۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۵۵۲۲۶۵
آیت الله مهدوی:

انسان متکبر در هنگام مواجهه با فقر، بیماری و مرگ عجز خود را درک می کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: زمانی که انسان جایگاه استقلالی برای خودش قائل می شود، خداوند به واسطه سه چیز جایگاه استقلالی او را در نظرش از بین می برد و آن سه چیز، فقر، بیماری و مرگ است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: انسان در همه امور مطلقاٌ به پروردگار نیاز دارد.

وی در ادامه تفسیر سوره اسرا، آیه هشتادم که می فرماید«وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا» را تلاوت کرد و افزود: در این آیه از خداوند درخواست می کنیم که ورودمان به امور و خروجمان از امور صادقانه انجام شود و همچنین طلب می کنیم از خداوند که از جانب خودش برایمان حق سلطه قرار بدهد و نصرت و یاری خودت را تا رسیدنمان به پیروزی به ما برساند.  

آیت الله مهدوی با بیان این که آیه هشتادم سوره اسرا از آیات جامعی است که عجز و ذلت انسان را در برابر پروردگار نمایان می کند، اذعان کرد: برای رسیدن به مقصود نیاز به استمداد و توکل و تفویض به خداوند وجود دارد؛ به مسأله توکل به خداوند در ضمن این آیه اشاره بیشتری است؛ البته این ورود و خروج صادقانه به معنای حضور صادقانه نیز هست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: انسان نیاز جدی به استمداد از خداوند دارد و در همه امور در هر لحظه نیاز به یاری پروردگار دارد؛ انسان تماماً نیازمند به خداوند است و این یعنی انسان خاضع و ذلیل مطلق در برابر پروردگار است؛ البته افراد معدودی به این خضوع و ذلت مطلق توجه دارند و این مسأله کاملاً از رفتارهای خلافی که از اشخاص سر می زند، نمایان است.  

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که انسان جایگاه استقلالی برای خودش قائل می شود، خداوند به واسطه سه چیز جایگاه استقلالی او را در نظرش از بین می برد و آن سه چیز، فقر، بیماری و مرگ است؛ رییس جمهور آمریکا دائماً در حال تحقیر کردن دیگران است و فکر می کند برای خودش جایگاهی مستقلی دارد ولی زمانی که با فقر، بیماری و یا مرگ روبرو می شود، خودش را عاجز می داند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: انسان عاقل کسی است که منشأ نور  را درک می کند و برای نور استقلال قائل نیست؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، فردی که بعد از خواندن نماز شب دچار عُجب می شود، خداوند برای شب بعد او را رها می کند تا از عُجب رهانیده شود.

وی در پایان با بیان این که صدق یعنی تطابق ظاهر با باطن، گفت: آیه هشتادم سوره اسرا استمداد خداوند را به انسان می رساند، خواندن این آیه قبل از رفتن به منبر سبب می شود مطالب زیادی به ذهن خطیب برسد که از درک عادی او بالاتر است./867/پ203/ب1

ارسال نظرات