۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۲۰۳
استاد حوزه علمیه:

امر به معروف باید توأم با حفظ حرمت و کرامت انسان‌ها باشد

حجت‌الاسلام اسدی گفت: اجرای فرایض امر به معروف و نهی از منکر باید توأم با حفظ حرمت و کرامت انسان‌ها و مدارا با افراد باشد تا اثرگذاری داشته باشد.
امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی اسدی، استاد حوزه علمیه امروز در نشست امر به معروف و نهی از منکر، با اشاره به شیوهٔ اجرای این فرایض الهی از سوی رسول اکرم، اظهار کرد: سیره و شیوه امر به معروف و نهی از منکر پیغمبر، بر اساس حفظ حرمت و حفظ کرامت و مدارا با انسان‌ها بود.

وی افزود: انس بن مالک نقل می‌کند با جمعی از اصحاب در مسجد و در محضر رسول‌الله بودیم، ناگهان عربی بادیه‌نشین از راه رسید و کنار دیوار مسجد بول کرد. اصحاب رسول خدا فریادشان بلند شد. پیامبر فرمود: ساکت باشید به او نگاه غیرمعمول و اشاره نکنید.

حجت‌الاسلام اسدی ادامه داد: سپس او را خواست و با کمال مهر و محبت فرمود: «إن هذه المساجد لا تصلح لشیئ من القذرة و البول و الخلاء»؛ مساجد برای دفع نجاست و بول ساخته نشده «إنّما هی لقرائة القرآن وذکر الله و الصلوة»؛ مساجد فقط برای قرائت قرآن و یاد خدا و نماز خواندن ساخته شده است. سپس دلو آبی خواست و روی نجاست ریخت و آن را پاک کرد چراکه تطهیر مسجد واجب کفایی است.

وی اضافه کرد: شیوه رسول اکرم در امر به معروف و نهی از منکر، غالباً به صورت غیرمستقیم بود. نقل است هر گاه از کسی انجام کار بدی گزارش می‌شد، به شخص او نمی‌فرمود چرا چنین و چنان کردی، بلکه می‌فرمود: «ما بال قومٍ یقولون کذا وکذا»؛ چرا بعضی‌ها چنین و چنان می‌گویند و چنین اعمالی را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام اسدی اظهار کرد: روزی یک عملی را پیغمبر انجام می‌داد. خطاب به یارانش فرمود: «شما هم مجازید انجام دهید.» عده‌ای از انجام آن خودداری کردند و از پاپ کاتولیک‌تر بودند!

وی ادامه داد: رسول اکرم منبر رفت و خطبه‌ای خواند و فرمود: «ما بال قومٍ یتنزهون عن شیء اَصنَعَه»؛ چرا بعضی از افراد از کاری که من انجام داده‌ام کناره‌گیری می‌کنند و جانب احتیاط را گرفته‌اند. «فوالله انّی لاعلمهم با الله واشدهم لهم خشیة»؛ به خدا قسم من داناترین افراد نسبت به خدا و از نظر خوف و خشیت، بیشتر از همه از او می‌ترسم یعنی شما مردم از پاپ کاتولیک‌تر نباشید.

حجت‌الاسلام اسدی گفت: در زندان زمان شاه، بعضی از افراطیون از غذایی که به‌وسیله کمونیست‌ها کشیده می‌شد، بدون این‌که دست آن‌ها به آن اصابت کند نمی‌خوردند می‌گفتند: نفس آن‌ها نجس است لیکن اغلب این‌ها از غیبت و تهمت مردان خدا دوری نمی‌کردند معلوم می‌شود عمل آن‌ها روی تعصب بود نه تعبد و تدین و بر اساس جهالت عمل می‌کردند نه عقل و دیانت./9314//۲۰۳/خ

ارسال نظرات