۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۸۵۹۶۵
آیت‌الله رشاد:

عیب‌جویی خلاف کمال طلبی است

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه عیب‌جویی خلاف کمال طلبی است، گفت: کسانی که از عیوب خود می‌گذرند و به عیوب دیگران می‌پردازند و از رفع عیوب خود غافل هستند چنین انسان‌هایی در نقص کامل قرار دارند.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به حکمت 157 نهج البلاغه گفت: حضرت در این فراز می‌فرمایند از کسانی نباش که عبرت را بسیار وصف می‌کنند اما خود عبرت نمی‌گیرند.

وی افزود: این افراد خود می‌نشینند و از اینکه دنیا بی وفا، زودگذر و بی ارزش است و از سرگذشت گذشتگان سخن می‌گویند و به دیگران توصیه می‌کنند که باید از سرگذشت و سرنوشت پیشینیان عبرت بگیرند. اینان بسیار از عبرت گیری و عبرت آموزی سرگذشت و سرنوشت افراد مثال می‌زنند و سخن می‌گویند اما عجیب که خود هرگز عبرت نمی‌گیرند.

آیت‌الله رشاد در ادامه بیان داشت: همچنین حضرت فرمودند: در زمره کسانی نباش که وقتی در مقام داوری و قضاوت قرار می‌گیرد با تبعیت از هوای نفس به زیان دیگران و به نفع خود حکم می‌کند و این گونه نیست که علیه نفس خود و به نفع غیر حکم کند؛ بشر قهرا این گونه است.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران در ادامه با بیان اینکه حب ذات داشتن اشکالی ندارد، گفت: این فطرت و طبیعت آدمی است و حب ذات داشته باشد و داشتن برای انسان مذموم نیست؛ اما اگر انسان هوای نفس خویش را بر دیگری ترجیح دهد و حقوق دیگران را ضایع کند این خلاف اخلاق، انصاف، عدالت و رفتار است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در ادامه اظهار داشت: اگر انسان از خود بگذرد و به نفع دیگران حکم کند این انسان به کمال رسیده است اما برعکس زمانی که مفاسد، معاصی، لغزش‌ها و خطاها مطرح است از خود گذشت و به دیگران نسبت داد این نقص است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که از عیوب خود می‌گذرند و به عیوب دیگران می‌پردازند و از رفع عیوب خود غافل هستند چنین انسان‌هایی در نقص کامل قرار دارند./813/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات