۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۶۴۸۰۳۵

فتوای آیت الله شبیری زنجانی درباره روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا

فتوای آیت الله شبیری زنجانی درباره روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا
حضرت آیت الله شبیری زنجانی به استفتایی درباره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان در دوران شیوع ویروس کرونا، پاسخ داد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله شبیری زنجانی به استفتایی درباره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان در دوران شیوع ویروس کرونا، پاسخ داد.
 
متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است:
 

سؤال: با توجه به شیوع ویروس خطرناک کرونا و گفته های پزشکان مبنی بر تقویت بدن برای جلوگیری از اثر کردن ویروس، آیا در ماه رمضان امسال می شود روزه نگرفت؟

جواب: اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است. البته نباید مرتکب تظاهر به روزه خواری شده و به ماه مبارک بی احترامی کند.

همچنین اگر با تغییر شرایط؛ مثلاً با ماندن در منزل، تحرک کمتر، رعایت نکات بهداشتی و مصرف غذاها و نوشیدنی های تقویتی، بتواند احتمال متعارف ضرر را دفع کند و ایجاد چنین شرایطی موجب مشقت شدید نشود، باید چنین کند و روزه بگیرد.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
حاج اقا بی بی سی از قول شما جور دیگه ای گفت
1
0
ناشناس
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
اتفاقا اون بند آخر رو رسانه های خودی هم ندیدم منعکس کنند !
عجیبه که ...
خداوند توفیق روزه را سلب نفرماید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
کرونا یادمان داد
پول ، دارایی و قلدری، دلیل موجهی برای داشتن زندگی‌ای متمایز و بهتر از دیگران نیست..
سرنوشت همه ما در سراسر زمین به هم گره خورده است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
شواهد نشان میدهد کرونا تا محقق شدن همه گیری در کشور میهمان ماست. آنچه از رسانه ها منعکس می‌شود موارد ثبت شده در مراکز درمانی است دهها برابر این آمار افرادی هستند که سطحی از علائم را تجربه کرده اند و با ایجاد شدن شرایط ایمنی بدن بهبود پیدا کرده اند این افراد که مردد از کرونایی شدن بودند قائدتا در ارتباط با اطرافیان و جامعه مراقبت لازم را نکرده اند بنابراین بعنوان ناقل در جامعه شناخته می‌شوند این سطح از مراجعه به مراکز درمانی و مرگ و میر هم اگر زیاد تر نشود حالا حالاها باید بپذیریم
1
0
ستوده
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
ان شاالله به یاری خداوند و توفیق الهی این ماه مبارک تما روزه ها را خواهیم گرفت
3
0
حجره
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
استفتائات جهت دار از مراجع تقلید در مورد ماه رمضان

پدیده استفتائات شرعی، سابقه دیرینه ای به اندازه تاریخچه نظام اجتهاد و تقلید دارد و مراجع عظام گاه بنا به دلائلی از پاسخ به برخی پرسش ها امتناع ورزیده یا برای پیشگیری از سوءاستفاده های غیرمتشرعین، از علنی کردن برخی دیدگاه های فقهی خویش امتناع کرده اند.

با رواج رسانه های جمعی و افزایش سرعت مهارناشدنی اطلاعات در فضای مجازی،تلاش های سازمان یافته و بعضا شیطنت آمیز در سوء استفاده از فرایند استفتائات شرعی نیز فزونی یافته است.

از روزهای اول شیوع کرونا، چالش های مذهبی و سؤالات فقهی زیادی ایجاد شد، مسائلی چون حکم انتقال عامدانه ویروس به دیگران، موضوع #تغسیل و تدفین اموات کرونایی و ...

با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، آنگونه که پیش بینی می شد، یکی از چالش های مهم فقهی در باب روزه داری در شرایط همه گیری کرونا بود که در این زمینه متن های خاصی بدون امضای افراد مشخص، به دفاتر مراجع تقلید ارسال گردید که جهت گیری مشخصی را دنبال می کرد.

برای پیش گیری از تکرار تجربیات تلخ و بازی بدخواهان با فرایند مترقی و متعالی استفتائات، لازم است پیش از دست به کار شدن برخی جریان های خاص، متن های منقح از سوی کمیته های علمی حوزوی طراحی و به دفاتر مراجع عظام ارسال گردد و پاسخ ها به صورت یک مجموعه کامل در اختیار عموم قرار گیرد.


البته در موضوع مذکور، پاسخ های دقیق برخی مراجع عظام نشان از نکته سنجی فوق العاده آنان در پیش گیری از تبعات اجتماعی منفی برخی سؤالات جهت دارد دارد که مرور این استفتائات خود شاهد صدق مدعاست.
0
0