۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۷۳۵۷۰

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

راه‌اندازی موکب اربعین حسینی آستان مقدس امام زادگان، معرفی مقالات برگزیده همایش بین‌‌المللی تبریز و انقلاب‌ مشروطه، اهدای دوره کامل روزنامه آذرآبادگان به کتابخانه مرکزی تبریز و پیام تسلیت امام جمعه تبریز از جمله مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدعلی فاضلی نسب، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف استان اظهار داشت: موکب اداره کل اوقاف استان اربعین امسال با عنوان "موکب اربعین حسینی آستان مقدس امام زادگان " فعالیت خواهد کرد. محل استقرار موکب امسال نیز همانند سال گذشته در شهر سامرا و نزدیک آستان مقدس امامین عسکرین خواهد بود.

فاضلی نسب با بیان این که خدمات این موکب تنها به تغذیه محدود نمی شود، خاطرنشان کرد: این موکب در حوزه فعالیت های فرهنگی، اسکان زائرین به خصوص بانوان، و تغذیه و پذیرایی زائرین حسینی و اعزام مبلغ به ارائه خدمات خواهد پر داخت.

معرفی مقالات برگزیده همایش بین‌‌المللی تبریز و انقلاب‌ مشروطه

نویسندگان مقالات برگزیده همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب‌ مشروطه ایران با برگزاری همایشی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز معرفی شدند.

بنابر این گزارش، در این همایش به ترتیب؛ مقاله علاءالدین ملک‌اف با عنوان تفکرات سیاسی مرتضی علم‌الهدی سرآغازی بر اندیشه‌های تشیع در طول تاریخ، مقاله احد علامی با عنوان جایگاه تاریخی آذربایجان و تبریز قبل و بعد از مشروطه، مقاله حسن ستاری‌ساربانقلی با عنوان معماری نور در خانه‌های عهد مشروطیت تبریز با نگاهی اشراقی از جمله مقالات برگزیده است.

مقاله یحیی آریا‌خشایشی با عنوان بازخوانی تحولات اقتصادی شهر تبریز در آستانه انقلاب مشروطه، مقاله غفار عبداللهی با عنوان انقلاب مشروطه ایران و ستارخان در آیینه آثار ادبی قفقاز، مقاله مجتبی مقصودی با عنوان انجمن ایالتی تبریز و پیشگامی نهاد‌‌سازی حزبی در ایران، مقاله محمد قربانی‌ گلشن‌آباد با عنوان درآمدی بر احوال و آثار شهید مشروطیت ثقه‌الاسلام تبریزی و مقاله رقیه ولایتی با عنوان بررسی نقش حماسی 31 زن آذربایجانی در جریان انقلاب مشروطیت دیگر مقالات برگزیده معرفی شده هستند.

دوره کامل روزنامه آذرآبادگان به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا شد

دوره کامل روزنامه قدیمی «آذرآبادگان» در آیینی توسط عبدالله ذهتابی، مدیر و سردبیر آن، امروز یکشنبه به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا شد. در این آیین دوره 30 ساله روزنامه «آذرآبادگان» در 70 مجلد به مخزن نشریات کتابخانه مرکزی تبریز اهدا شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های آذربایجان شرقی در این آیین با تقدیر از اقدام مدیر و سردبیر روزنامه «آذرآبادگان» در اهدای این جریده به مخزن نشریات کتابخانه مرکزی تبریز گفت: این گونه اقدامات موجب می شود که پژوهشگران در بررسی دوره های مختلف تاریخی، منابع بکر و دست اولی در اختیار داشته باشند.

شهرام خدایی با اشاره به دوام 30 ساله انتشار روزنامه «آذرآبادگان» در تبریز افزود: این جریده از 1327 تا شهریور 1358 شمسی منتشر شد و به همین دلیل نیز می توان اخبار و گزارش های مرتبط با تحولات سیاسی مهمی همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت، وضعیت جامعه ایران در خفقان پهلوی اول و شرایط کشورمان در حدود یک سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی را در صفحات مختلف آن مطالعه کرد.

امام جمعه تبریز در پیامی فوت مادر 2 شهید را تسلیت گفت

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با صدور پیامی فوت مادر شهیدان 'جعفری آذر شربیانی' را تسلیت گفت، در این پیام آمده است: والدین شهدا که عزیزترین هستی خود را در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی فدا کردند، اسوههای واقعی مقاومت و ایثار هستند.

خبر درگذشت مادری دلسوز و مهربان مرحومه مغفوره الحاجیه خانم «ربابه کریمی دوست شربیانی»، نماد ایمان، مقاومت و مادر شهدای والا مقام «محمدعلی» و «محمد جعفری آذر شربیانی» موجب تالم و تاثر فراوان شد. بی تردید این پدران و مادران شهدا که سرمایههای عظیم کشورمان هستند، خالصانه و برای رضایت حق از عزیزترین سرمایهی خویش گذشتند تا ارواح قدسی آن طائران ملکوت، حافظ و پاسدار نظام و میهن اسلامی‌مان باشد.

والدین شهدا به ویژه این مادر عزیز در لحظه لحظههای زندگی بابرکتشان همواره مبلغ و مروج فرهنگ ناب شهیدان بودهاند و حال روح بلند و ملکوتی شان پس از مدتها فراق، به اعلی ‌علیین پر کشید و در جوار فرزندان شهیدش به آرامش رسید.

این ضایعه را به مردم غیرتمند آذربایجان، خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران به‌ ویژه خانوادههای کریمی دوست شربیانی و جعفری آذر شربیانی صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن مادر فداکار علودرجات و رحمت واسعه الهی مسئلت دارم./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات