لزوم رعایت انصاف در برجام از سوی دولتمردان غربی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: اصل قانون قصاص که حکم الهی است در زمان حضرت موسی(ع) هم وجود داشته است.
وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه هفتاد و چهارم که می فرماید«فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا لَقِیَا غُلامًا فَقَتَلَهُ قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَکِیَّةً بِغَیْرِ نَفْسٍ لَقَدْ جِئْتَ شَیْئًا نُکْرًا» را تلاوت کرد و افزود: حضرت موسی(ع) و حضرت خضر(ع) بعد از خروج از کشتی به سوی مکانی حرکت کردند و با پسر بچه هایی روبرو شدند که در حال بازی کردن بودند، حضرت خضر(ع) یکی از آن پسر بچه ها که حدود ده سال داشت را از بقیه جدا کرد و او را کُشت، حضرت موسی(ع) با ابراز ناراحتی و تعجب خطاب به حضرت خضر(ع) گفت، آیا بدون دلیل کسی را کُشتی که او کسی را نکشته بود، از این اعتراض حضرت موسی(ع) متوجه می شویم که قانون قصاص به عنوان حکم الهی در آن زمان هم وجود داشته است و از سوی حاکمان به اجرا در می آمده است.
آیت الله مهدوی در ادامه آیه هفتاد و پنجم که می فرماید«قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَکَ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا» را تلاوت کرد و افزود: حضرت خضر(ع) در جواب اعتراض حضرت موسی(ع) علت عمل خودشان را بیان نکردند بلکه گفتند آیا به تو نگفتم که نمی توانی بر همراهی من صبر پیشه کنی.
امام جمعه موقت اصفهان آیه هفتاد و ششم که می فرماید«قَالَ إِنْ سَأَلْتُکَ عَنْ شَیْءٍ بَعْدَهَا فَلا تُصَاحِبْنِی قَدْ بَلَغْتَ مِنْ لَدُنِّی عُذْرًا» را تلاوت کرد و افزود: حضرت موسی(ع) متوجه شدند که اشتباه کردند ولی نمی خواستند که از حضرت خضر(ع) جدا شوند و گفتند اگر بعد از این از تو سؤالی کردم در آن صورت حق داری که من را از همراهی خودت بازداری، اگر بار سوم هم اعتراض کردم از جانب من به عذر رسیده ای و حق داری مرا رها کنی.
استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: دیروز در اخبار اعلام شد که فرانسه در بحث برجام گفته است که باید بحث های دیگر و بحث های موشکی را هم مطرح کنیم، آقای ظریف در جواب بر سر اصل پیمان رفتند و گفتند از پیمانی که با شما بسته ایم بگویید، چرا به پیمان هایتان عمل نمی کنید و سراغ بحث های دیگر می روید؛ این مکالمه نظیر مکالمه حضرت موسی(ع) و حضرت خضر(ع) است که حضرت خضر(ع) به جای جواب حضرت موسی(ع) بحث را عوض کردند و بر سر اصل پیمانشان رفتند.
وی خاطرنشان کرد: از سیاق آیات فوق متوجه می شویم که یک مربی نباید با همان اشتباه اول شاگرد را رها کند و تا سه مرتبه اشتباه قابل چشم پوشی کردن است، شاگرد نیز همانند حضرت موسی(ع) باید دارای انصاف باشد همان طور که ایشان پیشاپیش گفتند که اگر باز هم اعتراض کردم حق داری که من را رها کنی چون شرایط این کار را رعایت نکردم.
آیت الله مهدوی ادامه داد: متأسفانه شاهد بودیم کشورهای مذاکره کننده در برخورد با جمهوری اسلامی ایران جانب انصاف را رعایت نکردند و با وجود این که خودشان ناقض برجام بودند هنوز نمی گذارند جمهوری اسلامی ایران به فعالیت های صلح آمیز هسته ای خودش ادامه دهد، اگر انسان عهدی بست سپس آن را نقض کرد باید منصف باشد و به طرف مقابلش نیز اجازه نقض عهد را بدهد./867/پ۲۰۳/ب۱