۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۳
کد خبر: ۶۶۲۰۴۳

سر جاودانگی قیام عاشورا در تاریخ

سر جاودانگی قیام عاشورا در تاریخ
قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که نهضت عاشورا نهضتی ماندگار است، گفت: قیام عاشورا، لله و مقدس است و هیچگاه خاموش نمی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در سخنرانی شب نهم محرم با موضوع «زیبایی های کربلا از نگاه حضرت زینب(س)» اظهار داشت: کربلا علی رغم تمام تلخی ها و مصیبت های خود، زیبایی های باطنی و ملکوتی داشت که از جمله آنها می توان به خدامحوری، دفاع از دین اسلام، عجین شدن حماسه با عرفان و شهادت اشاره کرد.

وی، ابدیت و جاویدان بودن نهضت عاشورا را از دیگر زیبایی های جریان کربلا دانست و گفت: امام حسین(ع) با تمام ایمان و یقین می دانست که خونش از جوشش نمی افتد و این نهضت فراموش نمی شود.

قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که نهضت عاشورا نهضتی ماندگار است، تصریح کرد: سِرّ این ماندگاری را امام حسین(ع) بیان می کند چرا که این قیام لله و مقدس است؛ نهضت ها و قیام ها برخی مقدس و بعضی دیگر نامقدس هستند و ویژگی هایی دارند.

وی به مقایسه قیام مقدس و نامقدس پرداخت و افزود: قیام مقدس، قیامی است که قهرمان های آن اغراض شخصی نداشته باشند و برای خواسته های نفسانی و دنیوی شان قیام نکرده باشند و قیام نامقدس، قیامی است که سردمداران آن برای آمال و خواسته های نفسانی و برای کسب منافع مادی خود قیام می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان اظهار داشت: امام حسین(ع) در معرفی قیام عاشورا می فرمایند که خدایا تو می دانی که آنچه که از ما سر می زند، برای کسب قدرت، رنگین کردن سفره ها و جمع کردن اموال دنیایی نیست، بلکه نام امام حسین(ع) و خروج و حرکت آن حضرت برای طلب اصلاح در امت جد بزرگوارشان بود؛ وقتی که قیامی از این ویژگی ها برخوردار باشد، این قیام ماندگار خواهد شد چرا که هیچگاه خاموش نمی شود.

وی با اشاره به ماندگاری امور خدایی گفت: یکی دیگر از ویژگی های قیام مقدس، عندالله بودن و لله بودن آن قیام است؛ قرآن مجید می فرماید هر چه مربوط به خود شما بوده، تمام شدنی است و آنچه که مربوط و متعلق به خداست، جاوید و ابدی خواهد بود، چرا که خدا، ماندگار و همیشگی است.

قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تصریح کرد: نباید تعجب کرد که چه سرّی در نهضت عاشورا است که پس از چندین قرن سیل خروشان جوانان با پیراهن مشکی ندای یا حسین(ع) بر سر می دهند./822/پ202/ق

ارسال نظرات