توضیحات آیت الله علیدوست درباره الزام یا عدم الزام حجاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در جلسه درس اخلاق هفتگی مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) به نکاتی در خصوص مطالبی که در برنامه شوکران از شبکه چهار صدا و سیما مطرح گردید، پاسخ داد.
آیت الله علیدوست در این نشست با اشاره به بحث حجاب و لزوم یا عدم لزوم آن در دین اسلام اظهار داشت: عده ای انتقاد می کنند که چه دلیل و استنادی در اسلام در خصوص اجبار بر حجاب وجود دارد مخصوصا وقتی در سیره، بر اجبار استنادی وجود ندارد که در جواب باید گفت: ما هیچ گزارشی از زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام بر اجبار نداریم کما این که دلیلی بر عدم آن هم نیست.
استاد علیدوست در این باره ادامه داد: اصولا وقتی آیه حجاب نازل شد، اصلا پدیده ای بنام بی حجابی یا بدحجابی نداشتیم. آنقدر پیامبر نافذ الکلمه بود که همه اطاعت میکردند، و اصولا زمینه بد حجابی یا بی حجابی نبود که پیامبر بخواهند وارد شوند یا نشوند. البته حجاب ضروری دین است و اصل وجوب آن ضروری است.
مدرس دروس خارج فقه و اصول در زاویه دیگر از صحبت های خود، تبعیت عده ای از سیره و سنت، بدون در نظر گرفتن شرایط و ظرف زمان را تقبیح کرد و افزود: سیره با قول معصوم تفاوت دارد، سیره را باید با شرایط صدور آن در نظر گرفت و نمی توانیم همین گونه تمسک کنیم. و هماره باید این نکته را در نظر داشت که اصولا صرف تمسک به سیره چقدر می تواند صحیح باشد در صورتی که شرایط کاملا تفاوت دارد؟ به عنوان مثال، بحثی مطرح بود که جنگهای پیامبر تا چه حدی دفاعی و تا چه حدی تهاجمی بود بر این اساس عده ای معتقد بودند که تماما دفاعی بوده و عده ای هم معتقد بودند تهاجمی بوده، سوال این است که چه نتیجه ای را ما می خواهیم از این مباحث استحصال کنیم؟ آیا جمهوری اسلامی هم می تواند بر فرض اثبات جنگ ها بر مبنای تهاجم، به کشورهای دیگر حمله کند به نام صدور دین ؟!
آیت الله علیدوست اضافه کرد: سیره دنبال بسیاری از مفاسد و مصالح است و بالطبع تمسک به سیره هم باید دقیق باشد؛ در عین حال که نباید این ظرفیت را از دست داد ،ولی نباید همین گونه بدون سنجیدن شرایط، دربست آن را پذیرفت؛ باید شرایط را سنجید و اگر مصلحت اقتضا کرد آن موقع در صورت تطبیق برخی مصادیق، آن را اجرا نمود .
وی با رویکرد ضابطه مند در این باره گفت: آنچه امروز من معتقدم این است که هر چه به شکل قانون درآمد، واجب شرعی است. یعنی واجب و ضروری شرعی است ضمن این که هر چیز که به شکل قانون در آمد، قابل اتباع است و الان حجاب، قانون کشور است که حتی جهانگردان نیز باید آن را محترم بشمارند؛ زیرا این قانون است که احترام دارد به خصوص این که ریشه دینی هم داشته باشد.
وی به تضاد موجود در اجرای برخی برنامه ها از سوی ارگانها اشاره کرد و ادامه داد: معتقدم بهترین نهادهای قانون گذاری را داریم؛ و به عبارتی قانون خوب تنظیم می شود؛ مجلس ،شورای نگهبان، و مجمع تشخیص مصلحت نظام منتها ناهماهنگی هایی در اجرا هست که این نا هماهنگی ها ایجاد مشکل می کند و مشکل هم همیشه هزینه زاست. /924/پ202/ج