۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۵۶۶۲۰۳
جانشین مؤسسه خطابه امیر بیان مطرح کرد؛

لجاجت و عدم تسلیم در برابر حق مانع بزرگ هدایت انسان

حجت الاسلام کشاورز علم، فهم و تسلیم را سه مرحله برای هدایت دانست و گفت: لجاجت از موانع بزرگ هدایت است و بسیاری از انسان ها در طول تاریخ علیرغم کسب علم و فهم، از این مرحله به موفقیت عبور نکرده اند.
حجت الاسلام مهدی کشاورز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی کشاورز جانشین مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان، عصر شنبه در مسجد رسول اکرم(ص) دانشگاه صنعتی مالک اشتر، گفت: انسان در همه مراحل زندگی خود نیازمند هدایت است و اولین طلب انسان از خداوند در قرآن هم طلب هدایت است.

وی ادامه داد: لازم است تا انسان معنای هدایت را به خوبی درک کند، در غیر این صورت ممکن است با خداوند دچار مشکل شود، هدایت با تربیت متفاوت است و گاهی افراد این دو را به یک معنا می دانند، هدایت به معنای راهنمایی ظریف و لطیف و نشان دادن راه به صورت اختیاری و تربیت به معنای قرار دادن انسان در مسیر صحیح با ابزار تنبیه یا تشویق است.

جانشین مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان افزود: چه بسا اگر انسان ها در این دنیا بتوانند قسمت بسیار کوچکی از جهنم و بهشت را مشاهده کنند، دیگر بسیاری از افراد واجبات را انجام می دهند و از گناهان دوری می کنند، اما ارزش انسان و امتحان الهی به این است که انسان ها خودشان راه صحیح را از روی خداشناسی قبول کنند و در این مسیر گام بردارند.

حجت الاسلام کشاورز علم و فهم را مراتب اول و دوم هدایت دانست و تصریح کرد: یکی از یاران امیر مؤمنان(ع) از ایشان شنید که هر کسی که امام حسین(ع) را در کربلا یاری کند به بالاترین سعادت ها خواهد رسید، این فرد علم به این موضوع پیدا کرد و همین صحبت را برای سیدالشهدا(ع) هم مطرح کرد و در کربلا هم حاضر شد، اما انبار غله ای داشت که کسی از آن باخبر نبود و وقتی برای تقسیم آن کربلا را ترک کرد دیگر فرصتی برای یاری امام حسین(ع) پیدا نکرد، چرا که در مرحله فهم دچار مشکل شد.

وی با بیان اینکه مقام تسلیم در برابر حق سومین مرحله و آخرین پله هدایت است، ابراز داشت: ابوجهل نسبت به حقانیت قرآن و اسلام مراحل علم و فهم را طی کرده بود و به صوت قرآن پیامبر(ص) هم گوش می داد، اما در مرحله تسلیم مشکل داشت و به همین دلیل هدایت نشد و به مسیر گمراهی افتاد، لجاجت از موانع بزرگ هدایت است.

جانشین مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان افزود: هدایت به دو نوع هدایت تکوینی و تشریعی تقسیم می شود، اینکه نوزاد می تواند شیر مادر را از سینه مادر بگیرد و اینکه زنبور عسل می داند باید باید وی چه گل هایی بنشیند مواردی است که به هدایت تکوینی مربوط می شوند و شامل همه مخلوقات خداوند می شود، اما هدایت تشریعی از طریق کتاب و سنت و پیامبر(ص) برای انسان ها فرستاده می شود، نوع سوم هدایت هم هدایت لطفی است و انسان به واسطه عمل خود می تواند به مراتب بالاتر دست پیدا کند.

حجت الاسلام کشاورز با اشاره به آیه «وَالّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدیَنَّهُم سُبُلَنا»، گفت: خداوند می فرماید اگر در راه او تلاش کنیم هدایت می شویم، حضرت زهرا(س) هم می فرمایند کسی که عبادت خالصانه را به بالا بفرستد، خداوند هم بهترین مصلحت ها را در مسیر او قرار می دهد، بنابراین اگر فقط مراقب اخلاص خود باشیم، نیازی نیست تا نگران صدها مورد دیگر باشیم، چرا که خداوند بهترین مقدرات را برای ما قرار خواهد داد.

وی بهترین مسیر برای دستیابی به اخلاص عمل را امام حسین(ع) دانست و اظهار داشت: اباعبدالله(ع) بهترین و نزدیکترین راه برای رسیدن به هدایت الهی است./869/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات