۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۵۶۳۴۸۱
مدیر مدرسه علمیه امام علی ساری:

هویت طلبگی در گرو حفظ اخلاق و معنویت است

مدیر مدرسه علمیه امام علی(ع) ساری با بیان این که طلبگی تنها منحصر به تحصیل و درس خواندن در حوزه نیست، گفت: اگر یک طلبه همه عمر خود را تنها به تحصیل علم دین بپردازد و در کسب اخلاق و معنویت کوتاهی کند این مسأله با هویت طلبگی تناسب ندارد.
مدیر مدرسه علمیه امام عی ساری

حجت الاسلام محمد صادق سلیمانی، مدیر مدرسه علمیه امام علی(ع) ساری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با بیان این که مسأله زی طلبگی اصلی محوری در رشد و تعالی یک طلبه است، گفت: طلاب برای رسیدن به درجات عالی علمی و معنوی باید زی طلبگی را رعایت کنند و به آن پایبند باشند.

وی با بیان این که زی طلبگی شامل رفتار، منش و قوانین حاکم بر حوزه های علمیه است که باید مورد توجه طلاب قرار گیرد، افزود: سیمای یک طلبه باید موجب گرایش بیشتر مردم به مبانی دینی و اعتقادی شود.

حجت الاسلام سلیمانی با بیان این که اعمال، رفتار و گفتار یک طلبه و روحانی همواره مورد توجه جامعه است، تصریح کرد: به همین دلیل کوچکترین ضعفی در این مسائل موجب خداشه دار شدن جایگاه طلاب و روحانیون در جامعه خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه امام علی(ع) ساری با تأکید براین که برخی ها تلاش می کنند تا تصویر ذهنی مردم را نسبت به حوزه و روحانیت تغییر دهند، تصریح کرد: طلاب حوزه باید رفتار و منش طلبگی جایگاه روحانیت را هر روز در جامعه بیشتر تقویت کنند و بر محبوبیت این قشر تأثیر گذار در جامعه بیفزایند.

حجت الاسلام سلیمانی با بیان این که اخلاق و معنویت با زندگی یک طلبه عجین شده است، خاطرنشان کرد: طلاب در طول دوران زندگی خود باید با الگوگیری از آیات، روایات و همچنین سیره عملی علما و بزرگان دینی در جهت تقویت جایگاه علمی و اخلاقی خود در جامعه گام بردارند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که یکی از مهم ترین وظایف اخلاقی طلاب حفظ و تقویت جایگاه صنفی خود در جامعه است، تصریح کرد: طلاب باید از هر گونه رفتار و عملی که موجب خدشه دار شدن جایگاه صنفی روحانیت می شود به شدت پرهیز کند.

مدیر مدرسه علمیه امام علی(ع) ساری بر ضرورت حفظ منزلت اجتماعی طلاب در جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: نباید برخی مسائل حاشیه ای در زندگی طلبگی موجب خدشه دار شدن منزلت اجتماعی طلاب در یک نظام دینی شود.

حجت الاسلام سلیمانی با تأکید براین که هویت طلبگی با اخلاق و معنویت شکل می گیرد، افزود: اگر یک طلبه در دوران زندگی فردی و تحصیلی خود در این دو بخش کوتاهی کند جایگاه و منزلت اجتماعی او دچار تزلزل خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلبگی تنها منحصر به تحصیل و درس خواندن در حوزه نیست، خاطرنشان کرد: اگر یک طلبه همه عمر خود را تنها به تحصیل علم دین بپردازد و در کسب اخلاق و معنوی کوتاهی کند این مسأله با هویت طلبگی تناسب ندارد.

مدیر مدرسه علمیه امام علی(ع) ساری با تأکید براین که طلاب جوان به حالات و روحیات معنوی و اخلاقی علما و مراجع بزرگ دینی بیشتر توجه کنند، تصریح کرد: نباید پیشرفت علم و تکنولوژی موجب فاصله گرفتن طلاب از سنت ها و ارزش های کهن حاکم بر حوزه شود.

حجت الاسلام سلیمانی، خواندن نماز شب، دعا، توسل و عشق به اهل بیت(ع) را از جمله مهم ترین جلوه های معنویت در حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر حوزه های علمیه می خواهند طلابی مهذب و انقلابی را برای آینده جامعه اسلامی پرورش دهند باید این تقویت این جلوه های معنوی در دستور کار آنها قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که درس خواندن طلبه در حوزه باید همراه با معنویت و اخلاق باشد، تصریح کرد: اگر یک طلبه تنها به فکر درس خواندن باشد و از این اصول دور بماند خطای بزرگی مرتکب شده و نمی تواند به جایگاه مناسبی در حوزه دست یابد.

وی با بیان این که معنویت هیچ گاه نباید از فعالیت های علمی طلبه در حوزه فاصله بگیرد، بیان داشت: اخلاق و معنوی رکنی جدایی ناپذیر از همه فعالیت های حوزه است و باید از همه ظرفیت های موجود به منظور تقویت این ارکان در کنار علم آموزی در حوزه بهره گرفت./۹۵۰/ت303/ب1

ارسال نظرات