۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۵۶۸۰۳۷
با حضور در مرکز تحقیقات اسلامی؛

تولیت آستان قدس رضوی با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار کرد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با حضور در محفل علمی گفتمان معرفت در مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله اشرفی شاهرودی با وی دیدار و گفت و گو کرد.
آیت الله اشرفی و رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با حضور در محفل علمی گفتمان معرفت مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله اشرفی شاهرودی از علمای خراسان، ضمن دیدار و گفت و گو با وی، به پرسش ها و سوالات پیرامون عملکرد آستان قدس رضوی پاسخ داد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام حسینی فقیه به ارائه بحث شهید صدر پیرامون نظریه منطقه الفراغ پرداخت پس از آن تولیت آستان قدس رضوی با تقدیر از برگزاری چنین جلسات علمی در محافل طلبگی گفت: جلسات این چنینی را ما طلبه ها محتاجیم که استفاده کنیم نسبت به بحثی که ارائه شد خیلی خوب بود و طیب الله محکم دارد.

در ادامه مباحثی پیرامون همین نظریه و سابقه آن مطرح شد و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ضمن تاکید بر جمع آوری و انتشار این مطلب ابراز کرد: آیت الله میلانی که فحل در فقه و اصول بودند و همه به فضل ایشان معتقد هستند اما تقریرات درسشان در مشهد کم به چشم می خورد متاسفانه در نگارش و تقریر مباحث ضعف است.

وی افزود: شما هم این بحث را که پیرامون حکومت اسلامی است حتما کار کنید زمان وحید بهبانی و مرحوم آخوند و دیگر بزرگان این مباحث مطرح یا آنچان کار نمی شد چون فقه حکومت نمی کرد اما امروز نیاز است چون فقه حکومت می کند این مباحث پایه و مورد نیاز طلاب است که باید در دسترس قرار بگیرد.

رعایت حجاب در حرم و کیفیت منبرها

در ادامه جلسه که پرسش و پاسخ پیرامون فعالیت های آستان قدس رضوی در زمان تولیت جدید صورت گرفت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ضمن بیان خلاصه آماری از اقدامات، در مجموع به پرسش های مطرح شده پاسخ داد و گفت: نسبت به حجاب زنها در حرم نوعا زن ها بدحجاب نیستند و در حرم رعایت می شود و نیروهایی از خانم ها در صورت مشاهده موردی تذکر می دهند و ارشاد می کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: در مورد منبرهای حرم هم نوعا فاضلانه است لیست بهترین منبری های کشور را ببینید همه در اینجا سخنرانی می کنند منبرهای سطحی هم هست که ندرتا پیش می آید و تذکرات لازم داده شده که در صورت تکرار، آرام در پی اصلاح یا حذف آن هستیم اما در کل بهترین منبری های کشور در اینجا فیض می دهند.

وی افزود: ما امر خانم ها را در حرم به خانم ها سپردیم اعم از کفشداری و نظافت بخش خانم ها و حتی برخی اقدامات ساده فنی اما کلا سعی شده در حوزه خانم ها تا جای ممکن از خانم استفاده شود که مورد توجه قرار گرفته است.

زیرساخت ها و اقدامات اقتصادی آستان قدس رضوی، دسترسی به محرومان و اطعام زائران

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی نسبت به اقداماتی نظیر دسترسی به محرومان و اطعام که مورد انتقاد برخی قرار گرفته و این عمل را تخریب می کنند بیان داشت: اصل این که کار زیربنایی صورت بگیرد خوب است عقل حکم می کند و حرفی نیست ما تلاش کردیم تا زیرساخت های ایجاد شده در زمان تولیت فقید را حفظ کنیم و برخی را که از اساسنامه و نیت واقف فاصله گرفته به میدان برگردانیم مثل دانشگاه امام رضا(ع) که در این سی سال به یک شعبه دانشگاه آزاد تبدیل شده، چرا که قرار بوده تربیت نیروی انسانی کار برای جهان اسلام صورت بگیرد اما الان 6 هزار نیرو پول گرفته می شود رشته هایش مثل دانشگاه آزاد است و نیروی مدیریت و فنی و حرفه ای تربیت می شود که قرار نبود این باشد و یکجاهایی فاصله گرفته است.

وی افزود: شرکت های اقتصادی هم همینطور است خیلی از آنها طلب آستان قدس از دولت بوده که بجای پول به ما واگذار شده مثل کمباین سازی و اتوبوس سازی شهاب خودرو که این کار ما نیست باید برگردد به خط اصلی خود یعنی یک کار ما این است  که در حوزه های علمی و اقتصادی و فنی مسائل را به ریل اصلی اش برگرداندنیم.

وی ادامه داد: اما یک سوال! اگر کسی از حضرت رضا(ع) تقاضا می کرد الان نان ندارم بخورم یا اجاره بدهم امام رضا(ع) چه جواب می داد؟ می فرمود صبر کن تا کار زیرساختی برای شما انجام بدم؟ خیر! سیره ائمه و امام رضا(ع) در تاریخ این بوده که اگر یک نیازمند مراجعه می کرد، تلاش می شد که در حد وسع حاجت روا شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر بتوانیم کاری درست کنیم که چشمه جوشانی باشد که همواره بجوشد و از آن همه فیض ببرند عقل هم همین را حکم می کند اما این کار زیرساختی، نفی این خدمات کوتاه مدت را نمی کند. به ما می گویند نمی دانم ماهی ندهید ماهی گیری یاد بدهید تور بدهید، ما هم بلدیم ماهی و تور و آموزش ماهیگیری را و دنبال کار زیربنایی هستیم اما در کنار آن نباید ترک این کارهای موقتی و فوری کرد.

وی افزود: اطعام در کنار امام رضا(ع) از زمان شهادت ایشان بوده و مردم نذر کردند و نذر دارند نمی توانیم پولی را که برای این مورد دادند جای دیگری خرج کنیم شرعا و قانونا، برای همین باید خرج شود حق نداریم و کسی هم نمی تواند جای دیگر هزینه کند ما از زمانی که سفره ها را گسترده کردیم مردم هم نذورات بیشتری دارند.

وی اداکه داد: اصل این شکم سیر کردن نکته دارد آیه قران است « أَطْعَمَهُم  مِنْجُوعٍ»  اطعام نکاتی دارد که وقت بیان نیست ما کاهش نمی دهیم و مردم هم نذورات را افزایش دادند و می دهند.

هدف عاملان حادثه تروریستی مجلس ابتدا حرم مطهر رضوی بود

حجت الاسلام والمسلمین  رئیسی بیان داشت: نسبت به بازرسی ها هم که چاره ای نداریم تا وقتی که الکترونیکی شود  که از اهل فن دعوت کردیم از دوستان شیراز و از خارج که سیستمی ایجاد شود ضمن حفظ امنیت از این وضعیت فاصله بگیریم در اسناد امنیتی همین حادثه تروریستی مجلس و حرم امام آمده که قصد جدی و حتمی آنها ابتدا اینجا بوده و وقتی دیدند نمی توانند از حصار امنیتی و بازرسی بگذرند تصمیم گرفتند به آنجا حمله کنند.

وی افزود: طبیعی هم هست که قصد و مقصد دشمنان اینجا باشد وقتی شب قدر 2 میلیون جمعیت آمده و زمان عید 7 میلیون، این می رساند که اینجا یک مزیت بزرگی دارد برای بسیج نیروی انسانی و اسلامی و تربیت انسان و این را آنها نمی توانند ببینند بنابراین برای حفظ امنیت لازم است چنین سختگیری در بازرسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در عین حال بدانید که این افراد بسیجی حداقل متوسط عمر کارشان در این زمینه 15 سال است یعنی از زمان جریان عاشورا که اینجا انفجار و کشته داشتیم بیشتر این ها در این زمینه فعال بودند و به نوعی کاربلد هستند.

مرجعیت علمی مشهد

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت:  در طرح توسعه حرم چند مدرسه علمیه تخریب شد که ان شاءالله برای توسعه حوزه پیگیر هستیم که یک مدرسه علمیه آبرومندی ایجاد کنیم. و اینکه گفتند ما در مشهد فقر پژوهشکده داریم و نیز نسبت به ارائه تولیدات علمی دینی روز دنیا مثل الازهر و ارتباط با محافل علمی روز دنیا و اعزام نیرو و غیره هم ما استقبال می کنیم ریر ساخت های این کار موجود است طرحی بیاورید تا بررسی شود و کار کنیم.

وی افزود: مشهد ظرفیت دارد که مرجع علمی شود مقالات و تحقیقات ارزشمندی هم در حوزه است که در ظرف و قالب مناسب خودش ارائه نمی شود هم دانشگاه و هم حوزه مشهد می تواند رشد کند. خود مشهد که به واسطه حرم به فرموده آقا مغناطیسی دارد که همه قلب ها را به خود جذب می کند ظرفیت گسترده ای است برا رشد علمی و پیشرفت علوم که آن شالله به آن نقطه برسیم. تا آن زمان هم از همین مراکزی هم که هست بطور جدی حمایت می شود.

تاسیس بخش بین الملل آستان قدس

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: ما از زمانی که آمدیم بخش بین الملل تشکیل دادیم نگاه ما جهان اسلامی است ارتباط بین العتبات برگزار کردیم البته زمان صدام زمینه هم نبود اما در سال 95 برگزار کردیم و کار موفقی شد و به عنوان نقطه اشتراک بین العتبات ارتباط خوبی با همه داریم.

وی افزود: کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان امام رضا رمز ائتلاف برگزار کردیم که این کارها کفایت نمی کند ظرفیت ما خیلی بیشتر است و همین چند روز اخیر که از اقلیت های شیعی حدود 600 عالم جمع شدند عشق به امام رضا(ع) غوغا می کرد جلسه خوبی بود دغدغه داریم و عراق هم با ما هماهنگ است یعنی عتبات آنجا که ما را به عنوان نقطه اشتراکشون قبول دارند ان شالله کار را توسعه بدهیم و درخور این جایگاه فعال باشیم.

وی ادامه داد: ما جمع رسانه های موافق و مخالف با سلایق مختلف را دعوت کردیم در آن جلسه حضور داشتند صحبت هایی شد اما برخی بیرون رفتند و چیزی دیگری گفتند در هر حال ما طلبه ایم و با این کارها جا نمی زنیم و سعی داریم در مسیر انسجام جامعه و وحدت اسلامی قدم بر داریم.  چیزهایی شایعه می کنند که باور پذیر باشد به ما می بندند و در فضای مجازی منتشر می کنند اما به دوستان می گویم که عکس العمل نشان ندهید و کارخودتان را انجام بدهید ما رسالت بزرگی داریم.

تقدیر آیت الله اشرفی شاهرودی از فعالیت های آستان قدس

در پایان صحبت تولیت آستان قدس رضوی آیت الله اشرفی شاهرودی خطاب به وی بیان داشت: به قول آقا سید محمود شاهرودی که درس ایشان بودیم خطاب به برخی  می گفت اشکال کردن آسان است اگر مرد هستید جواب بدهید. خیلی از سوالات و اشکالات از این است که در گود نیستند و حجم کار را نمی بینند بنابراین به راحتی اشکال می کنند که خدارو شکر با جواب های شما خیلی از پرسش ها و اشکالات روشن شد.

وی افزود: جناب بختیاری قائم مقام شما هم که قبلا در گزارشی از تلویزیون دیدم فعالیت ها را بیان می کرد خدارو شکر کارهای خوبی صورت گرفته و ان شاءالله در این مسیر موفق باشید./933/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات