۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۷۶۵۰۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

مداح واقعی همواره به فکر خودسازی معنوی است

استاد حوزه و دانشگاه در جمع مداحان تبریز، گفت: مداح واقعی همواره حامی مظلوم بوده و به فکر سازندگی معنوی خویش است.
حجت‌الاسلام‌ رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در همایش بسیج مداحان استان آذربایجان‌شرقی که در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری ماه محرم در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: شعرای آئینی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت همواره نزد بزرگان دینی از اجر و قرب ویژه‌ای برخوردار بوده اند.

وی با بیان این‌که اعمال و رفتار مداحان همچون روحانیان زیر نظر و دقت آحاد جامعه قرار دارد، خاطرنشان کرد: مداحان که خود را محب اهل بیت می دانند، باید خود را به منش و سبک زندگی آن بزرگان زینت دهند، از این رو باید نسبت به رفتارها، گفتارها و حتی رفت‌وآمدهای خود بسیار دقیق و مراقب باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به این‌که مخاطب‌شناسی یکی از مهم‌ترین اشتراکات کاری روحانیان و مداحان است، تصریح کرد: مخاطبِ امروز با مخاطبان گذشته تفاوت‌هایی دارد، مردم به واسطه مطالعات گسترده و دسترسی ساده به منابع اطلاعاتی؛ به لافاصله ایرادات مداحی را پیدا کرده و تجزیه و تحلیل می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که گریاندن مردم به هر بهایی مورد رضایت و توصیه بزرگان دین نیست، افزود: مردم پای سخنان من‌درآوردی؛ خرافی و صرفا ذوقی نمی نشینند؛ هدف از منابر و عزاداری ها تقویت اعتقادات مردم است؛ تقویت عقیده با اشعار و سخنان ذی‌قیمت میسر خواهد بود.

وی تحول روحی و معنوی، ترک گناه، شبهه زدایی و ارتباط با واجبات دین را از جمله اهداف برگزاری مراسم‌های مذهبی دانست و افزود: مداح واقعی کسی است که نسبت به حودث پیرامون خود، جامعه و اسلام بی تقاوت نیست، او همواره حامی مظلوم بوده و به فکر سازندگی معنوی خویش است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: مداح شاخص و الگو نمی‌تواند به قرائت قرآن، واجبات و حمایت از مظلومین بی تفاوت باشد؛ مداح واقعی سازندگی معنوی را جز با مراقبت و تهذیب نفس جستجو نمی کند، نباید به بهانه عزاداری اباحه گری کرد و مروج برخی خرافات و بدعت‌های غلط بود.

وی تصریح کرد: قرار نیست در مجلس امام حسین(ع) بی دین و بی نماز تربیت شود؛ دغل کاران و غش کنندگان از اهل بیت(ع) نیستند حتی اگر بر مصیبت آنها گریه کنند؛ نباید بی مبنا سخن گفت؛ انتظار داریم تمامی مداحان نسبت به منقولات حساسیت به خرج داد ولو اگر از مشهورین جامعه نقل شده باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به این‌که خداوند در سوره بقره سه بار بر کسانی که به نفع خود نوشته و حقایق خدا را جعل می‌کنند لعنت می‌فرستد، افزود: وظیفه مداحان گریاندن نیست، حق‌گویی است؛ اگر حق مطلب و حقایق تاریخی بیان شود، مخاطب ناخودآگاه دگرگون شده و بر مصائب اهل بیت گریه خواهد کرد./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات