۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۶۵۰۹۷
آیت الله مهدوی:

شهوت همچون غضب نمایه های مثبتی دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: شهوت همچون غضب نمایه های مثبتی دارد که می تواند انسان را به تعالی برساند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: همه ما میل داریم که خداوند از دست ما راضی باشد و این همان شهوت مثبت است.

وی با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن حلول ماه مبارک رمضان افزود: خدا را شاکریم که توفیق درک ماه مبارک رمضان امسال را به ما عطا فرموده است و از وجود حق تعالی می خواهیم که آن گونه که شایسته است حق شکر نعمت هایش را به جای آوریم.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: شهوت و آثار آن و راهکارهای معالجه شهوت مبحثی است که در ماه رمضان امسال قصد تشریح آن را داریم؛ شهوت همچون غضب نمایه های مثبتی دارد که می تواند انسان را به تعالی برساند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نیروی غضب یک محرک بسیار قوی است و اگر شخصی از غضب بی بهره باشد، برای اموری همچون امر به معروف و نهی از منکر و یا جهاد حرکت نمی کند و به همین سبب از فواید این دو امر مهم بازمی ماند، البته در این رابطه سال های گذشته مفصلاً صحبت کرده ایم.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که شهوت یک صفت نفسانی است، اذعان کرد: شهوت به معنای اشتیاق نفس به یک چیز است؛ اشتها داشتن به چیزی همان شهوت داشتن به آن است به صورت اختیاری؛ شهوت خوب و شهوت بد در زندگی انسان دارای جایگاه است؛ خودِ شهوت خوبی و بدی ندارد بلکه فرودگاه شهوت خوبی و بدی آن را مشخص می کند؛ میل داشتن به شیء خوب، شهوت خوب است و میل داشتن به شیء بد نیز شهوت را بد می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: شهوت و اشتها یا به امور دنیوی است یا به امور آخرتی است؛ هر چند میل به آخرت در عامه مردم به عنوان شهوت مطرح نمی شود ولی قرآن با عبارت و ما تشتهیه الانفس شهوت آخرتی را به عنوان شهوت خوب معرفی می کند.

وی تشریح کرد: شهوت به امور آخرتی به معنای شهوت رفتن به بهشت است؛ شهوت داشتن به خوراک های بهشتی و شهوت های جنسی مهیا شده در بهشت برای جسم انسان، از شهوت های خوب است و میل داشتن به رضوان الهی از شهوت های مربوط به روح است؛ همه ما میل داریم که خداوند از دست ما راضی باشد و این همان شهوت مثبت است.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: نعمت های بهشتی که به جسم انسان برمی گردد زمانی برای انسان لذت بخش است که پشتوانه رضوان الهی را داشته باشد؛ زمانی که انسان به مهمانی می رود و بهترین غذاها برایش مهیا باشد اگر میزبان با او دشمن باشد، نمی تواند از غذا خورد لذت ببرد؛ قطعاً همه نعمت های بهشتی با پشتوانه رضایت الهی مورد استفاده بهشتیان قرار می گیرد، نعمت های بهشتی بدون منّت به انسان عرضه می شود لذا هیچ کدورتی در دل انسان وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: شهوت های دنیوی نیز دو قسم است؛ شهوت هایی که مربوط به خواسته های عقل انسان است و شهوت هایی که مربوط به خواسته های نفس انسان است؛ اشتها داشتن به نیکی کردن به خلق و بندگی کردن خداوند از شهوت های خوب است و نیز اشتها داشتن به این که انسان برای رضایت خداوند از حقش بگذرد هم چنین است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: اشتها داشتن به چیزهای نفسانی از شهوت هایی است که خودش بر دو قسم است، حلال و حرام؛ پیروی از شهوت هایی که حلال است مباح محسوب می شود، شهوت جنسی که برای برآورده کردن نیاز جسم به همسر رجوع می شود هم از نوع شهوت حلال است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: شهوت جنسی اگر از راه حرام تأمین شود، حرام است و اشتها داشتن به غذاهای حرام نیز از شهوت های حرام است.

وی با بیان این که شهوت به دو قسم شهوت قهری و شهوت طبعی نیز تقسیم بندی می شود، توضیح داد: نمونه بارز شهوت قهری شهوت داشتن نوزاد به پستان مادر است که به صورت فطری از سوی خداوند در وجود نوزاد قرار داده شده است و شهوت طبعی که بعد از دو سال در وجود کودک ایجاد می شود باید از سوی پدر و مادر کنترل شود تا به حرام منجر نشود، نمونه شهوت طبعی همان فریاد زدن کودک برای رسیدن به خواسته های زیاد از حدّ خودش است./۸۶۷/پ203/ب1

ارسال نظرات