۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۵۷۲۳۰۸
آیت‌الله صدیقی:

شرط قبولی توحید در پذیرش ولایت است

امام‌جمعه موقت تهران شرط قبولی توحید را ولایت بیان کرد و گفت: کسی که ولایت ائمه اطهار(ع) و در دوران غیبت ولایت‌فقیه را قبول نداشته باشد این فرد دروغ می‌گوید که دین خدا را پذیرفته است زیرا توحید با ولایت قابل‌تفکیک نیست.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت تهران، هم‌زمان با شب میلاد باسعادت امام رضا(ع) در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: هجرت بزرگ‌ترین خیر به عالم بشریت است.

وی افزود: مراد از هجرت رفتن از مکانی به مکان دیگر برای تبلیغ و عملیاتی کردن دین است تا صدای دین به گوش عالمیان برسد.

امام‌جمعه موقت تهران بابیان اینکه پیامبر اکرم در شهر مدینه 13 سال به تبلیغ دین پرداختند، ابراز کرد: قبل از هجرت، رسول خدا با شدیدترین تحریم‌ها و فشارها همچنین قتل یاران و نزدیکان خود روبرو بودند زیرا مکه ظرفیت آن را نداشت که مرکز تبلیغ اسلام باشد ازاین‌رو حضرت به شهر مدینه هجرت کردند تا دین اسلام را از آن شهر تبلیغ کنند.

آیت‌الله صدیقی هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه منوره به شهر مدینه را نقطه عطفی برای گسترش دین اسلام بیان کرد و گفت: ایشان با این هجرت امنیت را برای مسلمانان به ارمغان آوردند و تشکیل حکومت دادند برای همین شهر مدینه ام‌القری توحید شد.

وی هجرت امیرمومنان علی(ع) از مدینه به کوفه، هجرت امام حسین(ع) از مدینه به کربلا، هجرت امام رضا(ع) از مدینه به ایران همه و همه را عاملی برای بقا و دوام اسلام دانست و گفت: هجرت امام رضا(ع) از مدینه به طوس سبب شد ایران مهد تشیع شود. امام صادق(ع) مؤسس حوزه علمیه بودند اما امام رضا(ع) این حوزه علمیه رابین المللی کردند و ما امروز هر چه داریم از امام هشتم است.

امام‌جمعه موقت تهران بابیان اینکه هجرت یک درس است، عنوان کرد: اگر کسی گناهی انجام داده باید از آن گناهش هجرت کند و یا اگر فردی معیشتش در شهری تأمین نمی‌شود باید به شهر دیگر هجرت کرده تا معاش خود و خانواده‌اش تأمین شود.

آیت‌الله صدیقی در خصوص لقب مبارک امام هشتم، گفت: نام امام هشتم، علی و لقب ایشان رضا است و خداوند این لقب را به ایشان عطا فرمود. از بزرگان نقل‌شده اگر زائری بر هر عقیده‌ای که باشد به زیارت امام رضا(ع) برود امام از کرم و جود خودش او را راضی می‌کنند و این از ویژگی‌های بارز امام رضا(ع) است که زائران خودش را راضی برگرداند.

وی بابیان اینکه امام رضا(ع) در میان ائمه اطهار(ع) تنها کسی است که سمت سیاسی کسب کردند، عنوان کرد: از امام رضا(ع) سؤال شد چرا شما ولایت‌عهدی را قبول کردید ایشان فرمودند: من پیامبر نیستم و خودم داوطلب این مقام نبودم اما حضرت یوسف پیامبر بودند و خودشان پیشنهاد خزانه‌داری مصر را دادند؛ امروز کسانی که سکولار هستند و دین را از سیاست جدا می‌دانند باید بدانند سیاست تدبیر است امام رضا(ع) با قبول کردن ولایت‌عهدی جان مسلمانان را نجات دادند و سبب شدند تشیع گسترش یابد.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به حدیث سلسله الذهب، گفت: امام رضا(ع) این حدیث را در جمع مردم نیشابور بیان داشتند و فرمودند: شرط قبولی توحید ولایت است و من شرط ولایت هستم؛ کسی ولایت ائمه اطهار(ع) و در دوران غیبت ولایت‌فقیه را قبول نداشته باشد این فرد دروغ می‌گوید که دین خدا را پذیرفته است زیرا توحید با ولایت قابل‌تفکیک نیست.

آیت‌الله صدیقی با تأکید بر اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باب الحسین است، اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ اگر کسی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را در ری زیارت کند گویی امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است.

وی در پایان ادامه داد: امام رضا(ع) خطاب به این محدث والامقام فرمودند: سلام مرا به شیعیانم ابلاغ کن و به آنان بگو راست‌گویی پیشه کرده و از دروغ اجتناب کنند، امانت‌دار بوده و خیانت به مال و جان دیگران بپرهیزند، از زبان مراقبت کرده و ترک نزاع و جدال داشته باشند همچنین نسبت به یکدیگر مهربان باشند اما اگر کسی آبرو و جان شیعیان را به خطر افکند من او را نفرین می‌کنم تا در دنیا و آخرت روسیاه باشد؛ بنابراین کسانی که نسبت به‌نظام و رهبری تهمت می‌زنند گرفتار نفرین معصوم خواهند شد و در قیامت از خاسران خواهند بود./813/پ203/ب1

ارسال نظرات