۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۵۶۹۲۳۴
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

تبیین فلسفه امر به معروف و ابعاد آن از وظایف روحانیان است

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: یکی از رسالت‌های روحانیان و طلاب و همچنین آمران به معروف و ناهیان از منکر تبیین فلسفه امر به معروف و ابعاد آن برای اقشار مختلف جامعه است.
حجت الاسلام سالاری مکی

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با یادآوری رسالت روحانیت در اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، به آیه 17 سوره لقمان که می‌فرماید: «یا بُنَی أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکرِ وَاصْبِرْ عَلَیٰ مَا أَصَابَک ۖ إِنَّ ذَٰلِک مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» اشاره کرد و افزود: لقمان حکیم به فرزند خود نصیحت می‌کند که‌ای فرزندم نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و بر این کار از مردم نادان هر آزار بینی صبر پیشه کن که این نشانه‌ای از عزم ثابت مردم بلندهمت در امور عالم است.

وی اظهار کرد: حکمت بر علم استوار است و لقمان حکیم دو وظیفه را برای فرد تعریف کرده و می‌فرماید نخست حق خدا را به‌جا بیاور و دوم اینکه در حق مردم کوتاهی نکن و امر به معروف و نهی از منکر را انجام بده.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: بر اساس این آیه اگر مردم به سمت نماز بیایند سفره امر به معروف پهن می‌شود.

وی ادامه داد: امام علی (ع) هم می‌فرماید: «اِنَّ الاْمـْرَ بـِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ لَخُلْقانِ مِنْ خُلْقِ اللّهِ سُبْحانَهُ وَ اِنَّهُما لا یقَرِّبانِ مِنْ اءَجَلٍ وَ لاینْقُص انِ مِنْ رِزْقٍ» و تأکید می‌کند که امر به معروف و نهی از منکر دو خُلق از اخلاق خداوندی است و این دو صفت و فعالیت نه مرگی را نزدیک می‌کنند و نه از روزی کسی می‌کاهند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های روحانیان و طلاب و همچنین آمران به معروف و ناهیان از منکر تبیین فلسفه امر به معروف و ابعاد آن است، اضافه کرد: این فرموده مولای متقیان نشان می‌دهد که بالاتر از قانون مصوب امر به معروف و نهی از منکر، خداوند ضامن آمر به معروف و ناهی از منکر است.

وی تصریح کرد: بنا به این سخن امام علی (ع) کسی نباید از اجرای صحیح امر به معروف و پیامدهای احتمالی بعدی آن هراسی داشته باشد؛ زیرا امر به معروف نه‌تنها عمر را کم نمی‌کند بلکه سبب افزایش ثواب و اجر و رزق و روزی می‌شود./9314//۳۰۳/خ

ارسال نظرات