۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۵۸۶۸۷۶
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

حوزه درطول تاریخ اهتمام وافری در زمینه قرآن کریم داشته است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه علمیه در طول تاریخ شیعه اهتمام وافری در زمینه قرآن کریم داشته است، گفت: مطالب سخیفی که گاهی از لسان برخی حوزوی ها هم صادر می شود مبنی بر این که «حوزه علمیه توجهی به قرآن کریم ندارد» به مثابه همان تهمتی است که در باب تحریف قرآن به حوزه ها می زنند.
ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه های علوم قرانی مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عصر امروز در ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه علوم قرآنی مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که حوزه های علمیه به ویژه مراجع تقلید و علمای بزرگ در طول تاریخ شیعه اهتمام وافری در زمینه قرآن کریم داشته اند، گفت: مطالب سخیفی که متأسفانه گاهی از لسان برخی حوزوی ها هم صادر می شود مبنی بر این که «حوزه علمیه توجهی به قرآن کریم ندارد» به مثابه همان تهمتی است که در باب تحریف قرآن به حوزه ها می زنند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه بزرگانی همچون حضرت آیت الله خویی دارد که کتاب البیان را در زمینه تفسیر نگاشتند و همچنین مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی که کتاب المدخل التفسیر را ناظر به فرمایشات حضرت آیت الله خویی به نگارش درآوردند.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: امیدواریم ضمن این همایش ها گوشه ای از فعالیت های قرآنی حوزه های شیعه به ویژه مراجع تقلید و همچنین گوشه ای از خدماتی که این بزرگواران نسبت به قرآن کریم به جا آورده اند برای همگان روشن شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر مطالبی که در فهم محتوایی تفسیر و آیات قرآن کریم که از فقهای ما صادر شده است جمع شود، قابل مقایسه با تفسیر موجود نخواهد بود.

وی در ادامه با بیان این که خبر واحد در تفسیر قرآن کریم یکی از کلیدی ترین مباحث است، عنوان کرد: اگر قرآن کریم از روایات غیر متواتر جدا شود، خسارت بسیار بزرگی به معارف دینی وارد خواهد شد، بنابراین اگر بتوانیم حجیت خبر واحد را اثبات کنیم، معارف بسیاری در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به این که اصولیون قائل به حجیت خبر واحد شده اند، بیان کرد: ادعای ما این است که خبر واحد در احکام، اعتقادات، تفسیر، تاریخ و موارد دیگر معتبر بوده و حجیت دارد؛ مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی نیز به تبع از اصولیون معتقدند ادله عمومیت داشته و همه را شامل می شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به آیات، روایات و سیره معصومان(ع) در زمینه خبر واحد اشاره و مطرح کرد: اگر خبر واحد حجیت نداشت، هیچگاه ائمه معصومین(ع) روایات غیر از آیات احکام را برای اصحاب نقل نمی کردند تا آن ها نیز برای دیگران نقل کنند.

وی با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی(ره) در زمینه حجیت یا عدم حجیت خبر واحد ابراز کرد: ما اگر بخواهیم خبر واحد را به این دلیل که مفید ظن است، حجت ندانیم، باب تفسیر قرآن به قرآن بسته خواهد شد، زیرا ما از ظواهر آیات دیگر برای تفسیر یک آیه استفاده می کنیم و ظواهر هم مفید یقین نیستند و تنها ظن ایجاد می کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی یادآور شد: اعتبار خبر واحد در تفسیر قرآن کریم مسلم است و ما بر اساس «انما یعرف من خوطب به» معتقدیم باید به سراغ روایاتی که از طریق خبر واحد به دست ما رسیده اند، رفت./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات