۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۵۷۴۰۳۲
با محوریت بازخوانی اندیشه های رهبری؛

اولین کنفرانس جهانی صلح و عدالت برگزار می شود

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی از برگزاری اولین کنفرانس جهانی صلح و عدالت با محوریت بازخوانی اندیشه های رهبری با حضور نمایندگان سازمان ها و نخبگان داخلی و خارجی در تهران تا پایان امسال خبر داد.
داود عامری

به گزارش خبرگزاری رسا، داود عامری، دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در نشست هم اندیشی روز خبرنگار، گفت: هنوز زمان دقیق برگزاری این کنفرانس مشخص نشده اما اعضای کمیته علمی این کنفرانس مشخص شده اند و منتظر هستیم که سازمان های بین المللی دیگر نیز به این کنفرانس بپیوندند.

وی اظهار داشت: نخبگان داخلی و خارجی برای حضور در این کنفرانس شناسایی شده اند و برای مرحله بعدی شرکت در این کنفرانس فراخوانی از سوی مجمع جهانی صلح اسلامی ارائه می شود.

عامری گفت: بناست این کنفرانس با کمک نخبگان فرهنگی در ایران و جهان اسلام و بخشی از نخبگان فرهنگی در آمریکا و اروپا هر دو سال یکبار یه میزبانی یکی از کشورهای اسلامی برگزار شود که فعلا به عنوان نشست فرهنگی تهران نامگذاری شده است و کنفرانس بین المللی فرهنگی به حوزه مطالعات فرهنگی می پردازد.

وی با تقسیم بندی اقدام های بشردوستانه به مادی و معنوی اظهار داشت: اقدام های غیر مادی اعم از حقوقی، اندیشه سازی و گفتمان سازی مورد غفلت قرار گرفته که می توان با پیگیری اینها، نابسامانی ها و تهدیدهای حوزه صلح، کرامت و عدالت را مدیریت کرد.

عامری افزود: اقدام های مادی امروزه پذیرفته شده، سازمان های مردم نهاد و خیریه ها در این زمینه تلاش می کنند اما اقدام های غیر مادی مبتنی بر فرهنگ سازی برای بشر که می تواند منافع بشری را مستقل کرده و دستاوردهای ارزشمندی داشته باشد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: امروز، جهان مملو از تعارض ها، سلطه جویی و خشونت بوده فضایی سراسر از ناامیدی و یأس نسبت به آینده را فراهم می کند.

عامری ادامه داد: با نگاه محققانه، پژوهشگرانه و دقیق به اندیشه های امام و رهبری شهادت می دهیم که انگیزه های جمهوری اسلامی توأم با سعادت و کرامت انسانی است اما به خوبی بیان و گفتمان های لازم به این منظور طراحی نشده و اثربخشی آن در داخل و خارج از کشور کم است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات و آسیب ها در حوزه های مختلف دستاوردهای بزرگ و دستاوردهای ارزشمندی برای سعادت بشر دارد که ظرفیت فکری خوب و علمی در مجمع صلح اسلامی ایجاد شده تا بستر این هنر گفتمان را فراهم کند.

رسانه ها نقش زیادی در پدید آمدن صلح و جنگ دارند

محسن پاک آیین، سفیر سابق ایران در آذربایجان نیز با اشاره به اینکه رسانه ها نقش زیادی در پدید آمدن صلح و جنگ دارند، گفت: آمریکا توانست در حمله به افغانستان با کمک رسانه ها، همه کشورها را همراه کند ولی به دلیل عدم پذیرش رسانه ها این امکان در حمله به عراق نیفتاد.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان، ازبکستان و زامبیا گفت: جمهوری اسلامی از صلح عادلانه حمایت می کند اما اشغال کشورها، کشتن بی گناهان، تروریسم و هژمونی آمریکا در نظام بین الملل با گفتمان صلح عادلانه تناقص دارد، زیرا مغایر با عدالت است.

وی اضافه کرد: صلح پایدار مورد نظر غربی ها نوعی سازشکاری است و در آن خبری از عدالت به عنوان ارزش پایدار، نیست.

روشن کردن دروغ های ترامپ رسالت خبرنگاران است 

جواد محمدی، عضو شورای مجمع جهانی صلح اسلامی هم گفت: سابقه تاریخ ایران نشان می دهد که در ایران همواره با حضور ادیان و اقوام مختلف، مردم در صلح و دوستی زندگی کرده اند. دولتمردان آمریکا در تبلیغات انتخابی اعلام کردند که خودشان داعش را ایجاد کردند اما ترامپ مدعی، ایران را متهم به جنگ طلبی کرده است.

محمدی گفت: یکی از رسالت های مهم رسانه ها و خبرنگاران روشن کردن دروغ های ترامپ است.

دعوت ترامپ برای مذاکره، غبار آلود کردن فضاست 

وی با اشاره به دعوت از ایران توسط ترامپ به مذاکره افزود: دعوت ترامپ به منظور غبار آلود کردن فضا است. خبرنگاران و رسانه ها می توانند الگوهای صلح و عدالت را معرفی کنند و با تبیین آن در جامعه ترویج دهند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: ایرنا

ارسال نظرات