پیامبر و معصومین(ع) انتقاد کرده و اعتراضی داشته‌اند منافقان و فاسقانی بوده‌اند که انتقاداتشان مبنای قرآنی و روایی ندارد آن بزرگواران هم تنها به خاطر کرامت و بزرگی خودشان انتقادات را تحمل می‌کردند و سکوتشان هرگز به معنای درست بودن کلام منافقان و بی‌دینان نبوده است./۸۷۳/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات