۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۵۳۹۷۲
آیت الله اشرفی شاهرودی:

استغفار سبب نزول برکات دنیوی و اخروی می شود

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان استغفار را سبب نزول برکات دنیوی و اخروی دانست و گفت: امام حسن(ع) در پاسخ به فردی که نیاز به فرزند، مال و رفاه داشت فرمودند که استغفار کند.
آیت الله اشرفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی ظهر امروز در سخنرانی پس از نماز ظهر مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی، گفت: امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق می فرمایند که خدایا عمر مرا طولانی کن به شرط آنکه در راه طاعت تو صرف شود. غنیمت شمردن عمر در راه طاعت خداوند آسان است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با ذکر روایتی از امیرمومنان(ع) افزود: ایشان می فرمایند: «آنچه گذشته است رفته است و بازگشتنی نیست. آینده نیز هنوز فرا نرسیده و معلوم نیست که فرا آید یا نه پس حرکت کن و فرصت را غنیمت بشمار» انسان باید بهترین بهره برداری را از عمر به عنوان بهترین سرمایه بکند.

وی استفاده از لحظات پیش پا افتاده زندگی را نیز حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: در همین لحظات خروج از خانه و طی مسیر می توان به گفتن ذکر مشغول شد و یا برای رفتگان و بزرگان دین فاتحه ای قرائت کرد. همچنین استغفار نیز در این لحظات می تواند اثرات عالی را به همراه داشته باشد.

آیت الله اشرفی با بیان اینکه استغفار در لحظات بیکاری سبب نزول برکت است تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید:«وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ» استغفار موجب نزول برکات دنیوی و اخروی خواهد شد. امام حسن(ع) در پاسخ به فردی که نیاز به فرزند، مال و رفاه داشت فرمود که استغفار کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به فراوان بودن راه های تقرب به خدا در عمر انسان افزود: بازدید و دلجویی مداوم از والدین و طلب آمرزش برای آنان از بهترین راه های به دست آوردن رضایت پروردگار در طول عمر است.

وی فضای مجازی را یکی از عوامل اتلاف وقت دانست و خاطرنشان کرد: تکلیف علم آموزی را می توان از طریق تلفن های همراه نیز به جا آورد و نباید وقت و عمر خویش را در پی مطالب بی فایده فضای مجازی به بطالت گذراند.

آیت الله اشرفی با اشاره به یکی از موارد تعلق خمس، گفت: خمس به اجناس و اموالی که بیش از یک سال بلا استفاده مانده اند تعلق می گیرد و باید سر سال قیمت کالا محاسبه و خمس آن پرداخته شود. همچنین به اجناس و کالاهایی که یک بار خمس آنان پرداخت شده است، دیگر سال بعد خمس به آنان تعلق نمی گیرد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
استغفرالله ربی و اتوب الیه
0
0