۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۵۵۳۲۱۴
حجت الاسلام مسعودی:

نقد متن و رجال دو رکن اساسی نقد حدیث در بین شیعیان است

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث توجه به نقد متن و رجال در نقد حدیث را در بین شیعه بسیار مهم دانست و گفت: در بین اهل سنت نقد رجال کاملاً بر نقد متن غلبه دارد.
حجت الاسلام  مسعودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی در نشست علمی پایه گذاری و گسترش علوم حدیث توسط اهل بیت که عصر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) جامعة المصطفی برگزار شد با اشاره به اهمیت بررسی دانش حدیثی در بین شیعه عنوان کرد: برای اینکه نشان دهیم که شیعه در دانش های حدیثی نقش مهمی داشته است ابتدا باید شناسایی و گونه شناسی نسبت به علوم حدیثی داشته باشیم.

وی افزود: اگر حدیث را مرکب از متن و سند بدانیم، باید بگوییم که هرکدام از این دو موضوع یک دانش را به خود اختصاص داده اند و متن سبب به وجود آمدن فقه الحدیث و سند نیز علم رجال را پدید آورده است.

قائم مقام دانشگاه قرآن و علوم حدیث تصریح کرد: این دو علم بدنبال احزار حدیث و فهم آن هستند و هرکدام از آنها نیز از اصطلاحاتی بهره می برند که به کمک فهم کلمات بزرگان و تاریخ علم می آیند و هر دو نیز نیاز به منابع و دانش کتاب شناسی دارند.

وی مجموعه علوم حدیثی را در پنج گروه دسته بندی کرده و گفت: فقه الحدیث، رجال، مصطلحات، تاریخ علوم حدیث و منبع شناسی پنج گروه اصلی علوم حدیثی هستند.

حجت الاسلام مسعودی اضافه کرد: برای اینکه بفهمیم اهل سنت در چه حوزه هایی از علوم حدیث پیش رفته اند باید موضوعاتی نظیر جرح و تعدیل، فهرست نگاری، طبقه شناسی و مبنای علم رجال را مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: شیعه در اواخر قرن دو و اوایل قرن سوم کتاب رجالی دارد و هرچند کتاب های رجالی مشهور ما متعلق به قرن 4 و 5 هستند اما در قرن های پیشین نیز کتاب های کوچک رجالی وجود داشته اند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: نخستین جوانه های رویش فقه الحدیث با سؤال از واژه ها آغاز شد و این روش شبیه آغاز تفسیر قرآن بود که برای درک معنای واژه های خاص آغاز شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نقد حدیث دارای دو رکن نقد متن و رجال است که این دو در بین شیعه از اهمیت زیادی برخوردار است در حالی که در بین اهل سنت نقد رجال کاملاً بر نقد متن غلبه دارد./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات