۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۵۶۶۹۹۹
آیت الله اشرفی شاهرودی:

اراده خداوند مقدم بر قانون سببیت دنیا است

استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: حتی اگر ما بخواهیم اراده مان در انجام شدن کاری اثر بگذارد، خداوند باید آن اثر را در وقوع یافتن آن امر اجازه کند، البته باید دانست که خداوند اراده به شر نمی کند و شر از اراده انسان بر می خیزد.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی عصر امروز در سخنرانی مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی گفت: از آیات قرآن این نکته برداشت می شود که اگر انسان توفیق عبادت و یافتن حقیقت و حقایق را پیدا می کند، این توفیق به لطف خدا است. قرآن می فرماید: «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك: هر کار و چیز نیکی که به تو می رسد از جانب خدا و توفیق او است و هر چیز بدی که به تو اصابت می کند از جانب نفس تو است».

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به این نکته که هدایت نیز به دست خداوند است و خداوند در قرآن بر این نکته تاکید دارد افزود: در کل باید دانست که همه توفیقات ما از جانب خدا است. تمام نیرویی که در امور نیک صرف کنیم از جانب خدا به ما افاضه می شود، چرا که حتی یک برگ بی اذن خدا به زمین فرو نمی افتد.

وی عالم دنیا را عالم اسباب و مسببات دانست و خاطر نشان کرد: خداوند بعضی چیز ها را سبب برخی چیز ها قرار داده است، مانند اینکه آتش را سبب سوزاندن قرار داده است. اما با این وجود باید دانست که اراده خداوند مقدم بر اسباب است و جعل سببیت و اسباب نیز به دست او است. 

آیت الله اشرفی با بیان اینکه این خداوند است که خاصیت اسباب و اشیا مانند سوزاندن برای آتش را در آنان قرار داده تصریح کرد: خداوند اگر نخواهد خاصیت اسباب اثرگذار نخواهند بود. در داستان سوزاندن حضرت ابراهیم در آتش خداوند اراده کرد که آتش نسوزاند و خاصیتش تغییر کند و به همین خاطر به آتش فرمود:«یا نارا کونی بردا و سلاما».

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اراده ما در انجام شدن امور افزود: حتی اگر ما بخواهیم اراده مان در انجام شدن کاری اثر بگذارد، خداوند باید آن اثر را در وقوع یافتن آن امر و همچنین اراده ما اجازه کند. بر این اساس امور خیر با اذن و اراده الهی از سوی ما به وقوع می پیوندند اما امور بد از ناحیه خداوند نیست و مربوط به اراده انسان است، چرا که خدا شر را نمیخواهد.

وی خاطر نشان کرد: اثر برندگی را خداوند در شمشیر شمر قرار داد اما اراده شمر بود که سر امام حسین(ع) را برید.

آیت الله اشرفی با بیان آیه «وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا» گفت: دل ها و قلب ها دست خدا است و گاها خداوند در زندگی کاری می کند که دل های ما تکان می خورد و آماده می شود تا در برابر او خشوع کنیم. باید در این ایام به درگاه او استغفار کنیم چرا که استغفار دل ها را نرم و در برابر او خاشع می کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اثر گناه بر قلب افزود: در روایت آمده است که هر گناه باعث ایجاد نقطه ای سیاه در قلب می شود و استمرار گناه باعث بیشتر و وسیع تر شدن آن لکه و سیاهی در قلب می شود. هنگامی که سیاهی همه قلب را در بر گرفت، قلب دیگر نمی تواند نورانیتی کسب کند. اما اگر تمام قلب سیاه نشده باشد استغفار می تواند نورانیت را به آن بازگرداند و عنایت خداوند آن را پاک کند.

وی خداوند را عالم به همه اسرار قلب و درون دانست و خاطر نشان کرد: خداوند در آیات سوره نور این پیام را به ما می رساند که اگر عده ای در حق شما بد کردند و سپس توبه کردند اینگونه نباشد که دیگر شما با آنان در ارتباط نباشید و به آنان کمک نرسانید. اگر کسی از شما عذرخواهی کرد عنایت خود را از او نگیرید، همانگونه که شما اگر این گونه رفتار کنید از طرف مقابل تان چنین انتظاری را دارید./861/پ202/ب1

ارسال نظرات