۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۶۲۴۴۴
مدیر دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه:

به دنبال افزایش ثمردهی و بهره وری موقوفات حوزوی هستیم

به دنبال افزایش ثمردهی و بهره وری موقوفات حوزوی هستیم
حسینی نژاد با اشاره به اینکه به دنبال افزایش ثمردهی و بهره وری موقوفات و ترویج سنت حسنه وقف هستیم، گفت: برای تبیین اقدامات خود نیازمند یاری رسانه ها هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مصطفی حسینی نژاد مدیر دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از خبرگزاری رسا با حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل این رسانه حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسینی نژاد با تسلیت ایام عزاداری ماه محرم به ارائه گزارشی از روند فعالیت های دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه پرداخت و گفت: این دفتر در دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه در سال 94 شکل گرفت و احیا و توسعه موقوفات و ایجاد منابع پایدار در زمینه های مختلف برای حوزه های علمیه از اهداف آن است.

وی ادامه داد: بودجه ای که دولت به حوزه های علمیه اختصاص می دهد بیشتر هزینه های جاری مدارس علمیه و نیروهای ستادی حوزه های علمیه را پوشش می دهد؛ در حقیقت طلاب و بدنه حوزه از کمک های دولت که به مرکز مدیریت و مرکز خدمات ارائه می شود استفاده حداقلی دارند.

حسینی نژاد با اشاره به سابقه مسأله وقف در طول تاریخ ابراز کرد: ما این موضوع را در صدر اسلام با اهدای اموال حضرت خدیجه(س) برای پیشبرد اهداف اسلام مشاهده می کنیم؛ همواره افراد بخشنده و اهل خیر برای حفظ شجره طیبه دین اموال خود را وقف کرده اند، از این رو همواره باید منابعی مالی در اختیار مسأله دین باشد تا با استفاده از آن تقویت شود و به رشد و تکامل برسد.

مدیر دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه با بیان اینکه کمک به نهادهای دینی از طریق وقف در سراسر دنیا وجود دارد، عنوان کرد: بر اساس گزارش سازمان اوقاف و امور خیریه، موقوفات حوزه های علمیه بخش اعظمی از موقوفات کل کشور را تشکیل می دهد؛ امروز 200 هزار رقبه برای نهادهای حوزوی و مدارس علمیه وقف شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش ثمردهی و بهره وری موقوفات و ترویج سنت حسنه وقف در سراسر کشور از رسالت های دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه است، بیان کرد: املاک و زمین های وقفی در سراسر کشور وجود دارد که لازم است به فکر احیای آنها باشیم؛ امروز برخی افراد حقیقی و حقوقی در موقوفات حوزه ساکن هستند و نمی دانند آن جا برای حوزه وقف شده است.

حسینی نژاد با بیان اینکه افراد بسیاری از سرمایه گذاری برای حوزه های علمیه استقبال می کنند، خاطرنشان کرد: امروز صندوق منابع پایدار تشکیل شده است تا افرادی که در زمینه وقف طرح دارند از طریق این صندوق به امر وقف تشویق شوند.

مدیر دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه از شکل گیری بنیاد خیرین خبر داد و گفت: این بنیاد هدایت و برنامه ریزی نسبت به امور خیران حقیقی و حقوقی را برعهده دارد؛ همچنین گفتنی است که دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه در مدیریت های استانی نمایندگانی دارد تا برنامه ریزی ها و اقدامات لازم و ارتباط گیری با خیران و مدیران مدارس علمیه را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه چهارمین همایش هم اندیشی با شرکت کارگروه های سه گانه وقف و منابع پایدار در 25 شهریورماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می شود، اظهار کرد: اولویت هایی که آیت الله اعرافی در زمینه وقف ابلاغ کرده است را در این همایش به بحث و بررسی می گذاریم تا برنامه یک ساله برای اهداف دفتر وقف و منابع پایدار حوزه را تنظیم کنیم.

حسینی نژاد با بیان اینکه امروز حوزه در عرصه رسانه نیازمند یاری است، یادآور شد: ما در فضای غبارآلود رسانه ای با وجود رسانه های معاند و غیر آگاه، نیازمند بازوان رسانه ای برای تبیین اقدامات خود هستیم؛ همچنین انتقادات و پیشنهادات مخاطبان حوزه علمیه باید از سوی رسانه ها به ما منتقل شود./841/پ202/ق

ارسال نظرات