علم مدرن عامل اصلی بحرانهای اخلاقی و زیست محیطی جهان است
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، خانم دکتر زهرا زرگر که پایان نامه وی درباره «نظریه علم دینی استاد نصر» بوده است در نشست هم اندیشی علم دینی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد مقدس که در حال برگزاری است، به معرفی نظریه این استاد شاخص سنت گرایی در جهان پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: در این گزارش سعی میکنم همدلانه نظریه استاد نصر را ارائه دهم و البته ممکن است در پارهای از این مطالب با دکتر نصر، هم فکر نباشم.
مقرر دیدگاه استاد نصر گفت: انسانها در جوامع سنتی در یک صلح با خود و طبیعت به سر میبرده است اما این اتفاق در دنیای جدید از بین رفته است.
وی با بیان اینکه دکتر نصر بیشتر از اصطلاح سنت صحبت میکنند و از علم سنتی هم یاد میکنند، افزود: اما وقتی از سنتها صحبت میکنند منظورشان ادیان است، لذا در اندیشه دکتر نصر سنت و دین کلید فهم جهان هستی است.
زرگر تأکید کرد: دکتر نصر به یک گوهر مشترک در ادیان معتقد است به این معنا که سنت یک گوهر مشترک دارد و آن گوهر حکمت الهی است، اما در عین حال معتقد است که رستگاری در عمل کردن به این وجه مشترک نیست، بلکه هر سنتی به همه جنبه های زندگی پرداخته است و برای رستگاری باید به سنتی که به آن ایمان داریم، بصورت راست کیشانه و ارتدکس عمل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دکتر نصر به دو بحران بزرگ در دنیای جدید توجه دارد؛ نخست بحران اخلاقی و دوم بحران زیست محیطی است، ایشان پیش فرضهای غلط هستی شناسانه علم مدرن درباره انسان و جهان را عامل اصلی بحرانهای اخلاقی و فکری و حتی زیست محیطی امروز میداند، مصرفگرایی و منفعت طلبی انسان مدرن نیز سبب تخریب هرچه بیشتر و بحرانهای زیادی شده است.
مقرر دیدگاه استاد نصر با بیان اینکه ایشان معنویت را ضامن واقعی حکم فرمایی اخلاق در جامعه میداند و لذا معنویت زدایی در عصر حاضر علت اصلی بحرانهای اخلاقی است، ادامه داد: در نهایت اگر سخن از احیا علوم سنتی میزنند، هدف ایشان نه این است که یک زیست شناس در آزمایشگاه به جای فرمولهای زیست امروز، از فرمولهای زیست شناسی قدیم استفاده کند، بلکه هدف ایشان احیای آن جهان بینی و متافیزیکی است که در پشت علوم سنتی بوده است.
وی در پایان عنوان کرد: دکتر نصر درباره علم و تکنولوژی مدرن معتقد است که جوانان مسلمان باید به سمت مرزهای علوم پایه پیش بروند، نه علوم مهندسی و پزشکی کاربردی دست دوم؛ جوان مسلمان نباید نسبت به تکنولوژی مدرن احساس انفعال داشته باشد و باید این عقده حقارت برطرف شود./934/د۱۰۳/ب۱