مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی:
جامعه پردازی قطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب است
حجت الاسلام مهدوی ارفع، جامعه پردازی را قطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب خواند و گفت: خودسازی هم بدون جامعه پردازی جهت اجتماعی ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی، صبح امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی در شهرکرد با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب»، با یادآوری اینکه این بیانیه سومین بیانیه رهبری در چهل ساله انقلاب پس از دو بیانیه سالهای ۶۸ و ۷۷ است، اظهار کرد: بیانیه بهمن ماه ۹۷ بیانیه مأموریت و رسالت است که نقشه راه چهل سال آینده را روشن میکند و بیانیه ولی فقیه زمان، حجت بر همگان محسوب میشود.
وی با انتقاد از نگاه متشتت برخی اهالی علم به این بیانیه، گفت: ولی فقیهِ حجت زمان از باب اشراف بر مسائل گذشته و حال در داخل و خارج کشور و نیز نگاه آینده نگرانه این بیانیه را نوشته اند و این خود حجت است و در پی حجت بودن برای آن، امری بیهوده است.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با تأکید بر سنگین بودن متن بیانیه و فراوانی مفاهیم گفتمانی آن، بیان کرد: همین امر، تحلیل و پیاده سازی آن را دشوار میسازد، اما در صورت اتخاذ نگاه راهبردی در قبال بیانیه میتوان از ایجاد تردید و حیرت در برابر پیچیدگی آن جلوگیری کرد.
وی در تشریح نگاه راهبردی، گفت: در این نوع نگرش، تمام واژهها و مفاهیم گفتمانی در کنار هم وزن شده و پایه و دال مرکزی متن که چونان نخ تسبیح تمام مفاهیم را به هم پیوند میدهد، هویدا میشود که با دقت و تمرکز میتوان نقش هر کدام از گفتمانها را در رابطه با مفهوم پایهای درک کرد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به نقطه ثقل و تمرکز بیانیه، افزود: گفتمان پایهای این بیانیه همانا «جامعه پردازی» است که در کنار خودسازی راه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی تا قرار گرفتن عالم زیر نگاه واحد توحیدی، یعنی ظهور امام عصر (عج)، هموار میکند.
مدرس حوزه و دانشگاه، جامعه پردازی را قطب اصلی بیانیه گام دوم خواند و تصریح کرد: در نگاه راهبردی برای عرضه تمدن اسلامی به جامعه بشریت، نخست باید توانسته باشیم ادعای خود را در جامعه نمونه پیاده کنیم که یک جامعه در گوشهای از زمین توانسته با همین نسخه دنیا و آخرت خود را آباد کند پس جامعه پردازی رکن رکین است و نقش و جایگاهی مقدم بر تمدن سازی دارد.
وی با اشاره به اینکه خودسازی هم بدون جامعه پردازی جهت اجتماعی ندارد، افزود: خودسازی بدون جامعه سازی، سکولار است چرا که جامعه اسلامی افقی را ترسیم میکند که اسلام بدون سیاست در آن بی معناست.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی، «امتسازی» را تعبیر اسلامی جامعه پردازی خواند و بیان کرد: در منطق قرآن، جامعه بر دو محور امام و امت استوار است و در همین راستا امیرمؤمنان (ع) در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه، حقوق امام بر امت و حقوق امت بر امام را بر میشمارد.
وی در خصوص عوامل لازم برای توفیق در جامعه پردازی و به دنبال آن، معرفی اسلام به دنیا، گفت: دستیابی به دانش، بینش و نرم افزار جامعه پردازی، بهره مندی از هدایت امام و نیز امتی که بتواند تحت هدایت امام، بسترهای تحقق این دانش و بینش را ایجاد کند سه شرط توفیق در این امر هستند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با استناد به تاریخ حیات پربار امام علی (ع)، یادآوری کرد: در عصر آن امام بزرگوار، دو شرط نخست یعنی امام و دانش و بینش در جامعه اسلامی مهیا بود، اما ایشان یار و امت نداشتند و لذا به گواه تاریخ، پس از چهارده قرن هنوز هم امت علی (ع) تمثیلی از روسیاهی و نامردی هستند.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جامعه اسلامی در آن روزگار جمعیت داشت، اما جماعت نداشت، افزود: حکومت این امام بزرگوار نمونه واضح و روشنی است برای اثبات اینکه جامعه اسلامی بدون امت سازی به نابودی کشیده میشود.
وی با استناد به خطبه ۲۷ نهج البلاغه، گفت: از این خطبه، که به ماجرای دستور نبرد مسلمانان با شامیان و امتناع امت از عمل به دستور امام اختصاص دارد، میتوان دریافت که اگر امت خیر و شر مورد تشخیص امام را خیر و شر خودش نداند، محکوم به ذلت و حقارت است همچنان که امت ایشان در شهر خودشان مورد هجوم شامیان و فراتر از آن، مورد لعن و نفرین امتشان قرار گرفتند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با استناد به آیه ۱۴ سوره مبارکه حجرات و آیه ۵۲ سوره مبارکه آل عمران، تأکید کرد: امت اسلامی با محوریت امام دارای سه لایه «بصیرت»، «اطاعت» و «تسلیم» است و هر که از این سه لایه خارج باشد امت نیست ولو در بیت امام زندگی کند.
وی در تشریح لایه بصیرت، گفت: برخی افراد در جامعه اسلامی به ترازی از فهم و آینده نگری میرسند که همه وجود خود را وقف امام میکنند که در زمان امام علی (ع) این افراد انگشت شمار بودند و در عصر امروز میتوان نمونههایی را برشمرد که همواره یار و یاور رهبری هستند و شب و روز دغدغه یاری دارند.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی با بر شمردن نام هایی، چون قاسم سلیمانی، صیاد شیرازی، احمدی روشن، آوینی، تهرانی مقدم، ادامه داد: اینان دو ویژگی ممتاز دارند نخست آنکه تمام هستی خود را وقف امام خود میکنند و توجه رهبری نیز معطوف شخص اینهاست و دوم آنکه این دست افراد در تاریخ و فرهنگ شیعه در صورت غیبت، ولی زمان خودشان، جایگزین ایشان میشوند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به لایه اطاعت و ایمان که پر جمعیت ترند، تصریح کرد: اینان کسانی هستند که دغدغه یاری رهبری را ندارند، باری از دوش ایشان بر نمیدارند، اما تابع تمام و کمال امر یا نهی ایشان هستند.
وی لایه تسلیم را لایه اکثریت خواند و بیان کرد: این افراد معاند، مخالف یا معارض نیستند، اما گاهاً گوش به فرمان رهبری هم نیستند و تشخیص خودشان معیار است یعنی در جایی که خواسته رهبری مطابق میل خودشان نباشد، از اطاعت سرباز میزنند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با ارائه تبیین دیگری از جامعه سازی، گفت: جامعه سازی یعنی ساختن امتی از سنخ لایه نخست به گونهای که تعدد افراد با بصیرت افراد لایه تسلیم را در خود هضم کند، خطر بزرگ جامعه آنجاست که اکثریت افراد جامعه لایه تسلیم باشند چرا که دشمن با حربه جنگ نرم به راحتی در ذهن آنان رسوخ و آنان را به لایه سیاه معاند تبدیل میکند که امروز در این قصه ضعیف عمل کرده ایم.
مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه جنگ امروز جنگ گفتمان هاست، بیان کرد: باید فضا را برای متدین متعهد انقلابی فراهم کرد تا بتواند ذهن خاکستری افراد لایه تسلیم را به اطاعت و حتی نصرت سوق دهد تا شاهد شکلگیری امت زمان امام خمینی (ره) باشیم، که به تعبیر ایشان، حتی امت رسول الله (ص) نیز به خوبی آن امت نبود.
حجت الاسلام مهدوی ارفع تحقق اراده امام (ره) و اطمینان خاطر از جانب امت را مهمترین خصوصیت حکومت اسلامی عصر ایشان دانست و اضافه کرد: مصداقهای بارز این خصوصیات بسیارند و در جایی که امام دستوری صادر میکردند یاران ایشان با جان و دل برای تحقق آن تلاش میکردند و مطیع ایشان بودند.
وی بیانیه گام دوم انقلاب را حکم مأموریت همگان دانست و خاطرنشان کرد: امروز امت سازی تکلیف همه افراد جامعه در هر صنف و با هر سطح معلومات است چرا که هر چه شمار اذهانِ همراه با رهبری افزایش یابد، جریان اراده، ولی در جامعه واقعیتر و عملیتر خواهد شد./۹۴۵۷/پ210/ب1
وی با انتقاد از نگاه متشتت برخی اهالی علم به این بیانیه، گفت: ولی فقیهِ حجت زمان از باب اشراف بر مسائل گذشته و حال در داخل و خارج کشور و نیز نگاه آینده نگرانه این بیانیه را نوشته اند و این خود حجت است و در پی حجت بودن برای آن، امری بیهوده است.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با تأکید بر سنگین بودن متن بیانیه و فراوانی مفاهیم گفتمانی آن، بیان کرد: همین امر، تحلیل و پیاده سازی آن را دشوار میسازد، اما در صورت اتخاذ نگاه راهبردی در قبال بیانیه میتوان از ایجاد تردید و حیرت در برابر پیچیدگی آن جلوگیری کرد.
وی در تشریح نگاه راهبردی، گفت: در این نوع نگرش، تمام واژهها و مفاهیم گفتمانی در کنار هم وزن شده و پایه و دال مرکزی متن که چونان نخ تسبیح تمام مفاهیم را به هم پیوند میدهد، هویدا میشود که با دقت و تمرکز میتوان نقش هر کدام از گفتمانها را در رابطه با مفهوم پایهای درک کرد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به نقطه ثقل و تمرکز بیانیه، افزود: گفتمان پایهای این بیانیه همانا «جامعه پردازی» است که در کنار خودسازی راه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی تا قرار گرفتن عالم زیر نگاه واحد توحیدی، یعنی ظهور امام عصر (عج)، هموار میکند.
مدرس حوزه و دانشگاه، جامعه پردازی را قطب اصلی بیانیه گام دوم خواند و تصریح کرد: در نگاه راهبردی برای عرضه تمدن اسلامی به جامعه بشریت، نخست باید توانسته باشیم ادعای خود را در جامعه نمونه پیاده کنیم که یک جامعه در گوشهای از زمین توانسته با همین نسخه دنیا و آخرت خود را آباد کند پس جامعه پردازی رکن رکین است و نقش و جایگاهی مقدم بر تمدن سازی دارد.
وی با اشاره به اینکه خودسازی هم بدون جامعه پردازی جهت اجتماعی ندارد، افزود: خودسازی بدون جامعه سازی، سکولار است چرا که جامعه اسلامی افقی را ترسیم میکند که اسلام بدون سیاست در آن بی معناست.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی، «امتسازی» را تعبیر اسلامی جامعه پردازی خواند و بیان کرد: در منطق قرآن، جامعه بر دو محور امام و امت استوار است و در همین راستا امیرمؤمنان (ع) در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه، حقوق امام بر امت و حقوق امت بر امام را بر میشمارد.
وی در خصوص عوامل لازم برای توفیق در جامعه پردازی و به دنبال آن، معرفی اسلام به دنیا، گفت: دستیابی به دانش، بینش و نرم افزار جامعه پردازی، بهره مندی از هدایت امام و نیز امتی که بتواند تحت هدایت امام، بسترهای تحقق این دانش و بینش را ایجاد کند سه شرط توفیق در این امر هستند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با استناد به تاریخ حیات پربار امام علی (ع)، یادآوری کرد: در عصر آن امام بزرگوار، دو شرط نخست یعنی امام و دانش و بینش در جامعه اسلامی مهیا بود، اما ایشان یار و امت نداشتند و لذا به گواه تاریخ، پس از چهارده قرن هنوز هم امت علی (ع) تمثیلی از روسیاهی و نامردی هستند.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جامعه اسلامی در آن روزگار جمعیت داشت، اما جماعت نداشت، افزود: حکومت این امام بزرگوار نمونه واضح و روشنی است برای اثبات اینکه جامعه اسلامی بدون امت سازی به نابودی کشیده میشود.
وی با استناد به خطبه ۲۷ نهج البلاغه، گفت: از این خطبه، که به ماجرای دستور نبرد مسلمانان با شامیان و امتناع امت از عمل به دستور امام اختصاص دارد، میتوان دریافت که اگر امت خیر و شر مورد تشخیص امام را خیر و شر خودش نداند، محکوم به ذلت و حقارت است همچنان که امت ایشان در شهر خودشان مورد هجوم شامیان و فراتر از آن، مورد لعن و نفرین امتشان قرار گرفتند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با استناد به آیه ۱۴ سوره مبارکه حجرات و آیه ۵۲ سوره مبارکه آل عمران، تأکید کرد: امت اسلامی با محوریت امام دارای سه لایه «بصیرت»، «اطاعت» و «تسلیم» است و هر که از این سه لایه خارج باشد امت نیست ولو در بیت امام زندگی کند.
وی در تشریح لایه بصیرت، گفت: برخی افراد در جامعه اسلامی به ترازی از فهم و آینده نگری میرسند که همه وجود خود را وقف امام میکنند که در زمان امام علی (ع) این افراد انگشت شمار بودند و در عصر امروز میتوان نمونههایی را برشمرد که همواره یار و یاور رهبری هستند و شب و روز دغدغه یاری دارند.
مسؤول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی با بر شمردن نام هایی، چون قاسم سلیمانی، صیاد شیرازی، احمدی روشن، آوینی، تهرانی مقدم، ادامه داد: اینان دو ویژگی ممتاز دارند نخست آنکه تمام هستی خود را وقف امام خود میکنند و توجه رهبری نیز معطوف شخص اینهاست و دوم آنکه این دست افراد در تاریخ و فرهنگ شیعه در صورت غیبت، ولی زمان خودشان، جایگزین ایشان میشوند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به لایه اطاعت و ایمان که پر جمعیت ترند، تصریح کرد: اینان کسانی هستند که دغدغه یاری رهبری را ندارند، باری از دوش ایشان بر نمیدارند، اما تابع تمام و کمال امر یا نهی ایشان هستند.
وی لایه تسلیم را لایه اکثریت خواند و بیان کرد: این افراد معاند، مخالف یا معارض نیستند، اما گاهاً گوش به فرمان رهبری هم نیستند و تشخیص خودشان معیار است یعنی در جایی که خواسته رهبری مطابق میل خودشان نباشد، از اطاعت سرباز میزنند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با ارائه تبیین دیگری از جامعه سازی، گفت: جامعه سازی یعنی ساختن امتی از سنخ لایه نخست به گونهای که تعدد افراد با بصیرت افراد لایه تسلیم را در خود هضم کند، خطر بزرگ جامعه آنجاست که اکثریت افراد جامعه لایه تسلیم باشند چرا که دشمن با حربه جنگ نرم به راحتی در ذهن آنان رسوخ و آنان را به لایه سیاه معاند تبدیل میکند که امروز در این قصه ضعیف عمل کرده ایم.
مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه جنگ امروز جنگ گفتمان هاست، بیان کرد: باید فضا را برای متدین متعهد انقلابی فراهم کرد تا بتواند ذهن خاکستری افراد لایه تسلیم را به اطاعت و حتی نصرت سوق دهد تا شاهد شکلگیری امت زمان امام خمینی (ره) باشیم، که به تعبیر ایشان، حتی امت رسول الله (ص) نیز به خوبی آن امت نبود.
حجت الاسلام مهدوی ارفع تحقق اراده امام (ره) و اطمینان خاطر از جانب امت را مهمترین خصوصیت حکومت اسلامی عصر ایشان دانست و اضافه کرد: مصداقهای بارز این خصوصیات بسیارند و در جایی که امام دستوری صادر میکردند یاران ایشان با جان و دل برای تحقق آن تلاش میکردند و مطیع ایشان بودند.
وی بیانیه گام دوم انقلاب را حکم مأموریت همگان دانست و خاطرنشان کرد: امروز امت سازی تکلیف همه افراد جامعه در هر صنف و با هر سطح معلومات است چرا که هر چه شمار اذهانِ همراه با رهبری افزایش یابد، جریان اراده، ولی در جامعه واقعیتر و عملیتر خواهد شد./۹۴۵۷/پ210/ب1
ارسال نظرات