۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۶۰۲۱۲۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

سخن حق نباید در جامعه کمرنگ شود

سخن حق نباید در جامعه کمرنگ شود
آیت الله عالمی با تاکید بر اینکه سخن حق نباید در جامعه کمرنگ شود، گفت: سخنی که باعث تثبیت کلام باطل شود ظلم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عالمی نماینده مجلس خبرگان رهبری، در نخستین جلسه دعای بیستم دعای شریف صحیفه سجادیه سال جدید که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: در فرازی از این دعای نورانی حضرت در محضر پروردگار عالم چنین عرض می کنند بارالها؛ به من قدرتی ده تا بتوانم ظلم کسانی را که بر من ستم روا می دارند دفع کنم.

وی با بیان اینکه ظلم مساله ای بسیار تلخ و ناگوار است، ابراز کرد: ما باید با توجه به کلام امام سجاد(ع) که از خداوند قدرتی برای دفع ظلم درخواست می کنند این مهم را در نظر بگیریم که اگر ظالمی در چنگال قدرت ما گرفتار شد مراقب باشیم تا عملی انجام ندهیم که بر او ظلم شود چرا که در این صورت ما با او هیچ تفاوتی نخواهیم داشت.

آیت‌الله عالمی ادامه داد: این فراز از دعای امام سجاد(ع) به ما می آموزد که قدرت انسان باید در راستای دفع ظلم به کار گرفته شود چرا که دفع ظلم مطلوب و مورد رضای الهی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ظلم عملی قبیح و مذموم است، عنوان کرد: همان گونه که ظلم زشت و قبیح و است پذیرفتن ظلم نیز زشت و قبیح محسوب می شود، حال اگر خداوند به انسان قدرت داد تا دفع ظلم کند این مجوز نمی شود که او هم مرتکب ظلم شود بلکه عملکرد انسان در برابر ظالم باید به گونه ای باشد که ریشه ظلم نابود شود نه اینکه خود نیز در زمره ظالمان قرار گیرد.

وی با اشاره به فراز دیگر این دعای شریف گفت: خواسته دیگری که حضرت از خداوند دارند این است که می فرمایند: بارالها به من زبانی عنایت کن تا بتوانم آن کسی که با من مخاصمه، محاجه می کند و در برابر من موضع باطل می گیرد و می خواهد موضع باطل خود را اثبات کند بایستم و اجازه ندهم او با بیان باطل موضع باطلش را تثبیت کند؛ حضرت در اینجا به کیفیت سخن گفتن اشاره می کنند.

آیت‌الله عالمی ادامه داد: انسان در برابر سخن باطل دیگران باید مراقب باشد تا مبادا باعث تثبیت سخن باطل ظالمان شود و از تثبیت کلام حق اجتناب کند بلکه انسان در برابر سخن باطل باید از موضع کلام حق دفاع کند تا به این طریق کلام حق در میان مردم به جریان بیفتد و موضع حق در میان جامعه اعمال شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات