۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۶۴۵۳۹
استاد درس خارج:

نگاه به بدنه حوزه و طلاب در دوره مدیریت جدید بهتر شده است

حجت الاسلام والمسلمین با بیان این که در صورت گوش دادن به سخنان نخبگان حوزوی در گذشته امروزه حوزه علمیه از وضعیت مناسب تری برخوردار بود، تصریح کرد: در مدیریت جدید نگاه به بدنه نخبگان حووزی مناسب تر است که باید از آن استقبال کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه ارتباط مسؤولان و سیاست گذاران حوزه علمیه با نخبگان حوزوی، گفت: ارتباط مسؤولان حوزه علمیه با بدنه حوزه علمیه به ویژه نخبگان را می توان در حد مطلوب دانست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: این ارتباط در سال های اخیر با مدیریت جدید بیشتر شده گرچه در گذشته نیز ارتباط میان مسؤولان و بدنه حوزه علمیه وجود داشته است اما وجود برخی از مشکلات موجود در حوزه علمیه نشان دهنده این است که اگر این ارتباط میان بزرگان و نخبگان بیشتر بود حوزه علمیه در وضعیتی مناسب تر از اکنون قرار داشت.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حوزه انقلابی اظهار کرد: امروزه که بحث حوزه انقلابی از جهت سیاسی بسیار مطرح می شود یک هشدار است که نشان می دهد حوزه در آن جهت سیاسی که باید باشد نیست و اگر هم باشد آن گونه که باید تأثیر گذار باشد نیست.

دبیر تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر موضوع حوزه انقلابی به قسمت های دیگر حوزه علمیه نیز تعمیم داده شود در آنها نیز ضعف هایی مشاهده می شود همانند اخلاق در حوزه علمیه که بزرگان و زعمای حوزوی از وضعیت آن راضی نیستند همچنین از نظر علمی نیز شنیده می شود که حوزه علمیه افت داشته است.

وی اضافه کرد: در این سه ضعف سیاسی، اخلاقی و علمی حوزه علمیه که بسیاری از بزرگان به آن اعتراف کرده اند می توان از نظر نخبگان حوزوی استفاده کرد تا ترمیم و برطرف شوند؛ ضعف ها نباید به حدی رسند که از دست صاحب نظران و متولیان امور خارج شود بنابراین لازم است در زمینه مصوبات، قوانین و مدیریت ها بازبینی صورت گیرد زیرا برخی مشکلات دارای خلإ قانونی هستند و  برخی موارد نیز با این که ضعف قانونی وجود ندارد اما ضعف مدیریتی دیده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی خاطرنشان کرد: در رویکرد مدیریت جدید که تکمیل کننده زحمات مدیریت های پیشین است نگاه به بدنه حوزه علمیه به ویژه نظرات صاحب نظران، زمینه مطلوبی ایجاد شده است که باید از آن استقبال کرد به عنوان مثال در جلسه ای با معاونت آموزش حوزه علمیه طرح سؤالی از سوی طلاب منجر به تحول در سیستم امتحانات شفاهی حوزه علمیه می شود.

وی با تأکید بر این که مسؤولان حوزه علمیه باید به صورت جدی با بدنه حوزه علمیه ارتباط داشته باشند، تصریح کرد: گاهی طلاب گمان می کنند مسؤولان شنونده سخنان آنها نیستند بلکه عده ای قانونی را تصویب می کنند و طلاب مجبور هستند به آنها عمل کنند و اگر اجرا نکنند با موانع بزرگ تری مواجه می شوند که این نگاه طلاب در دراز مدت به نفع حوزه علمیه نخواهد بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: امروزه در حوزه علمیه بیش از 2 هزار استاد در مقاطع و گرایش های مختلف مشغول به تدریس هستند که باید از نظرات آنها استفاده کرد؛ اگر نظرات اساتید با نظرات سیاست گذاران هم خوانی داشته باشد به اساتید احترام گذاشته شده است و اگر نظرجدیدی وجود داشته باشد می تواند باعث خیر برای حوزه علمیه باشد./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات