۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۵۹۵۲۶۰
به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی؛

40 هزار برنامه از سوی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود + فیلم

40 هزار برنامه از سوی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود + فیلم
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 40 هزار برنامه از سوی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به مناسبت 40 سالگی انقلاب در سراسر کشور برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، امروز در نشست خبری که در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به تشریح برنامه‌های جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم فجر نماد بسیار ارزشمند و مقدسی است.

وی افزود: فجر آغاز حاکمیت نور است و دهه فجر انقلاب نیز بر این اساس نام‌گذاری شده است، دهه فجر خط بطلانی بر باطل و ظلمت بود.

حجت‌الاسلام ارزانی بابیان اینکه همه مساجد خانه الهی هستند، ابراز کرد: علل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی اقبال مردم به مسجد بود و انقلاب مساجد را بازتعریف کرد رهبر معظم انقلاب فرمودند: مسجد مرکز تفکر، تأمل و تسویه روح است مسجد هم‌مدرسه است و هم دانشگاه، مساجد را فراموش نکنید.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه 26 سال از تأسیس کانون‌های  فرهنگی هنری مساجد می‌گذرد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب درباره کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فرمودند: سفارش می‌کنم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید؛ امسال با توجه به 40 سالگی انقلاب شاهد برگزاری بیش از 40 هزار برنامه به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور هستیم که این فعالیت‌های با ده شعار همراه خواهد بود.

رییس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به شعار اول که با عنوان شفاف‌سازی نام‌گرفته بود، گفت: سامانه جامع آمار و اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سجا «بچه‌های مسجد» از ابتدای سال 97 فعالیت خود را آغاز کرد و تا به این ساعت 22 هزار و 960 کانون در این سامانه به ثبت رسیدند و امید است تا پایان سال این تعداد به 25 هزار افزایش یابد.

وی در خصوص شعار دوم که اطلاع‌رسانی مسجد نام‌ داشت، بیان کرد: طرح هر مسجد یک خبرنگار از برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خواهد بود و امید است تا عرض سه سال این شعار عملیاتی شود و شاهد فعالیت هزار و 600 خبرنگار در عرصه مسجد باشیم، لازم به ذکر است که اولویت سنی ما در انتخاب این افراد از سن 15 الی 18 سال و نهایت 21 سال خواهد بود.

حجت‌الاسلام ارزانی هنر در خدمت قرآن را سومین شعار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برشمرد و اظهار داشت: بر اساس روایات اهل‌بیت(ع) و آیات قرآن کریم انس با قرآن بسیار ارزشمند بوده چرا که این انس مقدمه‌ای برای عمل به فرامین آیات به شمار می‌رود ازاین‌رو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اقدام به برگزاری سیزدهمین جشنواره حفظ قرآن کریم اقدام کرده و تاکنون 32 هزار و 600 نفر در سامانه سجا برای شرکت در این جشنواره ثبت‌نام کردند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمین شعار را گامی به ژرفای قرآن بیان کرد و گفت: تفسیر کوتاه مانند جزء 5 و 6 همچنین توجه به فعالیت‌های تخصصی در حوزه صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه از دیگر اقداماتی بود که در راستای عملیاتی ساختن این شعار انجام‌شده است.

وی با اشاره به پنجمین شعار که نغمه‌های آسمانی توسط آسمانی‌ها نام‌گرفته بود، بیان کرد: ذیل این شعار ما سرود 40 هزارنفری بچه‌های مسجد را به‌صورت هم‌زمان دررد 400 نقطه کشور اجرا خواهیم کرد. این 40 هزار نفر یک اجتماع مشخص در یک مکان مشخص نیستند بلکه در مکان‌های متفاوت این سرود هم‌زمان اجرا می‌شود.

رییس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد درباره شعار ششم گفت: نقش‌پذیری برای نقش‌آفرینی از دیگر شعارها کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خواهد بود تا با اجرای تئاتر نقش‌پذیری بچه‌های مسجد احیا شود. ازاین‌رو برنامه 40 مسجد 40 نمایش در دهه فجر برگزار خواهد شد.

وی شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با کتاب‌خوانی را هفتمین شعار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برشمرد و عنوان کرد: تمدن‌های ماندگار با کتاب مأنوس هستند و امروز ما شاهد فعالیت 7 هزار و 310 کتابخانه مخزن دار و 6 هزار و 639 کتابخانه قفسه باز در مساجد هستیم. همچنین طرح شنبه‌های با کتاب را امسال در 200 مسجد اجرا کردیم.

حجت‌الاسلام ارزانی در خصوص شعار هشتم که تحکیم بنیان خانواده با محوریت مسجد بود، اظهار داشت: طرح سفیران اجتماعی در حال حاضر در 5 استان اجرا شده است در هر شهرستان هر کانون 80 سفیر اجتماعی دارد و در هر شهرستان 10 مسجد فعال می‌شود تا بتواند درمجموع حدود 20 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد و در اجرای این امر حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی مشارکت دارند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بانوان پیشگامان تریپت را نهمین شعار مطرح کرد و گفت: توجه به بانوان جامعه و نقش تربیتی آنان بسیار حائز اهمیت است امروز بیش از دو هزار مدیر مسؤولان کانون فرهنگی و هنری مساجد را بانوان تشکیل می دهند.

وی درباره شعار دهم، عنوان کرد: یکدیگر را بهتر بشناسیم شعار دهم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ایام دهه فجر خواهد بود و هدف این شعار فعال‌سازی این کانون‌ها در حوزه بین‌الملل  است که در این زمینه می‌توان به راه‌اندازی موکب‌های الاتحاد در ایام اربعین و اجلاس مسجد، پایگاه اخوت جهان اسلام اشاره کرد.  

یادآور می‌شود در پایان این نشست از سرود 4000هزارنفری بچه‌های مسجد رونمایی شد./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات