۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۵۶۲۱۶۸
در مشهد برگزار شد؛

نشست «قلمرو آزادی و قانون در حکومت اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر»

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه آزادی از منظر شهید صدر در دو بعد درونی و بیرونی تعریف می شود، گفت: از طرفی تأکید اسلام بر آزادی نیز نوعی هماهنگی با فطرت است و آزادی در بردارنده خصلت های چهارگانه مانند وفاداری، حیا، مدیریت تدبیر و خوش اخلاقی است.
حجت الاسلام الهی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه سلسله نشست های آشنایی با آرا و اندیشه های شهید صدر با موضوع «قلمرو آزادی و قانون در حکومت اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر» که در آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد دوم اردیبهشت برگزار شد، به تعریف آزادی و مرزهای آن پرداخت.

وی با بیان اینکه آزادی از منظر شهید صدر در دو بعد درونی و بیرونی تعریف می شود، اظهار کرد: از طرفی تأکید اسلام بر آزادی نیز نوعی هماهنگی با فطرت است و آزادی در بردارنده خصلت های چهارگانه مانند وفاداری، حیا،مدیریت تدبیر و خوش اخلاقی است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به نگاه اسلام به آزادی گفت: در واقع آزاد سازی انسان دو مرحله دارد که همان دو بعد از آزادی را تشکیل یمی دهد که در مرحله نخست رهایی انسان از هوای نفس و شهوات است.

وی با بیان اینکه در اسلام شهوات، غرایز و علاقه مندی انسان به عنوان نقض کننده آزادی است که اختیار و اراده او را تحت تأثیر قرار می دهد، بیان داشت: در واقع تعریف اسلام از شهوت همه آن اموری است که در مقابل خرد است و از طرفی شهوت اکتسانی نیز وجود دارد که در حب مال و قدرت تعریف می شود.

حجت الاسلام الهی خراسانی با اشاره به این مطلب که نخستین قدم اسلام این است که انسان را از این شهوات و غرایز جنسی نجات بدهد، تصریح کرد: در این نوع آزادی انسان با انسانیت خود تصمیم می گیرد و آزادی او منبعث از اختیار است و قدرت اختیار براساس اراده است که وجه تمایز انسان و حیوان است.

وی با بیان اینکه منشأ درونی آزادی را اسلام دراختیار و اراده او می بیند، گفت: در واقع اراده و اختیار جوهره آزادی است که اگر سلب شود آزادی نقض خواهد شد اما در عین حال آنچه که جوهره اصلی را تحت فشار قرار می دهد وانسان نمی تواند آزادانه تصمیم بگیرد دیده نمی شود که همان هوای نفس است.

حجت الاسلام الهی خراسانی درادامه با بیان اینکه کار انبیا این است که فشار را برمی دارند،خاطرنشان کرد: در واقع انسان نمی تواند از فشار بخل، حسد و دیگر نفسانیات که جنبه غیر انسانی دارند، آزاد شود.

وی درادامه به بیان و تفسیر آزادی درگستره بیرونی و تفاوت های آزادی در اسلام و غرب و روابط بین شریعت و قانون پرداخت./934/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات