۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۶۶۱۸۹۲
کارشناس سواد رسانه‌ای مطرح کرد؛

عدم تحقق شبکۀ ملی اطلاعات یعنی تسلیم در برابر دشمن

عدم تحقق شبکۀ ملی اطلاعات یعنی تسلیم در برابر دشمن
نصیری معتقد است مدل پیگیری و برنامه ریزی برای تحقق شبکۀ ملی اطلاعات بیشتر کارشکنی و غرض ورزی را به ذهن متبادر می‌کند آنهم در دوره‌ای که در عصر نبرد اطلاعاتی هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، صد و چهل ‌و نهمین گفت‌وگوی زندهٔ جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی با حضور معصومه نصیری، کارشناس سواد رسانه‌ای با موضوع مدیریت فضای مجازی، ضرورت‌ها و راهکارها عصر امروز به صورت زنده در برنامه‌های روبیکا و گپ برگزار شد.

نصیری با اشاره به وضعیت امروز پیام‌رسان‌ها گفت: پیام‌رسان‌ها باید از حقوق کسب و کارهای دیجیتال حمایت ‌کنند؛ طرح هایی که امروز مطرح و در حال پیگیری است بانک مرکزی را موظف کرده است که از این بخش حمایت کند و پیگیری این را بر عهده دارد.

وی وظیفۀ فعالان جبهۀ انقلاب را شبهه زدایی از طرح‌های انقلابی دانست و عنوان کرد: ما در جنگ رسانه‌ای هستیم که بستر وقوع آن پیام‌رسان است و باید با سناریویی که دشمن برای این جنگ طراحی کرده آشنا باشیم؛ نگاهی به کارویژه اندیشکده‌های خارجی برای مقابله با جمهوری اسلامی، در خواهیم یافت که آشنایی با سناریوهای دشمن چه میزان اهمیت دارد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه افزود: بعضی از جریانات عمدی یا نادانسته با جریان دشمن همراه شدند؛ به عنوان مثال من به فیلترشکن‌ها اشاره می‌کنم؛ ئر برنامه راهبردهای جنگ نرم آمریکا که در گزارش اوباما به کنگره و سنا آمده است در یکی از بندها مطرح بحث حمایت از قراردادهای تولید فیلترشکن و تولید نرم افزارهای جدید مطرح شده است.

وی ایران را به علت بی‌توجهی های جزء آخرین کشورهایی برشمرد که برای صیانت از فضای مجازی برنامه ریزی می‌کنید و اظهار داشت: هیچ کشوری مثل ما نیست که «لایکی» بیاید و افکار عمومی جوان و نوجوان را اینگونه تحت تاثیر قرار دهد، در حالی که هیچ کسی کاری نمی‌کند؛ کاری که آلمان و آمریکا انجام دادند و احتمالا برخی اقایان نمی دانند که در لایو ساعت 3 نصف شب این پلتفرم ها چه چیزی را به نوجوان ما ارائه میشود.

نصیری معتقد است این مدل از پیگیری و برنامه ریزی برای تحقق شبکۀ ملی اطلاعات بیشتر کارشکنی و غرض ورزی را به ذهن متبادر میکند آنهم در دوره ای که دنیا اهمیت بیگ ‌دیتا و تاثیر آن در برنامه ریزی ملت ها را می داند و ما در عصر نبرد اطلاعاتی هستیم. دشمن با اطلاعات می‌تواند ما را مهندسی کند و برای ما برنامه ریزی کند ولی ما دو دستی این اطلاعات را تقدیم آنان می‌کنیم و آنها توسط این بیگ‌دیتاها روی جامعه ما مهندسی انجام می‌دهند و ذائقه‌سازی می‌کنند.

وی سامان دهی پیام‌رسان‌ها را دارای اهمیت بالایی دانست و اتحادیه اروپا را جزء کشورهایی برشمرد که در راستای حفاظت و صیانت از حقوق مخاطبین خود قوانینی را تدوین کرده است.

استاد سواد رسانه‌ای با اشاره به محدودیت‌های استفاده از فضای مجازی در کشور آمریکا گفت: خود آمریکا اینترنت خانواده محور را مطرح می‌کند و معتقدند که اینستاگرام باید محدود شود؛ زیرا کسی که وارد آن می‌شود احساس می‌کند همۀ افراد در حالت خوشی هستند و خود او بدبخت است.

نصیری در جواب انتقادی که به طرحش وارد شد، خاطرنشان کرد: شما به شبکه‌های مجازی خارجی دسترسی‌هایی را می‌دهید که به هیچ یک از پیام‌رسان‌های داخلی نمی‌دهید؛ آن‌ها به تمام اطلاعات شما دسترسی دارند، دوربین، میکروفون، گالری، پیام، مخاطبین و... را چک می‌کنند و شما دستتان به هیچ‌ کجا بند نیست؛ حتی اگر هم یک پیام‌رسان داخلی این‌ها را از شما بخواهد و اگر در اطلاعات شما دزدی شد، می‌توانید شکایت کنید.

وی با اشاره به اهداف دشمن در جنگ رسانه ای بیان کرد: دشمن در صدد کنترل افکار عمومی است و ابزار آن رسانه است؛ اینجاست که ما اهمیت آن را می‌فهمیم و متأسفانه می‌بینیم افکار مردم یک به یک در حال فتح شدن است؛ امروزه ما شاهد جنگ روایت‌ها، جنگ شناختی، جنگ نرم و جنگ‌های دیگر فکری در فضای هستیم./پ202/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد امین
Iran, Islamic Republic of
۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
چرا خبرگزاری رسا اسمی از سروش نبرد؟
این پخش زنده در سروش هم پخش شد
#انحصار
0
0
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
ممنون سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا...
0
0