۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۶۷۶۳۳

هشدار امیرآبادی درباره عواقب پذیرش کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم

امیرآبادی با تشریح شرایط کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، نسبت به تعاریف شورای امنیت و کاتسا از تروریسم و ملزم شدن ایران به این تعاریف هشدار داد.
احمد امیرآبادی فراهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در سخنرانی بعد از خطبه‌های نمازجمعه پردیسان با اشاره به راهپیمایی روز قدس اظهار داشت: امروز ملت بزرگ ایران حضور پرشکوهی در این راهپیمایی عظیم به ثبت رساندند که نسبت به سال‌های گذشته درصد قابل توجهی رشد داشته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امسال با توجه به اقدام نابخردانه رییس‌جمهور آمریکا در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و همچنین اقدامات او درباره مسائل داخلی کشور ایران و زیرپا گذاشتن معاهدات بین‌المللی و همچنین از سرنگون شدن حکومت جعلی داعش با حضور نیروهای مقاوت، روز قدس و حمایت مردم جهان از ملت مظلوم فلسطین پرشورتر و عظیم‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

وی در ادامه مسائل مربوط به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را مطرح و بیان کرد: مسائل مربوط به این کنوانسیون هفته آینده در مجلس مطرح خواهد شد، این‌که برخی FATF را یک کنوانسیون می‌دانند، برداشت نادرستی است، بلکه FATF یک کارگروه ویژه اقدام مالی که ابتدا توسط هشت کشور بزرگ دنیا و سپس 40 کشور دیگر به آنها اضافه شدند و در حال حاضر هم 180 عضو دارد.

امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که این کارگروه ویژه درخواست‌هایی از کشورهای دنیا دارد و شرایطی قرار می‌دهد که دیگر کشورها ملزم به رعایت آن شرایط هستند، درحال حاضر روی 46 شرط به نتیجه رسیده‌اند که شش شرط آن غیر الزام آور و 40شرط آن الزام‌آور است، از جمله آن تراکنش‌های مالی شهروندان در بانک‌ها به صورت آنلاین در اختیار این کشورها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال 93 وزیر اقتصاد، آقای طیب‌نیا 26 شرط را پذیرفته و امضا کردند و در ادامه هم مذاکراتی توسط مرکز مالی ایران با FATF صورت گرفت، چهار شرط را اخیرا مطرح کرده‌اند که باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی درباره شرط اول گفت: شرط اول کنوانسیون پالرمو است که در صحن مجلس مطرح شد و متأسفانه رأی آورد، البته به خاطر ترجمه نادرستی که دولت به مجلس فرستاد، مورد اعتراض شورای نگهبان قرار گرفته است و دوباره باید در مجلس بررسی شود.

وی اضافه کرد: شرط دوم قانون مبارزه با پولشویی است، البته 10 سال پیش این قانون در مجلس تصویب شده است که FATF درخواست اصلاح آن را داشت و دولت لایحه داد و مقداری تعدیل شد، که در نهایت با اکثریت آرا تصویب شد.

امیرآبادی فراهانی افزود: سومین شرط FATF حذف قانون و دو تبصره‌ای است که سال 94 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، این دو تبصره درباره تحویل دادن تروریسم مورد درخواست کشورهای ثالث و عضو FATF است و تبصره دوم تعریف تروریست است.

وی با اشاره به تعریف مجلس شورای اسلامی از تروریسم بیان کرد: در تعریف مجلس آمده است که کشورهای مبارزه کننده با اشغال‌گری، نژادپرستی و قیام کننده در برابر مستکبرین تروریست نیستند، در حال حاضر FATF از دولت ایران درخواست کرده است که این تعریف حذف شود و دولت لایحه‌ای به مجلس داده است که شورای عالی امنیت ملی کشور باید مصادیق تروریست را مشخص کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظاهر قضیه خوب است، اما تعریفی است که از تروریست دارند، آنها بر اساس قانون کاتسا می‌توانند سپاه پاسداران و جبهه مقاومت و جهادی را در FATF مطرح کنند.

وی مطرح کرد: FATF یک کارگروه ویژه بین دولی است نه بین‌المللی، اما بخشی از کنوانسیون‌ها و شروطی که قرار می‌دهد، بین‌المللی است، از جمله کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که بخش چهارم است و هفته آینده در مجلس مطرح خواهد شد، در  کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم که در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است، تعریف، نحوه مقابله و وظایف دولت‌ها در قبال تروریسم آمده است و اگر کشور ایران وارد این کنوانسیون شود، باید تمام شرایط آن را بپذیرد و با پذیرفتن آن، دیگر اعتراض به آن قابل قبول نیست.

امیرآبادی فراهانی با بیان‌این‌که در مجلس درباره این کنوانسیون سه دیدگاه وجود دارد، گفت: دیدگاه نخست، افراد لیست امید و طرفداران دولت به‌خصوص اصلاح‌طلبان هستند که معتقدند باید وارد این کنواسیون شد، چراکه در صورت عدم پذیرش آن با محکومیت روبرو می‌شویم.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم که فراکسیون مستقلین و طرفداران آقای لاریجانی هستند، معتقدند باید وارد آن شد، اما هروقت به ضرر ایران شد، از آن خارج شویم، اما دیدگاه سوم که اصولگرایان هستند، این است اگر کشوری که وارد کنوانسیون بین‌المللی ‌شود، براساس کنوانسیون وین تمام شرایط را می‌پذیرد و در صورت عدم پایبندی به شرایط، جامعه بین‌الملل پرونده آن را به شورای امنیت داده و تحت فصل هفت قرار دهند، اما وقتی کشوری وارد کنوانسیونی نشود، ملزم به رعایت آن نیست، مانند رژیم صهیونیستی که MPT را نپذیرفته و آزادانه فعالیت‌های هسته‌ای خود را پی‌گیری می‌کند و کسی هم به او نمی‌تواند کاری داشته باشد.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فراکسیون مستقل می‌گویند، طبق شورای امنیت سازمان ملل فقط النصره، داعش و الشباب تروریست هستند، گفت: اما باید توجه داشت قانون کاتسا سپاه قدس و پاسداران، انصارالله و... را تروریست می‌داند و همین قانون کاتسا زمینه‌ و سندی برای FATF می‌شود و کافی است شورای 40 نفره بپذیرند، در حال حاضر 12 کشور از اعضای FATF گفته‌اند شروط ایران را نمی‌پذیریم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است، هدف آمریکا از تشکیل FATF و دور هم جمع کردن کشورها این است که برای کشورهای غیرهمسوی با آنها در جامعه بین‌الملل و منطقه از طریق این کنوانسیون محدودیت و مزاحمت ایجاد کنند.

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: اگر ایران وارد این کنوانسیون شود، تمام حساب‌ و کتاب خود را باید شفاف کند، باید توجه داشت که شفاف سازی بین‌المللی زمانی خوب است که دشمن نداشته باشید./876/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات